X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ב-44%, מ-6,805 שקלים ל-9,779 שקלים, עלה קו העוני למשפחה בת חמש נפשות בין השנים 2016-2009 בשנים אלה עלה המדד ב-9%, וההכנסה הראלית של אנשי מעמד הביניים עלתה ב-32%
▪  ▪  ▪
השוואת נתונים [צילום: חיים צח/פלאש 90]

בפסקה האחרונה של ההקדמה לדוח העוני האחרון, שפורסם לפני מספר ימים, נכתב: "שינויים בכיוונים אלה יבטיחו שגם הציבור המוחלש והחי בעוני במדינת ישראל יהנה באופן משמעותי מפירות הצמיחה והשגשוג הכלכליים שמהם נהנית הכלכלה הישראלית בשנים האחרונות, והצמיחה הכלכלית תהיה לצמיחה מכלילה שמהם יהנה כל הציבור".
להלן מוצגת השוואת הנתונים המוצגים בדוח זה לאלה המוצגים בדוח לשנת 2009, והשוואה זו מוכיחה שגם "הציבור המוחלש והחי בעוני" נהנה, ועוד איך, "מפירות הצמיחה והשגשוג הכלכליים שמהם נהנית הכלכלה הישראלית בשנים האחרונות".
כידוע, עוני הוא מושג יחסי, ורמת חייהם של עניי שבדיה שונה לחלוטין מזו של עניי מצרים. גם קו העוני הוא מושג יחסי, והוא נקבע כמחצית ההכנסה החציונית הפנויה לנפש. ההכנסה החציונית היא ההכנסה שלמחצית האוכלוסייה הכנסה גבוהה ממנה, ולמחצית השנייה הכנסה נמוכה ממנה. ברור אפוא שהשינויים בקו העוני מצביעים באופן ישיר על השינויים בהכנסה החציונית, המתקבלת כתוצאה מהכפלה בשתיים של קו העוני.
בשנת 2009, שבה חזר בנימין נתניהו להיות ראש הממשלה, היה קו העוני למשפחה בת חמש נפשות 6,805 שקלים, ואילו בשנת 2016 היה קו העוני למשפחה כזו 9,779 שקלים - עלייה של 44%. כיוון שמדד המחירים לצרכן עלה בין שנים אלה ב-9%, מסתבר שקו העוני, וכך גם ההכנסה החציונית במשק, עלו בתקופה זו עלייה ראלית של לא פחות מ-32%.
שטופי מוח
יש לשים לב להבדל בין הכנסה ממוצעת להכנסה חציונית. בעוד שההכנסה הממוצעת יכולה לעלות רק כתוצאה מעלייה בהכנסותיהם של העשירים, ההכנסה החציונית מצביעה על מצבן של המשפחות המצויות בעשירוני הביניים.
ולכן, רוב רובם של אלה שמספרים לנו שמעמד הביניים נשחק ומתדרדר לעוני הם פשוט שטופי מוח של מיעוט זעום של אנשי זדון, היודעים את האמת, אבל מעלימים מהציבור את העובדה שהכנסותיהם של אנשי מעמד הביניים עלו בשבע השנים האחרונות בלא פחות מ-32%.
ועדיין, קיימת אפשרות שאלה המתוארים בדוח בתור "הציבור המוחלש והחי בעוני במדינת ישראל" נותרו מאחור, כשאיש לא דואג להם. אלא שבדוח עצמו מתואר מצב אחר לחלוטין: "השיפורים בממדי האי-שוויון, כמו גם השיפורים בתחולות העוני, הם תוצאות השינויים שפעלו להגדלת ההכנסה הפנויה של המשפחות, הקשישים והצעירים, בעיקר בחלק הנמוך והבינוני של התפלגות ההכנסות: העלאת שכר המינימום בשיעור של %6.8 ב-2016 והעלאת קצבאות הילדים וקצבאות הקשישים. הגידול המתמשך בשיעורי התעסוקה תרם אף הוא את תרומתו למגמה חיובית זו".
ויש לשים לב למילים "בעיקר בחלק הנמוך והבינוני של התפלגות ההכנסות". נתניהו זה טוב לעניים, ועובדה זו מתבהרת בשני נתונים: האחד, בשנת 2009 היו מצויים מתחת לקו העוני 25% מאזרחי ישראל, ואילו בשנת 2016 רק 22%. והשני, בשנת 2009 היה ערכו של מדד אי-השוויון בהכנסות, המכונה מדד ג'יני, 0.3892, ואילו בשנת 2016 ירד ערכו ל-0.359, הערך הנמוך ביותר בשבע עשרה השנים האחרונות, שלגביהן מוצגים נתונים בדוח העוני.
ולסיכום, בישראל התחולל בשנים האחרונות נס כלכלי של צמיחה ושגשוג, שאליו נתלווה שיפור מבורך במצבן של השכבות החלשות. השתיקה הרועמת שבה נתקבל דוח העוני האחרון מעידה כאלף עדים עד כמה באמת דואגים אנשי התקשורת לשכבות החלשות, ולא פחות מכך על התסכול שהם חשים נוכח כל עובדה המצביעה על הצלחתה הכלכלית של ממשלת נתניהו.
כלבי השמירה של הדמוקרטיה צופים בעיניים קמות, ובשיניים חשוקות מזעם, בשיירת נתניהו ההולכת מחיל אל חיל.

תאריך:  17/12/2017   |   עודכן:  17/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דוח העוני: נס כלכלי שעובר בשקט
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
ארע למשפחה הפרזיטית מבלפור.
הנס הכלכלי האמיתי  |  17/12/17 16:45
2
מצבנו במגמת עליה
מוטי הקרייתי  |  17/12/17 19:49
3
אהוד אתה צריך לעבוד בהסברה ל"ת
כל הכבוד  |  18/12/17 00:55
4
לא הוגן להציג רק חלק מהנתונים
סטטיסטיקה עאלק  |  18/12/17 09:11
 
- זה הויץ הקבוע של אודיחמודי
אתה חדש פה?  |  18/12/17 10:48
 
- עוד שטוף מוח של שרלטני התקשורת
אהוד פרלסמן  |  18/12/17 11:02
 
- בניגוד לרוב עצום של הימין,
יש לו מזל,  |  18/12/17 12:10
 
- מידע חלקי שאינו עוסק בנכים וכו ל"ת
מעודד  |  18/12/17 21:11
5
מאמר מצויין, בהיר ותמציתי
מגיב ותיק  |  18/12/17 17:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - דמגוגיה, זכויות, התערבות וחדירה    חנוכה שמח וחודש טוב
יוסף אליעז
אכן על המדינה לחפש פתרון לפרנסתם של אלפי המפוטרים מטבע, לרבות לַחַץ על החברה, שהיא ישראלית לפי תקנונה, למניעת סגירתם של מפעלים בישראל, גם אם הדבר יחייב פגיעת יתר במועסקים במפעליה אשר במדינות אחרות, אולם מה לכל זה ולהשבתת כל המשק על-ידי ההסתדרות?
אסתר שניאורסון גרי
כאשר קם בית חב"ד ברמת אביב לא רק הפגנות נערכו ולא רק עצומות נחתמו נגדם, אלא על השולחן הקטן שהוצב ברחוב בו מניחים את התפילין, כדי שמי שמעוניין יניח אותם, נזרקו מדי שבוע חתיכות נקניק חזיר!
עו"ד ורד כהן, עו"ד רענן בר-און
אם שביתה היא בלתי חוקית או בלתי מידתית - עשוי בית המשפט לחייב את השובתים לפצות צדדים שלישיים שנפגעו פיזית או כלכלית מצעדיהם
רון בריימן
אלדד יניב מתיימר להיות שומר הסף של שלטון החוק והמאבק בשחיתות    כאשר האטד הידוע ממשל יותם שואף להיות מלך, או במקרה זה להתהדר בנוצות של שומר הסף, ואומר לחבריו שהוא כשר לעמוד בראש מחנה שונאי נתניהו, יש מקום לדאגה    שנאת נתניהו היא הדבק היחיד המאחד עשרים אלף מפגינים בגיבוי תקשורת אוהדת, ולא רצון כלשהו להיאבק בשחיתות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il