X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת "משפטים" מציבה בפנינו אתגר לתרגם את חזון הפרשה הלכה למעשה להפוך את המעמד עם העוצמות של כל פלאי הפירוטכניקה מהפרשה הקודמת, פרשת יתרו, ואת שלל המשפטים בפרשה שלנו למהות החיים היומיומיים
▪  ▪  ▪
צעקת החלש [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

מי שמחלק היום צווי גירוש לאנשים חורגים לאלוהים ולאדם, שגנבו גבולות והגיעו למדינת ישראל, הוא מתנכר לפרשת "משפטים", המדגישה "וְגֵר לֹא תּוֹנֶה וְלֹא תִּלְחצנוּ כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם" (שמות כ"ב 19). הרואה באותם בנים חורגים לאלוהים ולאדם כתופעה סרטנית, פוסח על הדרישות המוסריות שפרשת "משפטים" מפנה אלינו. מתנכר לפרשה מי שמתעלם מהעובדה שבדרכי הרעב מישראל לאפריקה הלך פעם אברהם, אבי האומה (בראשית י"ב 10) ואף יותר מאוחר גם ניניו, בני יעקב, ירדו לשבור שבר באפריקה, כי כבד היה הרעב בארץ כנען. עכשיו בדרכי הרעב מאפריקה גנבו גבולות ומצויים בתוכנו כ-40,000 בנים חורגים לאלוהים ולאדם, שיש מי שמבקש לגרשם תוך התנכרות לציווי פרשת השבוע שלנו.
בשנת 1946 השמיע הכומר הגרמני מרטין נימולר דברים מייסרים לנוכח גילויי אדישות ועמידה מהצד, כאשר מתחוללת פגיעה באחר -
כשעצרו את הקומוניסט לא צעקתי, כי לא הייתי קומוניסט.
כשעצרו את הסוציאליסט לא צעקתי כי לא הייתי סוציאליסט.
כשעצרו את היהודי לא צעקתי כי לא הייתי יהודי.
וכשעצרו אותי - לא היה מי שיצעק להושיע אותי.
אמירה זו מלווה אותי בעת קריאת פרשת "משפטים", הפרשה השישית בספר שמות, שמציבה בפני מי שקורא אותה, מחויבות לא לעמוד מהצד, לא להישאר אדיש לנוכח הצעקה של החלש והאחר. הקריאה בפרשת "משפטים" מציבה בפני כפרט בתוך חברה ומהחברה בכללותה דרישה למחויבות לערכים חברתיים ולהשמיע מחאה כאשר הם נרמסים.
פרשת "משפטים" מציבה בפנינו אתגר לתרגם את חזון הפרשה הלכה למעשה. להפוך את המעמד עם העוצמות של כל פלאי הפירוטכניקה מהפרשה הקודמת, פרשת יתרו, ואת שלל המשפטים בפרשה שלנו למהות החיים היומיומיים.
הון אנושי
משלל המשפטים אני מבקש להפנות את תשומת הלב למחויבות, הדורשת מאיתנו הפרשה כלפי החלש וכלפי האחר בחברה. החובה לא להיות אדיש כלפי מצוקותיהם, לא לעמוד מהצד, כשהמארג המוסרי והערכי של הצווים בפרשת "משפטים" נרמס, הן ביחסינו כלפי האחר והן כלפי החלש בחברה שלנו.
ציוויי השמיטה של עבדים בהם נפתחת הפרשה (שמות כ"א 1-11) כפי שמנוסחת אינם אקטואלים כיום. אך האם לא עלתה על בימת חיינו גרסה חדשה ומודרנית של סחר בעבדים? האם אין בקרבנו שכבות חלשות עובדות, משועבדות תמורת שכר רעב? אם זה פליט האימה מסודן, אם זה הפלשתיני שמוכן למכור את כוח עבודתו, אם זה העולה מאתיופיה או מארצות חבר העמים, שמוכן תמורת כל שכר שיוצע לו לעבוד, גם אם השכר הוא משפיל לפי שעת עבודה ללא תנאים סוציאליים וללא זכות להתארגן בארגון עובדים. העבדות המודרנית היא התופעה של חברות כוח אדם המעסיקות היום הון אנושי כאילו סחרו בַּעֲבָדִים.
המחוקק העומד מאחורי חיבור המסמך של פרשת "משפטים" מודע לקושי של יישום חזון ההלכה למעשה, לכן יש בפרשה ירידה לפרטים במיוחד בכל הנוגע ביחס לחלש ולאחר - "אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי, אֶת הֶעָנִי עִמְּךָ, לֹא תִּהְיֶה לוֹ כְּנוֹשֶׁה, לא תָּשִׁים עָלָיו נֶשֶׁך" (שמות כ"ב 24) - ולא תזרוק אותו מביתו, אם הוא חייב כסף לבנק. המחוקק יורד לפרטים הקטנים ביותר בדרישתו מאיתנו כחברה להשתית במערכות חיינו כיום רגישויות רבות כלפי אדם, הנמצא במצוקה, במיוחד כשהוא נזקק להלוואה והחיים העמידו בפניו מצב של קשיי פירעון. תופעה של אדם עובד, שנקלע לקשיים בפירעון משכנתא, אסור שתסתיים בפינויו מביתו. במיוחד כשבפסוק הבא באה הדרישה "שֶׁאִם תַּחְבּוֹל שַלְמַת רֵעֲךָ עַד בּוֹא הַשֶּׁמֶשׁ תָּשִׁיבֵנוּ".
הפרשנות החברתית שחייבת להינתן כיום לשמיטת כספים, שהחלה בתיקון הפרוזבול - חייבת לקבל לבוש של תיקון עולם חברתי. תיקון עולם שביטויו בנית חברה על אדנים, שלא ההון יהיה המנווט בה, אלא גולת הכותרת שלה תהיה האדם העובד והיוצר בחברה, והגשת כל הכלים שחברה חייבת להגיש לאדם שנמצא במצוקה.
הרמב"ן שואל שאלה מעניינת - מדוע פרשת "משפטים", על שלל המשפטים שישנם בה, התחילה דווקא במשפט הראשון שלה "וְאֵלֶה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶר תָּשׁים לִפְנֵיהֶם. כִּי תִּקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי... בַּשְּׁבִיעִית יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם". מדוע הצו הראשון בפרשה כה משמעותית בגיבוש דפוסי חייה של החברה היהודית מתחיל בָּעֶבֶד, בָּעוֹבֵד? ועל כך אומר הרמב"ן מפני שיש בשילוח העבד העברי בשנה השביעית זכר ליציאת מצרים. זכר לחרות לחופש.
המסקנה שחייבת להנחות אותנו מפרשנותו של הרמב"ן, זו החתירה הבלתי פוסקת לבנות חברה יהודית לא על אדנים של קוטביות חברתית, אלא לבנות חברה, שקולו של האדם העובד יהיה בראש מעיניה, ולוֹ - ורק לוֹ - תהיה הגמוניה בחברה.

תאריך:  06/02/2018   |   עודכן:  06/02/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא להתנכר לפרשת "משפטים"
תגובות  [ 50 ] מוצגות  [ 50 ]  כתוב תגובה 
1
פרשת משפטים נרמסת
חג הפסח  |  6/02/18 11:43
2
לא לגרש גונבי גבולות
לא לגרש פליטים  |  6/02/18 11:52
3
ממשלת ישראל הורסת
שכונות הדרום  |  6/02/18 12:12
4
בורחים מקיום ציווי פרשת משפטים
פרשת משפטים צועקת  |  6/02/18 12:38
5
"וגר לא תונה ולא תלחצנו כי
פלא יועץ  |  6/02/18 14:05
6
איתן בוא נחליף פסוקים מהפרשה
ה.א  |  6/02/18 14:40
 
- תהיה בריא ה.א
ה.א שתהיה בריא  |  6/02/18 16:40
 
- איתן הביא את פרשת שופטים
ה.א  |  6/02/18 17:42
 
- משחק ההחלפות של ה.א
ידידיה  |  6/02/18 17:33
 
- פ' שופטים עוסקת בגר ולא במסתנן
ה.א  |  7/02/18 00:24
 
- הי ל"ת
ה.א ועמיתיו   |  6/02/18 17:44
7
ה.א ועמיתיו הקנאים המוסלמים
ה.א ועמיתיו   |  6/02/18 17:52
 
- תגובות כשלך גורמות למחשבה
ב_שמואל  |  6/02/18 18:33
 
- לו הצביעות הייתה דשא...
ה.א  |  7/02/18 00:28
8
איתן קלינסקי, ביום שאתה וחבריך
ב_שמואל  |  6/02/18 18:42
9
ימין חולה אנוש
ידידיה  |  6/02/18 19:09
 
- ידידיה, כתבת:
ב_שמואל  |  6/02/18 21:17
 
- ידידיה מצא אנטי ציוני אחד שאי
ב .ל  |  7/02/18 21:21
 
- המבקש לישם תורת גר על מסתנן
ה.א  |  7/02/18 06:18
 
- להגן על גונבי גבולות
גונבי גבולות   |  7/02/18 10:50
10
קשקוש עלוב
מגיב ותיק  |  6/02/18 19:14
11
למגיב ה.א
למגיב ה.א  |  7/02/18 07:39
 
- אני מבקש לא להיות צבוע
ה.א  |  7/02/18 09:21
 
- למגיב ה.א
איצי   |  7/02/18 09:35
 
- לא להתנכר לפרשת משפטים
ה.א  |  7/02/18 16:48
 
- למגיב ה.א
איצי ...  |  7/02/18 10:40
 
- איצי, כך כתבת:
ב_שמואל  |  7/02/18 15:48
12
חשפה את ביבי השקרן ל"ת
ציפי חוטובלי  |  7/02/18 16:42
 
- מה דינו של אדם ששקרן אמר עליו
ב_שמואל  |  8/02/18 07:39
 
- מה עניין רצח רבין לכאן
למגיב ב שמואל   |  8/02/18 10:06
 
- הסיפור של רצח רבין
ב_שמואל  |  8/02/18 12:24
13
נתניהו והמגיב הוותיק
נתניהו והמגיב ה.א  |  8/02/18 07:15
 
- עד היכן הבורות תגיע?
ה.א  |  8/02/18 10:30
14
וביטן הזריז
אמסלם הזריז   |  8/02/18 07:54
15
אין תרופה לגזענות שלך ל"ת
למגיב הותיק הגזען  |  8/02/18 09:59
16
המלך הוא עירום
ה.א  |  8/02/18 10:41
 
- לצמצם למינימום זכויות. לערבים
דרשת ה.א   |  9/02/18 17:16
 
- להרחיב למקסימום את זכויות הערב
ה.א  |  10/02/18 03:57
 
- לצמצם זכויות הערבים למינימום
ה.א כותב  |  10/02/18 10:53
 
- תגובה 16 של ה.א - לצמצם זכויות
תגובה 16 של ה. א  |  10/02/18 12:51
 
- תגובה 16 של ה.א - לצמצם זכויות
תגובה 16 של ה. א  |  10/02/18 12:51
 
- כשהרצל קורא את תגובת ה.א
הרצל מתבייש   |  10/02/18 08:36
 
- מתפלץ מתגובותיו של ה.א וב.ל
מנחם בגין   |  10/02/18 09:44
 
- חוק השבות? לערבים? אוויל!! ל"ת
ה.א   |  10/02/18 11:19
 
- תשובה אווילית של ה.א
תשובה אווילית   |  10/02/18 16:21
 
- מי דיבר על חוק השבות
ל- ה.א האוויל  |  10/02/18 20:24
 
- חבורת מטומטמים, עלבון לשמאל
ה.א  |  11/02/18 00:16
 
- האם נבובי השכל יתנצלו???
ה.א  |  11/02/18 05:22
17
לועגת לפרשת משפטים
חברה אדישה  |  8/02/18 10:45
18
דרושים מנהיגים אמיצים
באופן דחוף  |  9/02/18 15:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
היהודי המדומיין צריך לשמוע כי חלקה של פולין מסתכם בכך כי כל יהודי ששרד את השואה בפולין שרד אותה מפני שפולנים הצילו אותו    זה תפקידו של היהודי, להודות
מרדכי ליפמן
מדי יום ששי, עם כניסת השבת חוזר ונשנה החזיון של הטריבונל העממי    המתכנס באולפנים, מאחורי המצלמות והמיקרופונים    מולם, עם ישראל על הפוטלים, בוהה בחבורה שהמאחד בין חבריה הוא תאוות ההכפשה הנקנית בשווה כסף, ברייטינג, בציד אדם    חבורת הטריבונל מוצאת את מקומה, אפודה ונפוחה מחשיבות עצמית
אברהם פכטר
החוק הפולני מנסה בדרך שלומיאלית להתנער מפשעי העבר שבצעו הנאצים בשיתוף ובעזרת חלק גדול מהעם הפולני    הפולנים לפי ההיסטוריה שברובם המכריע הם קאתולים, ובפריפריה אפילו אדוקים, היו אנטישמים ושטופי מח כנגד היהודים, הרבה לפני השואה ובזמן הכיבוש הנאצי, הצטרפו בעזרה ושת"פ
יוני בן-מנחם
הזרוע הצבאית של חמאס מנסה, באמצעות מנגנוני התעמולה שלה, להפוך את המחבל אחמד ג'ראר ל "גיבור לאומי" חדש כדי לחפות על כשלונה בגדה וכישלונותיה האחרונים ברצועה
אליקים העצני
היש בכלל 'ישראליות' אמתית? האם הפטריוטיות והגאווה הלאומית שלנו? יהודים הזדהו עד כלות עם דגלי גרמניה, צרפת, בריטניה, איטליה, הונגריה, ומתוך קנאות לאומית לארצות מושבותיהם רבים מהם השליכו מאחורי גוום את יהדותם    אהבת ארץ ישראל? עד היום יש בארץ יהודים שאחרי עשרות שנים עדיין מתגעגעים לנופי הגלות שממנה באו ולשיריה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il