X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיום 11% מאוכלוסיית ישראל הם זקנים. צריך לדאוג למצבם הרפואי והנפשי בצורה מיטבית
▪  ▪  ▪
[צילום: יצחק הררי/פלאש 90]

בימים אלו, כשאנו שומעים רבות על מקצועות שהולכים ונעלמים מן העולם, נערך בתל אביב כנס ארצי שדן במקצוע חדש, מדובר בכנס "האגודה הישראלית לגרונטולוגיה" (מדעי הזקנה) שמשך אליו מאות אנשי מקצוע מתחומים שונים בעלי עניין משותף: קידום בריאות ואיכות חיים בזקנה. הדיון התמקד בתפקידו של ה- "גרונטולוג". כבעל מקצוע ייחודי ומובחן. מהו בעצם "גרונטולוג"? ההישג המשמעותי ביותר של המדע המודרני, הוא ללא ספק היכולת שלנו לחיות יותר. לשם דיוק, בעולם המערבי, תוחלת החיים גדלה כמעט פי שתיים, יותר מ-100 שנים.
כתוצאה מעלייה המשמעותית בתוחלת החיים, כבר כיום מהווים אוכלוסיית הזקנים כ-11% מהאוכלוסייה בישראל, ושיעורים באוכלוסייה ילך ויגדל ע"פ כל התחזיות בקצב מהיר. העלייה בתוחלת החיים מיוחסת במידה רבה להתפתחות המדעית שהובילה להתפתחות הפרקטיקה והטכנולוגיה הרפואית ולירידה משמעותית בשיעורי התמותה. הגריאטריה, כאחד מתחומי ההתמחות ברפואה, נוצרה כתגובה לעליה בתוחלת החיים, ועוסקת בריפוי מחלות האופייניות לאנשים בגיל המבוגר. אם כך, מה מביא לצורך בפרופסיה חדשה שתעסוק בקידום בריאות ואיכות חיים לעת זקנה? התשובה טמונה בתפיסת "המושג בריאות". ע"פ הגדרת ארגון הבריאותי העולמי, "בריאות איננה רק מצב של היעדר מחלה אלא שילוב של רווחה פיסית נפשית וחברתית". מתפיסה זו עולה כי מצבי חולי והטיפול הנדרש בהם, לא קשורים אך ורק לאבחנות רפואיות סביב פגיעה פיזיולוגית או אי-סדירות כימית-פיסיקלית. בהתאם לתפיסה זו, מחקרים חדשים רבים שהוצגו מצביעים על כך, שהסיכון המוגבר למצבי חולי לעת זקנה, לא נובע רק מרזרבות פיסיולוגיות פחותות עקב הגיל המתקדם. נמצא כי מצבי חיים סובייקטיביים, כגון תחושת בדידות, ירידה בערך העצמי, חוסר ברשת תמיכה ועוד, עלולים להוביל אף הם להתדרדרות כוללת במצבו הבריאותי של הזקן ( הפיסי והנפשי כאחד ). כך למשל, נמצא קשר בין המעמד הבעייתי של הזקן בחברה המודרנית לבין מצב בריאותו. עלינו להודות כי חלק גדול מאיתנו מתקשים אפילו להשתמש במושג "זקן" שנתפסת ע"י רבים כמילה "פוגענית" ומחפשים מילים חלופיות כמו "אזרח ותיק" או "הגיל השלישי". זאת בניגוד גמור לחברה המסורתית בה הזקן תפס עמדה של כבוד סמכות כראש המשפחה. המילה "זקן" שימשה בעבר ככינוי של כבוד ולא של גנאי. למעשה, עיון במילון בשפה העברית יעלה כי "זקן" היא מילה נרדפת ל"חכם".
דוגמה זו מספרת את הסיפור כולו "על רגל אחת": מצבו הנתפס של אדם לגבי מידת שייכותו למארג המשפחתי והחברתי, משפיע על תפיסתו את מצבו וסיכוייו להתמודד עם חולי, ומתוך כך גם את התנהגותו ומצב בריאותו בפועל. מתוך התובנות לעיל. נדרש אימוץ של גישה טיפולית רב ממדית של קידום הבריאות ואיכות החיים הכוללת בתקופת הזקנה. ע"פ גישה זו הזקנה היא שלב נוסף בטווח החיים של אדם, שבו הוא נדרש לגייס את משאביו וכוחותיו שצבר לאורך הדרך הארוכה, במטרה להסתגל בצורה מיטבית לאתגרים האופיינים לשלב זה בחייו. הגרונטולוג המעשי הוא לטעמי איש מקצוע ((מובחן) המתמודד עם תופעה הקיימת כיום בשטח הטיפולי שאותה מכנים "הפיצול הכפול".

טיפול ביכולת ההסתגלות ובפיצול ברשויות ואתגרי הזקנה

הפיצול הראשון קשור להפרדה מלאכותית בין צרכיו הטיפוליים הרפואיים התפקודיים הנפשיים והחברתיים, שמהווים למעשה "מקשה אחת" בכל הקשור ליכולת הסתגלות וקידום הבריאות בתקופת הזקנה המאוחרת שבה קיים סיכון מוגבר לאבדנים בממדים שונים. הפיצול השני אליו מתייחס הגרונטולוג בניסיונו לסייע לזקן ומשפחתו, הוא הפיצול שמובנה ברשויות הרלוונטיות בישראל לטיפול בזקן. הפיצול ברשויות מוביל לכפילות בשירותים. להוצאות מיותרות, לבלבול של החולה ומשפחתו, לחוסר רצף בטיפול.
בני/בנות הזוג של הפונה, מתמודדים פעמים רבות בעצמם עם אתגרי הזקנה ומתקשים לעיתים לקבל את המידע הנדרש ולספק בעצמם את הטיפול הנדרש ליקירם. ילדיו של הזקן הזקוק לעזרה, טרודים לעיתים קרובות באתגרים אישיים ובמטלות הקשורות למשפחותיהם הגרעיניות. במקרים רבים הילדים לא גרים בקרבת הזקן מה שמוסיף לקושי בטיפול הרציף ובמעקב אחר קבלת הטיפול סדיר של השירותים הקיימים. הגרונטולוג היישומי יעזור לזקן ולמשפחתו להתגבר על "הפיצול הכפול" במערכת הטיפולית. הוא יספק את ההערכה והמענה הנדרש לצרכיו השונים של הזקן תוך הבנה אמפטית של אתגרי הזקנה במטרה לקדם "זקנה מוצלחת".

הכותב הוא גרונטולוג, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים-מל"א.
תאריך:  18/02/2018   |   עודכן:  18/02/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תוחלת החיים עולה ואיתה צומחים האתגרים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אתגרי הזיקנה-ללמוד מהניסיון
אלפרד  |  18/02/18 12:47
2
זקנים הפכו לצערי לנטל
סוניה ליפמן  |  18/02/18 13:28
3
המאמר
הגרנטולוג  |  18/02/18 13:39
4
להגדיל את קצבת הזיקנה
יעבץ יעקב  |  18/02/18 13:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - עומד בצרכים מבצעיים, פיטורין, ניסו לחסלו, אמירה מקוממת ושקט מטעה    שבוע טוב
איתן קלינסקי
חבל שאהרן ברק נמנע מלהתייחס למציאות כאובה, שלא ניתן לממש את המחויבות לערכי הצדק, היושר והשלום, כפי שעוצבו במורשת ישראל תוך כדי כך, שאנחנו שולטים כבר חמישים שנה על עם אחר, הצבוע כמונו בצבעי אדמתה של הארץ הזו
עמוס אריכא
כדרכו מכבר בהיות נתניהו משוכנע כי פיו המפיק מרגליות מאפשר לו להיחשב כ"מקרטע תמידי", אחד המדלג בין אמירת אמת לבין הפחת כזבים מסוג של "לא דובים ולא יער"
יצחק מאיר
זה העניין. להיטהר לא רק על חשבון האמת, אלא על חשבון הזיכרון של האמת. לא רק על חשבון המתים, אלא על חשבון החיים אם הם יהודים. זה נורא
יעקב עמר
ועד שיבחר דדלא לכנסת לרווחת עם ישראל הוא מגויס כל כולו באובססיה עצומה שהוא בגאווה מרובה קורא לה "BB"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il