X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש להתייחס בערבון מוגבל לסקרים של העמותה המקדמת סדר יום חילוני. מדובר בסקרים ששאלותיהם ותשובותיהם מנוסחות בצורה שאינה מאפשרת לנשאלים לבטא את דעתם האמיתית וגורמים להטעיית דעת הקהל
▪  ▪  ▪
[צילום: מועצת הדבש]

ערב אישורם בכנסת של חוק התחשבות במסורת ישראל בעת מתן היתרי עבודה ביום המנוחה ושל חוק המרכולים שיידון השבוע בוועדת הפנים, מפרסמת עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, סקר ולפיו "72% מהציבור מתנגדים לתכתיבי המפלגות החרדיות ותומכים בהתרת עבודה בשבת. 95% מהחילונים ורוב גדול של מצביעי מפלגות הקואליציה הלא חרדיות בעד".
אחד הדברים ה"מגניבים" בסקרים הוא היכולת ללהטט בדעת הקהל ולהציג רוב מובהק לנושאים שלרוב נמצאים בקונצנזוס, וזאת באמצעות תפירת המידות למידותיו של השואל, במקרה דנן - ארגונים חילוניים ליברליים.
הסקר שהציגה חדו"ש בהודעה לתקשורת ככזה הקשור לשני החוקים, קשר מקרי בהחלט למה שתכריע הכנסת. כדי להציג את מיצג השווא הזה נקטה חדו"ש בכמה טקטיקות:
ראשית, מדגם לא מייצג. שיעור הנסקרים החילונים והמסורתיים בסקר כמו גם שיעור הנסקרים יוצאי מדינות חבר העמים.
שנית, התשובות נוסחו בצורה המשייכת אותן למחנה. כלומר, אם ענית תשובה מסוימת מיד תשויך למחנה אחד עם החרדים ("המפלגות החרדיות צודקות ולכן"), שיש בציבור החשים אנטגוניזם כלפי ציבור זה ולכן מעדיפים להשיב בניגוד לעמדתם האמיתית ויותר כמו עמדתם המחנאית. מנגד, בעת הצגת התשובה החילונית נשמט כל זכר למחנאות כזו או אחרת.
שלישית, התשובות נוסחו בצורה קיצונית לכאן ולכאן שאינה מאפשרת תשובות ביניים. כך למשל, הוצגה העמדה התומכת בחוקים האמורים ככזו הגורסת שאין לאפשר חילול שבת אלא במקרים של פיקוח נפש. אולם מי שיעיין בחוקים שהובאו לכנסת יווכח כי אין כזו דרישה באף אחד מן החוקים ומדובר בהטעיה מכוונת.
רביעית, התשובות הוכנו כעסקת חבילה. הן כורכות יחד את התחבורה, את המסחר ואת התחזוקה, למרות שחלקן כאמור אינן קשורות לחוקים ולמרות שייתכן שתתמוך בסוג מסוים של פעילות אך תתנגד לאחר.
מנגד, התשובה ה"חילונית" עטופה בכל מיני מילים שמהלכות קסם על קוראיהן, דוגמת "פעילות מגוונת", "יצירה של איזון", "שמירת העיקרון של יום מנוחה שבועי" ו"הגנה על זכויותיהם של שומרי שבת".
כדי לערוך סקר נקי ונטול הטיות, היה על חדו"ש להציג את העמדות כהווייתן, לא לערבב בין נושאים, להשתמש בשאלות אוביקטיביות ולהניח את הדברים על השולחן.
חדו"ש אינה עושה זאת, מסיבה ברורה - כל ייעודה הוא לקדם סדר-יום חברתי מסוים מאוד ולכן השאלות כמו גם התשובות מנוסחות באופן מסוים מאוד כדי להשיג תוצאה מסוימת. חדו"ש ותיקה בתחום ובמלאכת מחשבת טווה אחת לכמה חודשים סקרים המוכיחים עד כמה דעת הקהל איתה לכאורה.
הטענה אינה כלפי חדו"ש אלא כלפי כלי תקשורת, שלוקחים את סקריה של העמותה כאילו היו תורה למשה מסיני. הם עונים "קדוש קדוש" אחר ממצאי הסקרים, ויש רבים כאלו, בלי לרדת לעומקם של דברים. וכך במקום להציג בפני קוראיהם את הסקרים בצורה ביקורתית הם מגישים להם כותרות שהקשר בינן לדעת הקהל הוא כמו הקשר של אותם עיתונאים לעיתונות.

תאריך:  24/12/2017   |   עודכן:  24/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסתר שניאורסון גרי
אתה אדוני היועץ המשפטי בוודאי זוכר היטב את התקופה שלפני קריעת גוש-קטיף    קודם לכן עסוקים היו כולם באריאל שרון ובבניו, כבר דיברו על תא בכלא, והנה כאשר הביא את השופלים להריסה, את הצבא לגרירת האנשים מבתיהם, גייס את כל הכוחות: המשטרה, משמר הגבול, היס"ם, הימ"ם, השב"כ והשב"ס, הכל נשכח
ארווין קליין
אלפי עובדי טבע הולכים הביתה    אלפי אנשים שנפגעו מהשיטה הקפיטליסטית שאימצנו לנו, הפסיקו ליהנות מה"אמריקה" שלהם    הם מבינים שהשיטה שלנו לא מגינה על העובד, אלא מפקירה אותו לכוחות השוק התחרותיים האכזריים
יוסי דר
מפלגת העם היהודי זכתה מן ההפקר ומן הוואקום המנהיגותי וקיבלה שני תיקים חשובים, המשפטים והחינוך, שבעזרתם היא מנסה לחנך אותנו מחדש ולהנחיל לנו ערכים נאורים בדבר "צרכי העם"
יוסף קנדלקר
זורקים את כל המצרכים לתוך המכשיר בלילה, ובבוקר אתה מתעורר עם ניחוח ארומה של לחם טרי המתפשט לאיטו בכל הבית, ומרים אותך מהמיטה בריחוף קל אל המטבח
אליהו קאופמן
מכל המלחמות לחשיפת ה"נכבות" ברחוב היהודי, כולל אלה של בני עדת יוצאי תימן הרי שרק פרשת גניבת הילדים הצליחה להשיג הכרה ציבורית רחבה ובדרך להכרה ממלכתית    מהו הסוד הטמון בדבר?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il