X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גדעון טיילור יו"ר הארגון היהודי להשבת רכוש
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
החוק החדש שופך אור על אי-הצדק שהוא עדיין מנת חלקם של ניצולים רבים ובני משפחותיהם והוא מגיע בזמן קריטי. יותר משבעים שנה לאחר השואה, נותר רק מעט מאוד זמן על-מנת לעשות ולו מעט צדק עם השורדים
▪  ▪  ▪
[צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

אלברט בדר שרד את זוועות השואה - מגטו קובנה, דרך דכאו ועד לצעדת מוות. הוא אומנם שרד, אך הוריו ושתי אחיותיו הגדולות נרצחו. דודו, אדם אמיד שהיה בעל עסק לטקסטיל בקובנה, נרצח על-ידי שכנו בעת הפלישה נאצית. לאחר השואה, אלברט שירת בצבא האמריקני ואחר כך עבד חמישים שנה במפעל במילווקי. משפחתו מעולם לא קיבלה את רכוש הדוד בחזרה וגם לא שום פיצוי עבורו. לניצולי שואה רבים בישראל וברחבי העולם יש סיפורים דומים.
בשבת יצוין באו"ם וברחבי העולם יום השואה הבינלאומי. לקראת היום החשוב הזה, וכאשר סיפוריהם של אלברט ואחרים לנגד עיניו, אישר הסנאט האמריקני בחודש שעבר פה אחד את החוק שמכונה "צדק היום לניצולים שלא פוצו", פרי יוזמה משותפת של שתי המפלגות. החוק מחייב את הממשל לוודא שמדינות שהתחייבו להאיץ מתן פיצויים לניצולים - אכן עומדות בהתחייבויותיהן.
47 מדינות חתמו ב-2009 על אמנת טרזין, המכירה ב"חשיבות השבת הרכוש שהוחרם בשנים 1933-1945 והענקת פיצוי עבורו". אלא שלמרבה הצער, רבות מהמדינות שחתמו על האמנה, ובכלל זה חברות בנאטו, לא נכנסו מאז לעובי הקורה, בלשון המעטה, על-מנת לקדם השבת רכוש יהודי שנבזז בשואה. החוק שאושר בסנאט נועד להאיץ במדינות מרכז ומזרח אירופה להעביר הילוך בטיפולן בנושא.
החוק גם מחייב את מחלקת המדינה לבדוק אם מדינות שחתמו ב-2009 על אמנת טרזין אכן עומדות בהתחייבויות שלהן לקדם חוקים ומדיניות שיסייעו לניצולים לאתר את רכושם ולפצותם - וגם לדווח על כך.
את החוק הציגו בסנאט הסנאטורית הדמוקרטית טאמי בולדווין ועמיתה הרפובליקני מרקו רוביו, ואילו בבית הנבחרים הוצגה היוזמה על-ידי הדמוקרט ג'וזף קראולי ועמיתו הרפובליקני כריס סמית.
"החוק נועד להבטיח סוף-סוף שייעשה צדק עם ניצולי השואה ומשפחותיהם", אמרה בולדווין. "הניצולים חיכו יותר מדי זמן על-מנת לקבל חזרה רכוש ששייך להם, או פיצוי על החרמתו. בכך שהנושא הופך לחלק ממדיניות החוץ האמריקנית, יש לקוות שהדבר יאיץ במדינות לעמוד בהתחייבויותיהן כלפי הניצולים".
החוק החדש שופך אור על אי-הצדק שהוא עדיין מנת חלקם של ניצולים רבים ובני משפחותיהם והוא מגיע בזמן קריטי. יותר משבעים שנה לאחר השואה, נותר רק מעט מאוד זמן על-מנת לעשות ולו מעט צדק עם השורדים.
בהצהרה משותפת אשתקד התחייבו ממשלת ישראל והארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר) לפעול להאצת המאמצים להשבת הרכוש שהוחרם מהיהודים מ-1933 ועד השנים שלאחר השואה, או לקבלת פיצוי הולם עבורו. בעת החתימה על המזכר המשותף אמר נשיא המדינה ראובן ריבלין: "לכולנו יש מחויבות כיום להבטיח את רווחתם של הניצולים. פעילות איל"ר חיונית ביותר על-מנת להשיב את הרכוש שנגזל על-ידי הנאצים ועוזריהן. השבת הרכוש לבעליו כדי שישתמשו בו לטובת הניצולים היא משימה לאומית".
גם פעילות משרד החוץ והמשרד לשוויון חברתי בישראל תרמה מאוד למאמצים אלה וחשוב שקולה של ישראל ימשיך להישמע בנושא.
מחקר שערך אשתקד המכון האירופי למורשת השואה גילה כי "יותר משבעים שנה לאחר השואה, עדיין נותר רכוש רב שהוחרם מיהודים ושהניצולים או צאצאיהם לא קיבלו פיצוי עבורו. אומנם נעשו כמה צעדים חשובים בכמה מדינות, אך במדינות הגוש המזרחי לשעבר עדיין נותרה עבודה רבה בכל הקשור להשבת רכוש פרטי וציבורי".
מדינות שאימצו את אמנת טרזין עדיין לא טיפלו בנושא ברמה הנדרשת. מבנים קהילתיים לשעבר של היהודים בלטביה עדיין מוחזקים בידי הממשלה ורשויות מקומיות, ואילו בפולין, יהודים אינם מצליחים להשיב לידיהם רכוש שהיה שייך למשפחותיהם. גם במדינות אחרות מערימים קשיים על השבת רכוש לבעלים או ליורשיהם.
כפי שאמר נשיא הפרלמנט האירופי אנטוניו טייאני, "השבת הרכוש היא חלק חשוב במאמץ לעשיית צדק". ואכן, זוהי משימה משותפת לכולנו.

הכותב הוא יו"ר התפעול של הארגון היהודי להשבת רכוש (איל"ר) שפועל למען השבתו של רכוש פרטי ורכוש קהילתי יהודי אשר נלקח במהלך השואה באירופה, למעט באוסטריה ובגרמניה. בפעילות משותפת עם קהילות יהודיות מקומיות, איל"ר נושאת ונותנת עם ממשלות על-מנת להגיע להסכמים ולהביא לחקיקה בנוגע להשבת רכוש זה.
תאריך:  24/01/2018   |   עודכן:  24/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
עומר כרמון
תיעוד במצלמה נסתרת: נאו נאצים פולנים במפגן אש, הנפת צלבי קרס וקריאות זיג הייל    שלושה מיליון פולנים לא יהודים נספו כתוצאה מהכיבוש הנאצי
עפר דרורי
איש יקר וסופר אהוב    קראתי את כל ספריו שיצאו בשנים האחרונות ותמיד הייתי בצפייה למצוא ידיעה קטנה בעיתון על ספר חדש משלו שיצא לאור
שלומי פרידמן
התעללות בבתי אבות היא לא דבר חדש    היחס לקשישים בישראל של 2017 מחפיר מתמיד, ולממשלה לא אכפת מה לעשות שהציבור לא מתורגם מספיק למנדטים
שרה יהולשט
כיום, חיים בישראל כ-215,000 ניצולי שואה, כ-45,000 מהם חיים מתחת לקו העוני    בכל יום נפטרים כ-40 ניצולי שואה    ניצולי השואה סובלים מבעיות ייחודיות, שהן תולדה ישירה של השואה
משה ניסנבוים
מדובר במזכרת לשיתוף-פעולה שהתקיים בין המפלגה הנאצית להתאחדות ציוני גרמניה, לטובת מטרתם המשותפת של העלאת יהודי גרמניה לארץ ישראל ב-1934
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il