X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בחג החנוכה, בחג האור, אני קשוב גם לשוועת החרות של העם הפלשתיני. לא תהיה לי חרות, אם לא תהיה גם לעם הפלשתיני חרות
▪  ▪  ▪
[צילום: נאסר אשתאייה/פלאש 90]

לעולם הערכים של חג החנוכה, חג האור, חג המאבק לחרות, נתתי השנה מקום של כבוד לסופר מרדכי זאב פאיירברג, שבשלהי המאה ה-19 כתב את הנובלה "לאן". בדמותו של נחמן, גיבורה של הנובלה, ביקש הסופר לתת תשובה לשאלה לאן מועדות פנינו. שאלה שעלתה על סדר של צעירים רבים בני דורו בפלך והלין ברוסיה. התשובה הייתה אך ורק ארץ ישראל, ככתובת יחידה למקום, בו יונחו יסודות לחברה חדשה, חברת מופת.
נחמן, גיבור הנובלה, הדורש את דרשתו בשלל נושאים, מרכז חלק הארי בדרשתו להליכה אל המזרח לא מתוך התנשאות על אנשי המזרח החיים כאן. נחמן מבקש להתייחס בכבוד לאנשי המזרח החיים כאן בארץ ישראל.
נחמן, גיבור הנובלה "לאן" הוא למעשה ממשיך דרכו של אברהם אבינו שלא בא אל בני חת בחברון עם אמירות מתוך ספרות שמימיות משיחיות כמו "לֵךְ לְךָ ... וְאֶעֶשְׁךָ לְגוֹי גָּדוֹל" (בראשית, י"ב 2). הוא גם לא בא אליהם עם האמירה, שנחצבה "בברית בין הבתרים", כי רק לזרעו ניתנה הארץ הזאת "מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדוֹל נְהַר פְּרַת" ( שם, ט"ו 19).
פרקטיקת החיים היום יומית של אברהם לא התנהלה על-פי אותן ספרות שמימיות, לפי מה שמיועד לו בבראשית ט"ו 19, לחוש ולפעול כמי שנמצא מעל הקיני, הקניזי, הקדמוני, החתי, הפריזי, הרפאים, האמורי, הגרגשי, הכנעני, האמורי והיבוסי. כל התנהגותו של אברהם בפרשת "חיי שרה" מציגה אברהם אחר.
בחיי היום יום של אברהם ישנה ענווה והכרה בקיומו של עם אחר. ישנם ילידי המקום. ישנם עמים החיים כאן. מתוך הכרה בקיומם הוא בא לבני חת, החיים בקריית ארבע היא חברון. אברהם בא אליהם מתוך כבוד והערכה למי שחי כאן לפניו.
פרק אחד לפני שבא אברהם לבני חת בפרק כ"ב, הוא מתעטף בהבטחה, שהארץ הזו יועדה לזרעו, "ואברכך, והרבה אַרְבֵּה אֶת זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם "(כ"ב, 17). אברהם לא בא אל בני חת מתוך גבהות הבטחה שמימית. אברהם בא אל בני חת ביראת כבוד רבה כלפי עמים החיים כאן טרם בואו. אברהם מבליט את היותו "גֵּר וְתוֹשָׁב אֲנִי עִמָּכֶם" (כ"ג, 4)
אחרי שהגדיר את מעמדו כלפיהם במישור האזרחי הוא משטח את בקשתו בנימוס רב, שיאפשרו לו לרכוש תמורת כסף מלא אחוזת קבר לקבור את מתו, את רעייתו. ולכן במשא-ומתן גם הם חולקים לו כבוד - "נָשִׁיא אֱלוֹהִים אַתָּה בְּתוֹכֵנוּ, בְּמִבְחָר קְבָרֵינוּ קְבוֹר אֶת מְתֶיךָ " (כ"ג,6).
אברהם לא בא אל האנשים החיים בארץ, ילידי המקום מתוך גבהות דתית וברכה אלוקית, אלא מתוך ענווה של אדם כלפי בני אדם אחרים - "וַיָּקָם אַבְרָהָם וַיִּשְׁתַּחוּ לְעַם הָאָרֶץ, לִבְנֵי חֵת" (כ"ג, 7).
הקידה של אברהם היא אקט של הערכה ורכישת כבוד לכל החיים כאן לפניו. קבלת נימוסיהם ואורח חייהם ומעל הכל רכישת כבוד לאחר.
אברהם הציב לי בפרשת חייו תמרורי דרך לחיים בארץ הזו, כאשר אנו חוזרים אליה אחרי שאלפים שנה לא היינו כאן. אני מבקש לצרף למופת של אברהם אבינו גם את זעקתו של נחמן בנובלה "לאן" - "ואתם, אחי, בלכתכם מזרחה, עליכם לזכור כי מזרחים אתם", ומתוך הכרה זו דורש נחמן שננהג בהם בתושבי הארץ שאינה ריקה מאדם כאל אחים, ולא נראה עצמנו מורמים מעליהם..
אצרף גם את זעקת אחד העם, מיסד הציונות הרוחנית, לאחר המפגש שלו עם אנשי העלייה הראשונה במאמרו "אמת מארץ ישראל" - "הן זאת עלינו ללמוד מדברי ימינו בעבר ובהווה, עד כמה מוכרחים אנו להיזהר לבלתי לעורר את חמת עם הארץ על-ידי מעשים מגונים. עלינו להיות זהירים בהתנהגותנו עִם עַם נוכרי, שאנו באים לגור בתוכו מחדש, להתהלך בו בכבוד, ואין צורך לאמר בצדק ובמשפט...לא כעבד כי ימלוך..."
בחג החנוכה, בחג האור, אני קשוב גם לשוועת החרות של העם הפלשתיני. לא תהיה לי חרות, אם לא תהיה גם לעם הפלשתיני חרות.

תאריך:  20/12/2017   |   עודכן:  20/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שתי מדינות - ישראל ופלשתין
תגובות  [ 22 ] מוצגות  [ 22 ]  כתוב תגובה 
1
אור החנוכיה כבה בבתי המפוטרים
שכחנו בחג החנוכה   |  20/12/17 10:04
2
דיבורים בעלמא
מוטי הקרייתי  |  20/12/17 10:34
 
- להשתחרר מקנאי שני העמים
למוטי הקרייתי   |  23/12/17 14:19
 
- למי הארץ הזו
מוטי הקרייתי  |  23/12/17 19:16
3
הנובלה ״ לאן״ דומעת
הסופר פייארברג   |  20/12/17 11:05
4
לא תזכה לראות יום כזה
ב .ל  |  20/12/17 17:45
 
- על אפך ועל חמתך
למגיב ב.ל   |  21/12/17 11:08
 
- עשב בלחייך
ב .ל  |  21/12/17 16:00
5
איתן, כל-כך עצוב לי שאינך
ב_שמואל  |  20/12/17 19:27
6
סדר היום של אמסלם השבוע
סדר היום של  |  20/12/17 20:17
 
- אני עסוק בעובדי טבע  ל"ת
אמסלם דודו   |  21/12/17 15:40
7
ב.ל מתעקש להציג את טירופו  ל"ת
ב.ל מתעקש   |  21/12/17 17:36
8
איתן, בשבוע הבא יש לך מבחן
מגיב ותיק  |  21/12/17 17:39
 
- מקיא כל יום את ההסתה המופרעת
אני מגיב ותיק ...  |  22/12/17 11:29
9
מה שאתה שומע
רופא אוזן גרון  |  22/12/17 14:16
 
- לד"ר אף אוזן וגרון
ד"ר אף אוזן וגרון  |  22/12/17 17:23
10
העלבת את הערבים ואתה ממשיך להת
קורןנאוה טבריה  |  23/12/17 05:11
 
- תשובה לטבריינית
לקרן נאוה   |  23/12/17 13:28
11
שבוע טוב לכולנו ל"ת
שבוע טוב  |  23/12/17 21:08
12
טעות דפוס - צריך להיות
ישראל בר-ניר  |  24/12/17 06:30
13
בירת ישראל ופלשתין
ירושלים אחת   |  24/12/17 10:22
14
לתואר הזה עונה אהרון ברנע
בן אדם .....  |  25/12/17 10:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
אליקים העצני
כל עוד נתניהו ראש הממשלה, אין לצפות לבנייה נורמלית בשטחים ביו"ש ובירושלים, לא יהיה שם מקום לדור הצעיר (בהרבה מקומות כבר עכשיו אין), אין לחבלים האלה עתיד יהודי. אותה שעה, הרכבת הערבית דוהרת במלא הקיטור, וזאת על דעתו של נתניהו, שאינו נוקף אצבע נגד מגדלי הענק החוסמים את הקשר בין ירושלים למעלה אדומים או נגד המאחזים הלא-חוקיים שהאיחוד האירופי מקים במקומות הכי אסטרטגיים
ארנון גרוס
מר גאנס טוען שספרי תוכנית הלימודים של הרש"פ "נמצאו נקיים מהסתה לטרור". אכן, הספרים שבשימוש אונרא אינם קוראים להרג יהודים. הם רק אומרים שדלאל אל-מוגרבי, שהנהיגה את התקפת הטרור על אוטובוס אזרחי ישראלי ב-1978 שבה נהרגו יותר מ-30 גברים, נשים וילדים, הייתה גיבורה ומרטירית, והם "רק" מתארים התקפת טרור בבקבוקי תבערה על אוטובוס ישראלי בגדה המערבית כ"מסיבת צלי"
אורי שרגיל
במלחמת 67 היהודים נכנסו לירושלים והגיעו במהרה עד לנהר הירדן    מה לא בסדר פה? כבשנו, וטוב שכך    שחררנו את הטרף שעבדאללה נעץ בו שיניים צהובות וכמעט בלעו בעודו מפרפר
עומר כרמון
יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי: "אירוע שמספק לנו מבט אוביקטיבי ולא פוליטי על מה עוברים ילדינו"    יו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ עפר שלח: "איך חשבתם שנראה היומיום של הצעירים האמיצים והערכיים האלה, שמתגייסים לצבא ההגנה לישראל כדי להגן על כולנו"?
עומר כרמון
עהד תמימי, הידועה בכינויה, שירלי טמפר, היא נערת הפוסטר של ההסברה הפלשתינית בעולם    לפני שלושה חודשים הופיעה בפני הפרלמנט האירופי    נשיא טורקיה העניק לה פרס מיוחד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il