X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"נביאי הזעם הדמוגרפים" טועים ומטעים. ב-1947 דחה בן-גוריון את הערכת הממסד הדמוגרפי לאובדן מהיר של הרוב היהודי שהיה רק 55% בתחום החלוקה. בן-גוריון פעל ליצירת גלי-עלייה ולהגברת הפריון היהודי. ואכן, ב-2017 הרוב היהודי בשטח המשולב של יו"ש ו"הקו הירוק" הוא 66% ובמגמת שיפור, לעומת 39% ב-1947
▪  ▪  ▪
כ"ט בנובמבר, תוכנית החלוקה

נסיון החיים מלמד שההיסטוריה אכן חוזרת. אבל מעצבי מדיניות נוטים להקריב לקחי היסטוריה ארוכי-טווח על מזבח נוחיות קצרת-טווח, פשטנות והרהורי-לב. לקחי תוכנית החלוקה מ-1947 מקבלים סימוכין שיטתי בשבעים השנים שחלפו, ומשפיעים על הביטחון הלאומי ב-2017.
לקח 1. יסודות היחס המיוחד של ארה"ב למדינה היהודית לא הונחו על-ידי הממסד הפוליטי בוושינגטון, אלא על-ידי הציבור האמריקני מאז הגעת הספינה הראשונה, ה"מייפלאואר", ב-1620. ב-1947 התנגדו מזכיר המדינה ויועציו הבכירים, בנחרצות, להקמת מדינה יהודית, אבל סקר "גאלופ" מ-29 לאוקטובר 1947 תיעד תמיכה סוחפת בתוכנית החלוקה: 10%:65%. ב-14 למאי 1948 אמר איש הרדיו האמריקני המיתולוגי, לואל תומאס, למאזיניו: "ביום הקמת המדינה היהודית מדפדפים האמריקנים בדפי התנ"ך כמקור מוסמך".
לקח 2. עמידה בלחץ אמריקני פוגעת בפופולריות מיידית, אך מקדמת הערכה אסטרטגית ארוכת-טווח. לדוגמה, קרנו של בן-גוריון עלתה, בעיני ארה"ב, בגלל שהדף את לחץ מזכיר המדינה הגנרל ג'ורג' מרשל, גיבור מלחמת העולם השנייה, להימנע מהכרזת עצמאות, לסגת מ"כיבושי הנגב" ולהימנע מסיפוח ובנייה בירושלים המערבית.
לקח 3. התנגדות ערבית אלימה להחלטת החלוקה - כולל הערבים מערבית לירדן - הבהירה ששורש הסכסוך הערבי-ישראלי אינו העניין הפלשתיני, התנחלויות, איחוד ירושלים או גודלה של ישראל, אלא קיום מדינה יהודית על אדמה שנועדה, כביכול, בצו אלוהי רק ל"מאמינים".
לקח 4. ב-1947-48 נחשף המשקל המשני של העניין הפלשתיני בעיני מנהיגי ערב, חרף תמיכתם הסוחפת המילולית, אך לאור היעדר תמיכה מעשית. לכן לא העבירו מצרים, ירדן וסוריה לפלשתינים את עזה, יו"ש ואל-חאמה שנכבשו ב-1948. ב-1949 הוקם "המדור הפלשתיני" בליגה הערבית, אך בוטל ב-1951-52. מלחמות ערב-ישראל לא פרצו עקב העניין הפלשתיני, ואף עימות צבאי ישראלי מול הפלשתינים לא התרחב למלחמה מול מדינות ערב.
לקח 5. שברירות וזמניות הסכמים בינלאומיים הובהרה כאשר החלטת החלוקה הופרה באופן צבאי ובוטה על-ידי הערבים, כולל הערבים מערבית לירדן. אבל האו"ם, ובמיוחד חברות מועצת הביטחון, לא פעלו צבאית לבלימת המתקפה הערבית, הצבאית והמדינית, לחיסול המדינה היהודית.
לקח 6. אין לבסס ביטחון לאומי על הסכמים וערבויות בינלאומיים - שמימושם תלוי באינטרסים זמניים של מדינות זרות ולא של ישראל - אלא על גבולות ביטחון עמידים בפני הפרה צבאית, מסיבית ובלתי צפויה, ללא סיוע בינלאומי. ב-1947-48 מכרה בריטניה נשק למדינות ערב, בעוד ארה"ב הפעילה אמברגו צבאי על ישראל והערבים. כך העניקה ארה"ב פרס לתוקפנות על-ידי התייחסות זהה לתוקפן ולקורבן-המיועד.
לקח 7. "נביאי הזעם הדמוגרפים" טועים ומטעים. ב-1947 דחה בן-גוריון את הערכת הממסד הדמוגרפי לאובדן מהיר של הרוב היהודי שהיה רק 55% בתחום החלוקה. בן-גוריון פעל ליצירת גלי-עלייה ולהגברת הפריון היהודי. ואכן, ב-2017 הרוב היהודי בשטח המשולב של יו"ש ו"הקו הירוק" הוא 66% ובמגמת שיפור, לעומת 39% ב-1947.
מעצבי-מדיניות המקריבים לקחי-עבר על מזבח נוחיות והרהורי-לב חוזרים על שגיאות העבר, ודנים את האזרחים למחיר הרה-אסון.

תאריך:  12/12/2017   |   עודכן:  12/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לקחי 2017 מתוכנית החלוקה 1947
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
"לקח 7. "נביאי הזעם הדמוגרפים"
ב_שמואל  |  12/12/17 17:56
2
לעניות הבנתי, בפרספקטיבה ובמבח
קורןנאוה טבריה  |  15/12/17 07:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
אין ספק שאנו עדים לניסיון מתמשך להחליף שלטון באמצעות חוקי הרחוב - דרך התנהלות זו טיפוסית לשמאל אנרכיסטי, שאינו מאמין בדמוקרטיה וביכולתו וחובתו להשתלב בה בדרך הגונה וחוקית. בין הנבזות שמבצע השמאל הלכה למעשה לבין הדיבורים המתנשאים שאותם הוא חוזר ומצטט בראש חוצות - מפריד עולם מלא
חניאל פרבר
מלחמת המכבים נגד ההלניסטים הייתה מלחמה אולטימטיבית נגד תפיסת עולם שהעמידה את החומר מעל הכול, שהעריצה יופי ולא קדושה ואת הגוף ולא את הנשמה
יוני בן-מנחם
הרחוב הפלשתיני זועם על מדינות ערב כי הן מגלות רפיסות ואינן פועלות בנחישות מול ארה"ב כדי לבטל את הכרזת טראמפ. גל ההפגנות בשטחים נחלש ומדינות ערב מתקשות לגבש תגובת נגד בעלת "שיניים" על ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל
גרשון אקשטיין
לדעת רבים, מראות כמו פינוי ימית ועמונה יפלגו את העם ויביאו למאבק דמים ולמלחמת אחים שאיש לא רוצה בהם
אליקים העצני
הערבים קבלו ברצון את תעודת הזהות הכחולה המבטאת את היותם למעשה תושבי קבע בעיר, אך מרביתם מסרבים לבקש אזרחות ישראלית, כי האקט הזה מבטא קבלת שלטון ישראל גם להלכה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il