X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ייחודו של החג שכל כולו ארץ ישראלי, ועל כן קבעוהו חכמינו ז"ל כזמן המתאים לחישוב זמני ערלה, מעשרות, רבעי, שביעית וכו'
▪  ▪  ▪
לנטוע ולהשריש אמונה [צילום: יעקב כהן/פלאש 90]

מצוות הנטיעה היא אחת מן המצוות הראשונות שנצטווה עם ישראל עם כניסתו לארץ להתנחל בה. על-אף שמצווה זו אינה נכללת בין תרי"ג המצוות שבתורה, ייחסו לה חכמי ישראל חשיבות עצומה וקדושה מיוחדת ליישוב העולם ולקיום האנושות. מצווה זו קדמה למלחמת ישראל ולכיבושה של הארץ. בהיות ומטרת המלחמה של הצבא בישראל ותכלית הכיבוש של ארצנו בכל הדורות הייתה לשם ישוב הארץ והיאחזותו בה. התורה הזהירה את אנשי הצבא לשמור על המטעים בתוך המלחמה והקרבות, גם אם לשם כיבוש וניצחון יש צורך בעקירתם. כמו שמצווים אנו לשמור על חיי האדם הנברא בצלם אלוקים שלא בשעת מלחמה, כך נצטווינו ונצטווה צבא ישראל לשמור על האילנות גם בשעת מלחמה. וזאת, בשל הנטייה הטבעית כביכול המתעוררת בקרב החיילים בזמן המלחמה המתאמנים להרוס, להשחית ולחבל.
לכן הזהירה התורה לחוס על המטע והצומח. ועל כך נאמר הצו: "כי תבואו אל הארץ ונטעתם" לעם ישראל במדבר, שאומן לחיי מחנה ולא הורגל לעבודת קודש זו, כמו שציינו חז"ל בעלי המדרש: "כשהיו ישראל במדבר 40 שנה היה המן יורד והבאר עולה להן והשלו מצוי להם וענני כבוד מקיפות אותן ועמוד ענן מסיע לפניהם. כיוון שנכנסו ישראל לארץ אמר להם משה כל אחד ואחד מכם יטעון מכושו ויצא ויטע נטיעות, כמו שכתוב 'כי תבואו אל הארץ ונטעתם'" (ויקרא רבה כ"ה ה').
מכוח צו זה, קידשו חז"ל זמנים ומועדים מיוחדים לאילנות. הם קבעו את ראש השנה לאילן בט"ו בשבט כיום של התייחדות עם הצומח וכתקופת ההתמסרות לקיום מצוותיו, חוקיו ומנהגיו התלויים בארץ ישראל. יום זה של ראש השנה לאילן חייב לחזק ולהגביר את הקשר בין עם ישראל לאדמתו ולתורתו.
ייחודו של החג שכל כולו ארץ ישראלי, ועל כן קבעוהו חכמינו ז"ל כזמן המתאים לחישוב זמני ערלה, מעשרות, רבעי, שביעית וכו'. על-מנת שנבין בקביעת הזמנים באותן המצוות התלויות בארץ ישראל, קיימים דינים ואיסורים לאכילת פירות שהם "ערלה", "נטע רבעי", וכן פירות שלא הופרשו מהם מעשרות. כדי לקבוע את שנות האילן וכן את מספר השנים המותרות לאכילת פירותיו נקבע חג ט"ו בשבט כראש השנה. משום כך, פירות האילן שנטעו אותם לפני ט"ו בשבט לאחר שלוש שנים יצאו מחזקת "פירות ערלה". כמו-כן, אם נטעו אילנות לפני ט"ו בשבט לאחר ארבע שנים יצאו מחזקת פירות של "נטע רבעי" והפירות מותרים באכילה. כך נוהגים גם במעשרות.
הנטיעה הראשונה בתנ"ך מופיעה אצל אברהם אבינו, אבי האומה, כפי שהדבר מצוין בספר בראשית: "ויטע אשל בבאר-שבע ויקרא שם בשם ה' אל עולם" (פר' כ"א פס' ל"ג). מנטיעה זו לימדונו חז"ל לנטוע ולהשריש אמונה בלב האדם, הטמנת הזרע במעמקי האדמה ונטיעת השתיל הרך בקרקע בהם מייחל האדם לחסדי הבורא ומתפלל אליו. ויפה ביטאו זאת חז"ל שבליל ט"ו בשבט יורד מלאך מן השמים ומכה על ראש כל צמח ואומר לו "גדל". ביום זה נפתחים מעיינות של אהבה לחי ולצומח לפי שהוא "ראש השנה לאילנות".
חכמינו ז"ל דייקו בלשון המשנה ואמרו כי ט"ו בשבט "ראש השנה לאילן" בלשון יחיד וכוונתם לאילן מיוחד והוא האתרוג. לכן הקפידו בקהילות רבות בעולם להתפלל ביום ט"ו בשבט בכוונה גדולה כדי שיזכה האדם לאתרוג נאה לקראת חג הסוכות הקרב ובא. לתפילה זו הייתה משמעות בדורות הקודמים כשהאתרוג היה יקר המציאות, ולזכות באתרוג נאה ומהודר היה דבר נדיר. וכיוון שהאתרוג מסמל בהשקפת חכמינו את הלב היהודי, התפללו "ביום הדין לאילן" על אתרוג נאה ומהודר המסמל לב טהור.
ידוע הסיפור על הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל מי שהיה רבה הראשון של ארץ ישראל המתחדשת. בחגיגת הנטיעות הראשונה במגדיאל התכבד הרב בנטיעה הראשונה כשקם והלך לנטוע התרגש מאד, דמעות זלגו מעיניו ופניו היו כלפיד אש. כאשר הגישו לו את המעדר, סירב לקחתו והתכופף, ובידיו טיפל ברגבי האדמה, וכולו נתון ברעדת קודש. כאשר נשאל מדוע הוא מתרגש השיב שנטיעת עץ פרי בארץ ישראל אינה סתם פעולה חקלאית רגילה זוהי הידבקות במידותיו של הקב"ה, שאף הוא התעסק במטע הארץ תחילה. לא נאה למצווה כה חשובה להשתמש במעדר אשר מהווה "חציצה" בין האדם לאדמת הקודש.
בימינו, מחג הנטיעות הפך היום ליום "שמירת הטבע", להגן ולשמר את טבע הארץ ולשפר את איכות הסביבה. ועל כן, ביום זה נוהגים לטייל בנופי הארץ להכרת אתרים חדשים בה ולהדריך לאהבת הטבע ושמירתו בבחינת "קום והתהלך בארץ לארכה ולרחבה".

תאריך:  28/01/2018   |   עודכן:  28/01/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
יפעת גדות
קק"ל מזמינה את הציבור הרחב להשתתף בעשרות אירועים לציון 70 שנה למדינה בסימן: "נוטעים למען האחדות - נוטעים תקווה ישראלית"    דניאל עטר, יו"ר קק"ל: "בכל רחבי מדינת ישראל, נוטעת קק"ל באדמה, ונטועה הקרן קימת בחברה הישראלית. ציונות הינה משימה שלא מסתיימת, אין לה תאריך תפוגה, והקרן הקימת מחויבת להמשך משימת הציונות"
יפעת גדות
לכבוד חג האילנות הספרייה הלאומית מזמינה לסיור שיכלול תצוגה מיוחדת של טקסטים ודימויים אשר לא הודפסו על נייר    לדוגמה: ספר תפילות נדיר אשר הוענק במתנה לשליטי הולנד בשנת 1768 על-ידי הקהילה היהודית באמסטרדם
יפעת גדות
בט"ו בשבט אוכלים פירות טריים ישראלים    פירות מיובשים מלאים בסוכר ובצבעי מאכל מלאכותיים, ודלים בערכים תזונתיים, אז למה להיצמד להרגלים ישנים ולצרוך פירות מיובשים?    בכל חודש, משק בית משלם בממוצע 134 שקל עבור פירות (ללא ירקות!)
ליאת הופמן
כשרוכשים פירות יבשים בתפזורת, כדאי לוודא כי בקרבתם נמצאת האריזה המקורית    יש לאחסן את הפירות היבשים במקום יבש, מוצל וקריר
אריאל י' לוין
המתווה החדש יחל כבר משנת הלימודים הקרובה    יציע פעילויות העשרה שונות במחירים מוזלים    עלות התוכנית ליום פעילות: כ-40 מיליון שקל
רשימות נוספות
חגיגות חג המולד בנצרת יתקיימו כרגיל  /  יפעת גדות
חג ברכבת חיפה: הפעלות חינם לילדים  /  עידן יוסף
פסק הלכה: מותר לשבת בסוכה מתנפחת  /  עידן יוסף
הסברת פנים  /  ארי בוסל
לסנטה לא קר  /  יפעת גדות
משתעשים  /  יפעת גדות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il