X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יום המורה הבינלאומי צויין בהסכם שכר נאה שהשיגו המורים העל יסודיים האם התלוש החדש ישפר את מעמד המורה וישנה את היחס של ההורים והתלמידים אליו? כיצד ילדינו הולכים כל יום לבית הספר אבל בפועל הולכים לאיבוד?
▪  ▪  ▪
בית חרושת לציונים [צילום: דוד כהן, פלאש 90]

השבוע חגגו את יום המורה הבינלאומי בישראל. בתזמון הוליוודי מושלם התבשרו מורי בתי הספר השייכים לארגון המורים העל יסודיים כי בלילה שלפני כן נציגיהם הגיעו להסכם עם האוצר על תוספת שכר משמעותית למורים מתחילים שתגיע עד 8,000 שקל. כל אחד מהצדדים גזר את הקופון שלו בראיונות רדיו ובכתבות בעיתונים.
הכל טוב ויפה. המורים והמורות יוכלו לשפר את רמת שכרם ולא יהיו חייבים לרוץ אחרי שעות העבודה לעבודות נוספות כדי להשלים שכר. אבל השכר, אינו חזות הכל והוא לא ישנה את התדמית הנמוכה, המזלזלת שקיימת כיום כלפי המורים בישראל.
התופעה הזו הולכת ומתרחבת מיום ליום. היא באה לידי ביטוי בחוסר כבוד, אם לא גרוע מזה, שהילדים נותנים למורים. הם לא ממציאים את זה מעצמם אלא שומעים את זה בבית. ההורים הפכו להיות בשנים האחרונות איגוד מקצועי שרואה את תפקידו בחיים להלחם במורים, לבקר אותם, לקטר כל שני וחמישי על "יותר מדי חופשות" שיש להם. וזה כמובן מתדרדר לשוליים שבהם יש גם הורים אלימים של מעזים לקלל, להכות את המורים. שלא לדבר על מסעות השיימינג שממלאות כל אינץ פנוי בקירות הפייסבוק.
כל אלו משפיעים על מעמד המורה כיום שנמצא בשפל המדרגה. המורים מוצאים עצמם חשופים בצריח. ההתייחסות הזו לא זוכה לתגובה הולמת מצד המעסיק שלהם משרד החינוך והממשלה. מנהלי בתי ספר ומנהלים במשרד החינוך כבר לא מנהלים ממש את המערכת. מי שנותן את הטון זה ההורים, והילדים שלומדים מהם מהר מאוד, שהמורה הוא לא יותר מאשר בייבי סיטר בכיתה שצריך לשמור עליהם בין 8 ל-14:00 ואם אפשר קצת יותר גם זה טוב.
תהליך תקשוב
אבל לא רק ההורים. מורים שרוצים למלא את תפקידם בעידן החדש לא יכולים לעשות זאת העידן הדיגיטלי והטכנולוגיה שינו את תפקיד המורה. הוא אינו בעל הידע הכי מוסמך בכיתה, אלא זה שצריך לכוון את הילדים כיצד לחפש את הידע, איך להרחיב את האופקים בעזרת הכלים שקיימים.
אבל למרבה הצער תהליך התקשוב של בתי הספר, כיתות הלימוד, מערכי השיעור והלימוד איטי להחריד, ומתקדם בקצב חסר סיכוי להדביק את המציאות המשתנה. הפערים בין המורה לתלמיד הולכים וומתרחבים, לרעת המורה. תלמיד טיפוסי יוצא מבית שיש בו את כל רכיבי הטכנולוגיה הבסיסיים, מגיע אל בית ספר שיש בו כיתות לימוד שלא השתנו מזה 500 שנה. לוח, גיר, כיתה צפופה ומורה שאם נתמזל מזלו, זכה לקבל מחשב נייד בזכות קרן ציבורית, אתנה, שממומנת על-ידי תרומות מאנשי עסקים ויהודים טובים.
הממשלה עדיין לא הגיע למסקנה שמחשב נייד, מקרן ולוח ממוחשב הם כלי עבודה בסיסיים של כל מורה מתחיל. זו לא סמנטיקה ולא סמל למעמד. עדיין אחוז גדול של המורים היום מלמד בשיטות שאבד עליהם הכלח.
בכך הם משדרים לתלמידים שהם לא ממש מחוברים למציאת והדבר היחיד שעוד מחזיק את התלמידים בכיתות היא העובדה שבסוף השנה המורה הזה צריך לתת להם ציון, כי בית הספר הוא עדיין בית החרושת הגדול ביותר לייצור מבחנים וציונים שמהם מייצרים תעודות שלא שוות את הנייר שעליהן הן מודפסות.
עוסקים בהישרדות
נכון. אסור להכליל. אנו שומעים על יותר ויותר בתי ספר, מורים, מנהלים, יוזמות חינוכיות שעושות דברים נפלאים בעזרת הטכנולוגיה בעזרת המחשבים, בעזרת העולם החדש, עם גוגל ווויקיפדיה ועוד. המורים האו זוכים לצלשים, הם מצטיינים, לא רק בגלל מה שהם עשו כי הם יוצאי דופן. הם חריגים. כל השאר עדיין תקועים עם הלוח והגיר.
וכל זה חוזר לבעיה המרכזית מעמד המורה. הוא לא ישתנה רק בגלל השכר שישולם להם, אחרי שנים של קיפוח וזלזול. תלוש השכר לא ישנה את היחס של התלמיד למורה ולא את הוריו. נדרשת פה מערכת שלימה, משולבת, שתאפשר למורה לממש את יכולותו, שתדע לעמוד מול לחצי הורים תלמידים ותחזיר את השליטה על מה שקורה בבתי הספר למנהלים ולצוות הניהול. כיום, בגלל המציאות הזו, רובם עוסקים בהישרדות, ביחסי ציבור כדי למצוא חן בעיני "בעלי המניות" ההורים, במקום להעסיק את עצמם במשימה המרכזית שלהם: עיצוב דמותם ועתידם של ילדינו. מדי בוקר הולכים לבית הספר כמעט 2 מיליון תלמידים. רובם הולכים לאיבוד והסיכוי שלהם לצאת מוכנים לחיים, לחברה, לאתגרים של העתיד, קלוש מאוד. יש לקוות שהתלוש החדש, יביא למערכת כוחות חדשים, מורים בעלי יכולת מנהיגות, שיודעת לחבק את הילדים וגם את ההורים אבל לא לוותר על עקרונות שבסופ של דבר נועדו להפוך את הילדים שלהם לאנשים טובים יותר.

תאריך:  14/12/2017   |   עודכן:  14/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא על הלחם לבדו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
זו מערכת חינוך? זו מערכת שיווק
מורה  |  16/12/17 04:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז שפירא
זכורים דברי ברל כצנלסון "היש עם בעמים אשר מבניו הגיעו לידי סילוף כזה, שכלי ונפשי, שכל מה שעושה עמם, כל יצירתו וכל ייסוריו הם בזויים ושנואים, וכל מה שעושה אויב עמם, כל שוד וכל רצח וכל אונס ממלא את לבם רגש הערצה והתמכרות?
ציפי לידר
בשולי הכותרות: מנהיגוּת היא עבדוּת. הרב שטיינמן כמשל    העם דורש מנהיג ראוי    כַּחְלוֹנֶטוֹ מכירים?    וּלקינוח די לפדופיליה
עו"ד זהר הר-נוי
יש להשוות את סכומי הפיצויים על ניכור הורי - שהוא חטיפה רגשית של ילדים - לסכומי הפיצויים על חטיפה פיזית של ילדים
דביר מור
מה הסיפור האמיתי של הנכבה הפלשתינית? האם זה המפתח המניע את הפלשתינים נגד ישראל?    ישנה נטייה, בשמאל העולמי ובפרט הישראלי, להפנות את האצבע המאשימה כלפי ישראל
אליהו קאופמן
מותו של הרב אלעזר מנחם מן שך פתח עידן חדש ביהדות החרדית, שבו המושג "החרדים החדשים" איננו עוד נחלת פרחחים חרדים בלבד אלא מדובר בעידן רבני ממש, שממנו נפרצו כל הסכרים התורתיים לכניסת יהודים טהורים לעולם ההסכלה ולצבא הנשים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il