X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כדי לפתור את סוגיית השבת היה צריך להגיע עם הציבור החרדי להבנות לפיהם מקומות מסחר יהיו סגורים בשבת בכל הארץ, אך לעומת זאת מקומות בילוי ופנאי יהיו פתוחים כדי שהציבור הרחב יוכל ליהנות מיופייה הנשגב של השבת
▪  ▪  ▪
מסחר לא? [צילום: משה שי/פלאש 90]

אם לא יהיו עיכובים נוספים יועלה בשבוע הבא תחילה בוועדת הפנים והגנת הסביבה, וכחודש לאחר מכן במליאת הכנסת לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שמוביל שר הפנים אריה דרעי המכונה "חוק המרכולים".
מה אומרת הצעת החוק? הצעת החוק קובעת כי כל רשות מקומית (חוץ מהעיר תל אביב יפו שהוחרגה מהחוק) לא תוכל לשנות את חוק העזר העירוני כך שהוא יתיר פתיחת עסקים בשבת (אלא עם כן הצעת החוק אושרה על-ידי שר הפנים).
מרד הרשויות המקומיות
כתוצאה מהחלטת שר הפנים שהתקבלה כחלק מפשרה על צביונה של השבת החליטו לאחרונה שש מועצות מקומיות: הרצליה, גבעתיים, חולון, רמת-גן, מודיעין-מכבים-רעות, וראשון-לציון, לתקן את חוקי העזר העירוניים כך שיותר למי שרוצה בכך לפתוח את עסקיו בשבת.
דרך הפעולה של הרשויות
1. רמת-גן: ברמת-גן מקדם לאחרונה ראש-העיר ישראל זינגר תיקון לחוק העזר העירוני אשר יסדיר פתיחת עסקים בשבת (תוך שיתוף-פעולה של חברי מועצה דתיים).
2. ראשון-לציון: ביום שני האחרון (17.12.25) התכנסת מועצת העיר לישיבה מיוחדת כדי לאשר תיקון לחוק העזר העירוני המתיר פתיחת עסקים בשבת. לפי התיקון להצעת החוק, יוכלו בעלי עסקים לפתוח בשבת את עסקיהם ברחובות מרכזיים בעיר כגון: רוטשילד, ז'בוטינסקי, הרצל וכן באזורי התעשיה הקיימים בעיר.
3. מודיעין-מכבים-רעות: במודיעין תתכנס בשבוע הבא מועצת העיר לדון בעידכון חוק העזר העירוני לפיו מרכולים ובתי-קפה יורשו לפעול בשבת.
4. חולון: בחולון תתכנס גם כן בשבוע הבא מועצת העיר כדי לתקן את חוק העזר העירוני אשר יאפשר ל-40 מרכולים לעבוד בשבת.
5. הרצליה: בהרצליה הייתה אמורה להתכנס אמש (ג', 26.12.17) מועצת העיר כדי לדון בתיקון החוק העירוני, אך היות שרוב חברי המועצה מתנגדים לתיקון לחוק, לא ברור האם התקיימה הישיבה.
6. גבעתיים: ביום שני האחרון (17.12.25) הייתה אמורה להתכנס מועצת העיר כדי לתקן את הצעת החוק, אך בית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא צו ביניים שלא מאפשר לקיים את הישיבה עקב עתירה שהגישו חברי מועצת העיר מסיעות "הליכוד" ו"הבית היהודי" בשיתוף עם קואליציית "שבת שוויון" לפיה תושבי גבעתיים לא מעוניינים שיפתחו מרכולים בשבת.
ראש העיר רן קוניק הודיע כי לא ייכנע להחלטת בית המשפט, ויגיש בקשה דחופה לביטול צו הביניים.
המכשול העומד בפני הרשויות המקומיות
חשוב לציין, כי לא מדובר בסוף פסוק, היות ששר הפנים יכול לעכב באופן משמעותי את התיקונים לחוקי העזר העירוניים שהגישו הרשויות השונות. כל חוק עזר עירוני שאושר על-ידי מועצת העיר צריך לעבור הליך מסוים במשרד הפנים.
בשלב הראשוני של התהליך משוחחת הלשכה המשפטית של אותה רשות מקומית עם מקבילתה במשרד הפנים. לאחר מכן גם משרד המשפטים בודק את תוקפו של חוק העזר העירוני. רק לאחר השלמת שני התהליכים, חותם שר הפנים על החוקים.
פתרון הבעיה
אני מאמין שצריך היה לפתור את הסוגיה על-פי אמנת גביזון-מדן. כלומר, מקומות מסחר צריכים להיות סגורים ביום המנוחה, ואילו מקומות בילוי צריכים להיות פתוחים.
כמו-כן, יש לאפשר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת בשעות מסוימות ולפי צורכי האוכלוסייה, כך שאנשים שאין ברשותם רכב פרטי יוכלו ליהנות מיופייה של השבת.
עצם העובדה שלא דנים מספיק ביוזמה זו, היא חמורה בעיני וחשובה יותר מפתיחת מרכולים בשבת שאמורה להיות יום של מנוחה לנפש, ולא עוד יום מסחר רגיל.

תאריך:  27/12/2017   |   עודכן:  27/12/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף קנדלקר
פותחים בחמש בבוקר וסוגרים בלילה    מכירים את כל הלקוחות, יודעים מי אוהב חמוצים ומי מעדיף בלי חריף
אברהם שרון
כשהוא מעודד את חופש הביטוי וקורא לציבור לצאת לכיכרות, כדי להפגין נגד השחיתות, הנשיא לא חותר תחת יסודות המשטר הדמוקרטי אלא מחזק אותו    הוא לא מערער עליו ולא מקעקע את יסודותיו אלא מחזק ומעצים אותם
מנחם רהט
חוק יסוד החקיקה האמיתי, אמור להתמקד בשלושה עקרונות יסוד שיחזירו את ההיגיון למערכת המשפט: לא הכל שפיט, הפרדת רשויות שתחזיר לכנסת את סמכויותיה ואת ביהמ"ש למקומו הטבעי, ועליונות החוק על פני השקפתם האישית של השופטים
רפאל בוכניק
נשיאת דגל המלחמה בשחיתות כמוטיב עיקרי של המחאה הציבורית, אינה אלא בבחינת יצירת אצטלה לטשטוש המטרה האולטימטיבית, קרי, סילוקו של ראש הממשלה, שיניב את קץ שלטון הימין בישראל
איתן אפוד
מי שמחפש נקודת אור, יוכל למצוא אותה בעובדה שבשנה החולפת כמעט ולא שמענו על חברות ביצוע שהגיעו לפשיטת רגל. זוכרים שטענתי שנתגעגע לשנה הזו? אז זה נכון גם כאן. אני סבור שאנחנו עומדים בימים אלה בפתחו של שער הגיהנום בעניין זה. מצוקותיהן של חברות הביצוע יחריפו ככל שהליכי הבנייה יתקדמו והחשש החמור מכל הוא אותם זוגות צעירים ומשפרי דיור, שממתינים שנים לדירה בעוד הקבלן עלול בכל רגע לפשוט את הרגל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il