X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צבי שוב עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
תזכיר חוק שפרסם משרד המשפטים מיועד לאפשר רישום של חלקות קרקע רב-שכבתיות - אמצעי חיוני למתן פתרונות מתקדמים לבעיות המשולבות של בנייה ותשתיות
▪  ▪  ▪
בסין כבר עשו את זה

צפיפות הבנייה, מחסור בקרקעות פנויות לבנייה והגדלת מספר כלי הרכב - כלו אלו גורמים הפסדים כלכליים ופגיעה קשה באיכות החיים (זמן ארוך של עמידה בפקקים, בזבוז מחצבי נפט, זיהום אוויר, מצוקת חניה ועוד). המציאות הקיימת מצריכה חיפוש מתמיד של פתרונות יצירתיים וחדשנים לתחבורה יעילה, להגדלת מספר מקומות החניה, להוספת דירות אך בד-בבד להימנע מקריסת תשתיות, לקיצור הליכי ההפקעה הנדרשים לצורך ביצוע פרויקטים מסוג זה ועוד.
הפתרונות לבעיות אלו כוללים חשיבה יצירתית ויציאה החוצה מעבר למוכר ולידוע. לדוגמא: הקמת רשתות תשתיות עיליות ותחתיות הכוללות פרויקטים בשכבות קרקע שונות כמו כבישים על גבי גשרים עיליים, מנהרות תחבורה תת-קרקעיות לרבות רכבת קלה ושימושים מעורבים בקרקע (דוגמת בניין מגורים אשר מתחתיו קיים מרכז קניות או חניון לטובת הציבור ובניינים מעל גשרים). כל אלה נותנים מענה, ולו חלקי, לקשיים שתוארו. בסין כבר יש רכבת קלה העוברת בתוך בית דירות.
רשויות התכנון פועלות במרץ להוצאת תוכניות שונות הכוללות תכנון רב-שכבתי בקרקע, בתמיכת המדינה אשר מכירה בנחיצות הפתרונות הללו. בתי המשפט גם הם מכירים בשינויים המתחוללים ואפשרו כדוגמה את ההפקעות רחבות ההיקף שנדרשו להקמת מנהרות הכרמל, וזאת למרות שבפסק הדין בעליון נאמר במפורש שהמצב החוקי היום אינו מאפשר את הרישום של הזכויות בקרקע באופן שישקף את מצב הזכויות החדש שנוצר, ודרבנו את הכנסת ליזום פתרון חקיקתי למציאות החדשה (ע"א 119/01).
גם רשויות מיסוי מקרקעין לא ראו עצמן מחויבות לגבות מס אך ורק על עסקות ברות הרישום כיום, וכך התפתחה ההלכה המאפשרת מיסוי של זכויות בנייה (ע"א 7394/03), זכויות שאין כל דרך לרשום אותן במצב המשפטי הנוכחי.
לפי דוח משנת 2004
חוק המקרקעין אינו מאפשר כיום רישום בעלויות בשכבות שונות בקרקע, ומכך נובעים קשיים מרובים. החוק קובע שהבעלות במקרקעין מתפרסת הן על הרום והן על עומק האדמה, למעט חריגים (כדוגמת מחצבים במעבה האדמה וטיסה בחלל), וכן שאין תוקף לעסקה בחלק מסוים במקרקעין.
בנוסף, ישנה בעיה פרקטית בעשיית עסקות בשכבות שונות בקרקע וגם ברישום זכויות בשכבות שונות, שכן מרשם המקרקעין מגדיר את המקרקעין באופן דו-ממדי, ואילו הפיצול האנכי לשכבות קרקע הופך אותו לתלת-ממדי. לשם כך נדרשים תיקון חוק והגדרת מקרקעין, אשר יאפשרו רישום של מספר בעלי זכויות באותה קרקע באופן אנכי, לדוגמה בעלים של חניון או מנהרה תת-קרקעית, מעליו בעלים אחר של הבנייה על הקרקע, ומעליו בעלים של גשר, והסדרת היחסים בין כל הבעלים.
על-רקע זה, בוצעה משנת 2000 עבודה בין-משרדית רחבת היקף שנועדה להמליץ לממשלה על הנהגת משטר רב-שכבתי של זכויות בקרקע ובחינת שינויי החקיקה הנדרשים לשם כך. במסגרת העבודה פעל צוות מחקר ופיתוח במרכז למיפוי ישראל, שהגיש את המלצותיו בשנת 2004. בעקבות המלצות אלו, פורסמו בימים אלה עיקרי תזכיר החוק שנכתב על-ידי משרד המשפטים, שמטרתו להסדיר את נושא הבעלות התלת ממדית בשכבות הקרקע השונות.
דרושים צעדי חקיקה נוספים
על-פי התזכיר, יתוקן סעיף 1 כך שחלקה תלת-ממדית תוגדר כזכות במקרקעין. תהיה זו יחידה נפחית בעלת גבולות סופיים המהווה חלק מהחלקה. גבולות החלקה התלת-ממדית יכללו גם ממד אנכי, והכל בהתאם לכללים שייקבעו בתקנות הרישום שיתקין שר המשפטים.
סעיפים 11 ו-13 יתוקנו, כך שחלקות תלת-ממדיות יהיו נושא לבעלות, לזכויות ולעסקות נפרדות, בניגוד לחלקות אחרות במקרקעין אשר לגביהן הכלל בדבר העדר תוקף בעסקה בחלק מהמקרקעין ימשיך לחול ולהיות בתוקף. יתווסף סעיף 13א,
המגביל יצירה או רישום של חלקה תלת-ממדית אלא אם נוצרו לפי תוכנית ותשריט מכוח חוק התכנון והבנייה, או נוצרו לפי הפקעה ורכישה של קרקע לצרכים ציבוריים (לרבות דרכים).
כמו-כן נקבע באופן חד-משמעי, כי יצירת חלקה תלת-ממדית תהיה אך ורק בחלקה שייעודיה על-פי התוכנית הם ייעודים מהסוג ששר האוצר יקבע בתקנות שהם מתאימים לרישום התלת-ממדי. כלומר: אין הכוונה להפוך את החלקה התלת-ממדית לכלל שעל פיו יירשמו חלקות במרשם המקרקעין, ובית משותף לדוגמה לא יירשם בחלקה תלת-ממדית אלא כפי שנרשם עד היום. רק חלקות המיועדות לצרכים לשירות הציבור יירשמו כחלקות תלת-ממדיות.
מדובר בשינוי חקיקה חשוב מאוד, אבל יש עוד דרך רבה לילך בה כדי להדביק את הפער בין חוק המקרקעין לחוק התכנון והבנייה וליתר החוקים המסדירים את נושאי הקרקעות. לדוגמא: חוק התכנון והבנייה מקדים את חוק המקרקעין כך שזכויות בנייה מוסדרות בו, בניגוד לחוק המקרקעין בו הן אינן מוכרות כזכות הניתנת לרישום. ייתכן שהיה מקום לשלב כבר כעת בין החוקים, כך שיעמדו בקו אחד ולא ייוותרו נושאים שאינם מוסדרים. ייתכן שניתן, לפחות בשלב ביניים, לעשות זאת בדרך של החלת סעיפים מחוק התכנון והבנייה על חוק המקרקעין, ובהמשך להסדיר נושא זה בחקיקה נפרדת.
כמו תמיד - המציאות, הצרכים המשתנים והקידמה הטכנולוגית הם שמכתיבים את התפתחות החקיקה. תזכיר החוק הוא יוזמה מבורכת שתתמוך ביצירת פתרונות, לפחות חלקיים, למצב הקיים.

הכותבים הם ממשרד צבי שוב ושות', העוסק בתחום הנדל"ן.
תאריך:  06/02/2018   |   עודכן:  07/02/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קרקע תלת-ממדית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בנייה לגובה (ו/או לעומק) גורמת
ב_שמואל  |  7/02/18 06:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליהו קאופמן
חוק כזה ישמש הרתאה לכל פוליטיקאי קטן ומתחיל מלהיפגש עם הניאו נאצים בעולם    אם בעבר חוק כזה חוקק בעניין המפגשים עם הפלשתינים הרי שאין שום סיבה שבעולם שהוא לא יחוקק נגד המפגשים עם הניאו נאצים
יגאל דקל
צריך לזכור שתשואה לא מחושבת לפי שכר דירה של 12 חודשים    תשואה צריך לחשב לפי 11 חודשים, כאילו הכנסות של חודש בשנה נועדו לתיקונים, שחלקם יהיו השנה וחלקם בשנים הבאות
אפרים הלפרין
בראיון לביטאון "עורך הדין" של לשכת עורכי הדין קורא סגן הנשיאה של בית המשפט העליון בדימוס, לשנות את ההמנון, לטעמו הוא לא יכול לשיר את "נפש יהודי הומייה"
אליהו קאופמן
ה"חוק הפולני" עלול לעבור למדינות שכנות כמו רומניה והונגריה אם לא יתרחש איזון ושיקול דעת בפעילות הנצחת השואה במדינות מזרח אירופה, ולאו-דווקא דרך ההתגרות בהן ועמן
איתן קלינסקי
פרשת "משפטים" מציבה בפנינו אתגר לתרגם את חזון הפרשה הלכה למעשה    להפוך את המעמד עם העוצמות של כל פלאי הפירוטכניקה מהפרשה הקודמת, פרשת יתרו, ואת שלל המשפטים בפרשה שלנו למהות החיים היומיומיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il