X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
האם אהבת ביבי ושרה דומה לאהבת דוד ויהונתן שאינה תלויה בדבר, או שהיא כמו אהבת אמנון ותמר התלויה בדבר
▪  ▪  ▪
בנימין ושרה נתניהו [צילום: אבי אוחיון/פלאש 90]

תהייה גדולה קיימת בציבור לגבי השאלה מדוע נוהג בנימין נתניהו לציית לשרה רעייתו ולמלא את כל משאלותיה? התשובה החד-משמעית טמונה כנראה בהוראה האלוהית לאברהם אבינו: "כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה, שְׁמַע בְּקֹולָהּ". ומדוע השמיע ריבונו של עולם את הציווי הגורף הזה? אולי כי גם הוא העריך את תכונותיה הייחודיות.
וזה סיפור הקשר המיוחד בין שמה של שרה לריבונו של עולם. שמה המקורי של שרה היה שָׂרַי, אך התווספה לה האות "ה", כסימן לברית שכרתו שרה ואברהם עם אלוהים, ברית המוצגת כך בספר בראשית. "וַיֹּאמֶר אֱלֹוהִים אֶל-אַבְרָהָם: שָׂרַי אִשְׁתְּךָ לֹא-תִקְרָא אֶת-שְׁמָהּ שָׂרָי, כִּי שָׂרָה, שְׁמָהּ". ומכיוון שזו הייתה הוראה אלוהית מפורשת הפך השם לסמל הנושא בחובו ערכים של מנהיגות, חוזק, עוצמה, כוח, נאמנות, אהבה וטוב-לב. אבל לשם שרה נוספו, על-פי הקבלה, גם ערכים של שׂררה וכבוד. וכפי שהתואר "שׂר" מוענק לאדם השותף בהנהגת המדינה, כך שׂרה היא מי שזוכה למעמד זה, שכולם חולקים לה כבוד והיא בעלת מעמד הנהגתי רם מעלה. ואולי מתוך שנתניהו מוצא באשתו את כל הערכים המכובדים האלה גם הוא שומע בקולה.
אולם בכך לא די. נתניהו אינו רק בעל צייתן. כמו בכל אדם מן השורה מפעילים את ליבו רגשות אנושיים, ואין להכחיש כי קיימת בו גם אהבה, שהרי אהבתם של שרה ובנימין גלויה לעין. כשהוא מזכיר את שמה הוא תמיד מדבר על "אשתי האהובה שרה" ואילו היא, בכל אשר תלך בחברתו, בארץ או בחו"ל, לופתת את כף ידו כאילו היא חוששת שללא האחיזה היציבה הזו היא עלולה לאבד את שיווי המשקל וליפול. כיוון שאינני יודע כיצד אהבה זו באה לידי ביטוי כאשר שניהם סגורים במעונם, אני מאמין שגם שם אהבתם עולה כפורחת.
אבל גם אם שרה ובנימין אינם עוסקים רק בהצגת ראווה, ומערכת יחסיהם היא אהבת אמת, עולה בי המחשבה כי משהו נוסף מסתתר מאחורי הקלעים, כיוון שאני נזכר בדברי חכמה שנכתבו ב"פרקי אבות", כנראה מתוך הבנה מפוכחת של החיים.
וכדי שלא יהיה צורך בהסברים מיותרים והשערות תיאורטיות אצטט את המקור ואחריו אנסה להסביר את משמעות הכתוב במלים פשוטות. המקור אומר כך: כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר - בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. ואֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר? זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר? זוֹ אַהֲבַת דָּוִיד וִיהוֹנָתָן. וההסבר במלים של יום יום: "אם אהבה תלויה בדבר-מה יסודי, כאשר הדבר הזה מתבטל - גם האהבה נעלמת. ולעומת זאת, אם האהבה מתקיימת גם כאשר היא אינה תלויה בדבר-מה הזה, היא אינה בטלה לעולם".
כדי להבין לעומק את הפרשה ראוי להשוות בין שתי אהבות היסטוריות שונות. אהבת דוד ויונתן לעומת אהבת אמנון ותמר. הפרשנות הקלאסית רואה את אהבתם של דוד ויהונתן כאהבה שנקשרה בין נפשותיהם, אהבה אפלטונית ולא גופנית, אהבה שאינה תלויה בדבר. ואילו אהבת אמנון ותמר הייתה משהו אחר לחלוטין. תמר שהייתה ידועה ביופייה הרב מתוארת בתנ"ך כבתו של דוד המלך מנישואיו למעכה בת תלמי מלך גשור וכאחותו מאותו אב של אמנון בכורו של דוד. אמנון אהב את אחותו למחצה וגם חשק בה באורח גופני. כדי לאפשר לעצמו הזדמנות לממש את תאוותו העמיד פני חולה וביקש מאביו דוד לשלוח אליו את תמר, כדי שתכין לו לביבות ותטפל בו. תמר עשתה כבקשת דוד. בעת הכנת הלביבות ביקש אמנון שישאירו אותם לבדם ואז הביא את תמר אל חדרו ואנס אותה. אחרי שתאוותו התמלאה, כך מסבירים פרשנים, החל לשנוא את אחותו וגרש אותה מביתו.
על-רקע ההסברים האלה נשאלת השאלה איזה משני סוגי אהבה האלה שוררים בין בנימין ושרה: אהבה שאינה תלויה בדבר או אהבה התלויה בדבר. לי יש השערה משלי שלפיה בין בני הזוג נתניהו שוררת אהבה שאינה תלויה בדבר. אבל בהתאם לעליות ולמורדות ביחסים בין השניים במהלך חייהם המשותפים - אדם "חיצוני" כמוני אינו יכול לרדת לחקר האמת. וכנראה שרק ליושב במרומים פתרונים.

תאריך:  21/12/2017   |   עודכן:  21/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
'כל אשר תאמר אליך שרה - שמע בקולה'
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
עיתונאי קטן יחצן בינוני
עמי ותמי  |  22/12/17 12:10
2
רכלנות ופסיכולוגיה בפחות מגרוש
משה, עורך-דין  |  22/12/17 15:24
3
how low can you go.... ל"ת
אובססיביות+ קנאה  |  22/12/17 22:47
4
כבר לא תלוי
ע ב  |  26/12/17 02:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רבקה שפק ליסק
המנהיגות הפלשתינית מסתירה מצעיריה שבארץ היו ממלכות יהודיות שהתקיימו מאות שנים וחוסלו ע"י האימפריאליזם האשורי, הבבלי והרומי. הם מסתירים את העובדה שבמאה ה-1 לס' חיו בארץ קרוב ל-3 מיליון יהודים בממלכת החשמונאים. כך מוליכים שולל דורות של צעירים פלשתינים וגוזרים עליהם חיים קשים
אביעד ויסולי
כל הכבוד לשרת התרבות מירי רגב, שהבינה את האבסורד בקבלת תמיכות מהאיחוד האירופי, להם מצורפות מגבלות החותרות תחת עצם קיומנו    על בנימין נתניהו, וכל שרי ממשלת ישראל, להודיע לאיחוד האירופי כי מדינת ישראל לא תיגע בכסף המזוהם באפליית יהודים באשר הם
אליהו קאופמן
חז"ל הורישו לנו כי מי שקונה לעצמו עבד הרי שהוא קונה לעצמו אדון    מעל ליובל שנים הכיבוש ממשיך, ולא אדון כאן על הסבל הפלשתיני אלא על הסבל של האדון שהפך לעבד
יוני בן-מנחם
ארגון דאעש נכשל בהתנקשות בשרי ההגנה והפנים של מצרים וגורמי הביטחון המצרים לכדו רשת טרור שהפעיל לביצוע פיגועים בחג המולד. למרות כישלונותיו, התעוזה של הארגון בצפון סיני גוברת ואין סימנים שהצבא המצרי מצליח להגביל את פעילותו
עמוס גלבוע
מזה כמעט 8 שנים האזור בוער בדליקה אחת גדולה, חסר כל יציבות. דומה שכמעט כולו שקע בחורבות של רעידת אדמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il