X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כתלמידים הנאמן לשעבר של הבלשנים אבא בן דוד ב"קול ישראל" ושל בועז שכביץ באוניברסיטה העברית, אני כואב כמותם את כאב השפה העברית הקלוקלת
▪  ▪  ▪
[צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

אם אכן החיים והמוות ביד הלשון - כי אז שיבושי העברית זועקים לשמיים. גם בשנה השבעים למדינה - השפה התקנית היא חלום באספמיא. מחייה הלשון, אליעזר בן יהודה, מתהפך מן הסתם כל העת בקברו למשמע העברית הקלוקלת כל כך שדוברים וכותבים בה רבים בארצנו.
ושלא תהיה אף לרגע טעות: הדברים אמורים לא רק במי שנמנים עם סתם הדיוטות, אלא גם, ודווקא, במי שאמונים על השפה התקנית, כמו למשל מגיהים ועורכים, שזו מלאכתם ואומנותם הקדושה, ושאמורים לעמוד על משמר השפה..
לצורך העניין נמנה כאן את עשרת השיבושים הנפוצים ביותר, כפי שהם באים לידי ביטוי יומיומי בערוצי התקשורת האלקטרוניים - הלא הם הטלוויזיה והרדיו. אחרי ככלות הכל זו הדרך לעקוב אחריהם, לא רק חזותית, אלא גם מילולית.
השיבוש הנפוץ ביותר הוא השימוש הקלוקל במספר 18. אין זאת כי אם רק שדרים שומרי מסורת מודעים לכל שהתפילה היומית בבית הכנסת קרויה "שמונה עשרה" (בסגול מתחת לנ', ולא חלילה בקמץ, כפי שמטעים אותה שדרים חילונים ללא ספור).
ברוגז?
השיבוש השני נעוץ במחלת הסוכרת, המשבשת לא רק את חייהם של הסובלים ממנה, אלא גם את לשונם של השדרים, ואפילו של הרופאים האמורים לטפל בה. אין זאת כי אם משום מה הם "ברוגז" עם האות ו' ומכנים בשל כך את המלה "סוכרת". על אותו המשקל שבו עסקינן, הוגים משום מה "צהריים", במקום "צוהריים", כאילו מדובר ברדיו מסקבה, שלא יכול להגות גם את שמו של ארלוזורוב אלא קורא לו ארלזרוב גרידא.
חדשים לבקרים צורם לאוזניים השיבוש המוטעה השלישי. הדברים אמורים בשימוש בפתח במקום בחיריק מתחת למ' במילים מספרה, משתלה, מדשאה, מכבסה. הטעות הזו שגורה גם אצל ידעני-לשון, כמו רחבעם זאבי (גנדי) המנוח, שנחשב דווקא לידען גדול בשפה העברית, שמשום מה התעקש עד ליומו האחרון דווקא על ההיגוי המוטעה.
השיבוש הרביעי הנפוץ הוא "קניון", (בציירה מתחת לק', כאילו המדובר באחת משמורות הטבע האמריקניות, בעוד שהכוונה היא, כמובן, ל"קניון" (בקמץ מתחת לק') - עזריאלי, למשל.
אפליה
השיבוש החמישי הנפוץ הוא "בית משפט השלום", במקום "בית המשפט השלום", שהרי זהו שמה של הערכאה המשפטית הנמוכה ביותר, מתחת ל"בית המשפט המחוזי" ו"בית המשפט העליון". אז מדוע האפליה של הה' בערכאה המשפטית הנמוכה?
השיבוש הנפוץ השישי הוא "דונמים" במקום "דונם", שהוא מידת-שטח בפני עצמה, ושאין להוסיף עליה שתי אותיות נוספות. אלה ממילא לא ישנו את מידת השטח.
השיבוש השביעי, הצורם במיוחד, הוא השימוש ב"עט כותבת" במקום "עט כותב". והרי הדברים אמורים בכלי-כתיבה זכרי (עט נובע ולא נובעת).
השיבוש השמיני: "לבקר את", במקום "לבקר אצל", כשהדברים אמורים בביקור ולא בביקורת. השיבוש התשיעי עוסק במשקל. "מה משקלך" ולא, חלילה,, כמה אתה שוקל", ואילו השיבוש העשירי הוא "השמנתי" במקום "שמנתי", כי להשמין זה לגרום למישהו אחר להיות שמן יותר; ובאותו נושא:,"מה משקלך", ולא "כמה אתה שוקל".
כתלמידים של הבלשן אבא בן דוד, בעת היותי עורך-חדשות ב"קול ישראל", ושל הבלשן בועז שכביץ, בעת היותי סטודנט באוניברסיטה העברית, אני כואב כמותם את כאב השפה הקלוקלת שהשתרשה במדינה.

תאריך:  15/01/2018   |   עודכן:  15/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 קול ישראל  רחבעם זאבי
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השיבושים החוזרים ונשנים בעברית
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
והשיבוש הכי מרגיז
רינה מרחובות  |  15/01/18 12:03
2
ניקוד
ג'ו  |  15/01/18 13:48
3
2 הערות:
שינה מירושלים  |  15/01/18 14:59
4
שתי הערות, לכותב ולמגיבה
משה, עורך-דין  |  15/01/18 20:13
 
- נדמה שמשה טועה. המורים
לעו"ד  |  15/01/18 20:50
 
- המורים המצוינים הללו טעו
משה, עורך-דין  |  16/01/18 10:36
 
- ישנם בשפה חריגים, כמו הדוגמא
חריגים  |  16/01/18 20:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
אליהו וינוגרד, השופט אליהו וינוגרד, נפרד מאתנו השבוע כאשר הוא מותיר מאחוריו שובל מפואר של עבודה שיפוטית, בעיקר בבית המשפט המחוזי בת"א, בעיקר כנשיאו    הוא גם עמד בראש ועדת החקירה הממשלתית לעניין מלחמת לבנון השנייה
שלמה אבינר
עד אשר תימלא הארץ דעת את ד', בינתיים יש צורך בשומרי הסדר, בשומרי החוק, ובשומרי ביטחון הציבור    בוודאי העולם טוב ויפה, האנשים טובים, אנו נותנים בהם אמון, אבל צריך לשמור
אברהם הללי
טלו קורה מבין עיניכם תחילה", ובדקו או "נאורות" העמים סביבנו ובררו אם גם שם חוקק חוק יסוד "כבוד האדם וחרותו" כמו בישראל
יוני בן-מנחם
הריסת מנהרת הטרור באזור רפיח היא מכה קשה מבחינה צבאית ומדינית לתנועת חמאס שנתפסה "על חם" גם בהפרת ריבונותה של מצרים. עם זאת, חמאס עלולה ליזום הסלמה בדרום כדי למנוע מישראל את המשך חשיפת המנהרות החודרות והשלמת בניית המכשול התת קרקעי מסביב לרצועה
נדב שרגאי
כבר שנה בודק מבקר המדינה האמריקני את ספרי הלימוד בבתי הספר של אונרא, ובוחן אם היא מחוברת לטרור    האיום בוושינגטון לקצץ בסיוע לסוכנות קשור לבדיקה, שאותה יזם ארגון ישראלי    בינתיים, הפכה אונרא זמר פלשתיני שמשבח את הג'יהאד, לשגרירה הרשמי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il