X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רפורמת מס ואפקט הדומינו שהיא עלולה לייצר גם בקרב מדינות אירופה, מאתגרת את היתרונות היחסיים שהיו מאז ומתמיד להייטק הישראלי המוחות הישראלים ועלות השכר מתחרים כעת עם שיקולים גלובליים של חברות שמרבית בעלי המניות שלהן לא גרות בארץ וכדי לרצות אותם הם עלולים לקבל החלטות רציונליות כלכליות שהמשמעות שלהן הרת אסון להייטק בארץ
▪  ▪  ▪
הון אנושי [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

אחד הנושאים שאותם יעלה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפגישתו המתוכננת בשבוע הבא עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הוא הרפורמה שעליה הכריז הממשל האמריקני בכל מה שקשור למס החברות. הדבר רלוונטי מאוד לחברות עמק הסיליקון, כמו גם לחברות רב-לאומיות, לרבות כאלה שפועלות בישראל.
הרפורמה מתמקדת בהורדת מס החברות ל-21% במקום 35% ובמתן תמריצים שונים לחברות כדי שלא יוציאו פעילויות מחוץ לארצות הברית, כמו, למשל, ישראל. התמריצים האלה נחשבים לאיום על המשך ההשקעות של חברות היי-טק אמריקניות בישראל, שעלולות להעדיף להישאר בבית בעקבות הרפורמה. זאת, לצד העובדה שבגלל המחסור בכוח אדם, עלות מהנדס ישראלי יקרה יותר מזו של מהנדס בארצות הברית, והיתרון היחסי שלנו ברמת ההון האנושי מעט מצטמצם.
בפגישה עם טראמפ ינסו נתניהו ואנשיו ינסו לייצר דיאלוג עם האמריקנים, כדי לנסות לשנות מעט את ההטבות שהם הבטיחו. זאת, על-מנת למנוע פגיעה בפעילות של החברות המדוברות בארץ.
בישראל פועלות יותר מ-150 חברות טכנולוגיה זרות, 100 מתוכן מפעילות מרכזי פיתוח או שלוחות של מרכזי פיתוח, ביניהן ענקיות שמעסיקות פה אלפי עובדים. חברות אלה אחראיות למחצית מייצוא ההיי-טק הישראלי וכל החלטה שלהן לצמצם או לסגור פעילות בארץ היא בעלת משמעות רחבה על כלל המשק שלנו.
בשבוע שעבר פורסמה חדשה טובה בנוגע להשקעות של חברות היי-טק אמריקניות בישראל, לאחר שנודע שאינטל (Intel) עומדת להשקיע חמישה מיליארד דולר בהרחבת המפעל שלה בקריית גת. אולם, יש שהעריכו שמדובר בהשקעה שהייתה חלק מהתוכנית האסטרטגית של החברה, ולא ברור כעת מה היא תעשה בכל הנוגע להשקעות חדשות.
שר האוצר, משה כחלון, וצמרת משרדו נדרשו לנושא כמה וכמה פעמים בחודשים האחרונים. המדיניות הרשמית של ישראל היא לא להיגרר להורדת מס חברות באותו הקצב שטראמפ מתכנן בארצות הברית, מסיבות שונות, אבל בהחלט ניתן לחפש דרכים לעודד חברות להשקיע בארץ בכל זאת. למשל, על-ידי הגדלת ההטבות במסגרת החוק לעידוד השקעות הון.
ראש רשות המיסים, משה אשר, אמר בראיון למגזין מנהיגים מבית אנשים ומחשבים כי חברות שפועלות בארץ ומייצאות לחו"ל משלמות כבר כיום מס של 16% ותאגידי ענק כמו אינטל משלמים אפילו פחות, בגלל הגודל שלהם.
במפגש שערך נתניהו לפני כמה שבועות עם ראשי תעשיית ההיי-טק אמר ראש הממשלה כי הוא מוכן להשקיע הרבה מאוד כסף כדי לעודד ולמשוך חברות לישראל ולהתחרות במדינות אחרות, כולל הטבות מס. אולם, במה שנוגע לארצות הברית נצטרך להיות זהירים, כדי שלא להיכנס לעימות מיותר עם וושינגטון - עימות שעלולות להיות לו השלכות רבות, כולל על ההיי-טק והכלכלה שלנו.
האם סטארט-אפים ישראלים נוהרים לעמק הסיליקון?
חברת Link2USA, המתמחה בסיוע לישראלים לקבל ויזת עבודה לארצות הברית, פרסמה השבוע הודעה שלפיה שינוי המיסוי במדינה גורם לסטארט-אפים רבים להתעניין בהעברת הפעילות שלהם, או חלק ממנה, למדינה זו. לדברי מנכ"ל החברה, סיון אביהוד, יש חברות שכבר צמצמו את מספר העובדים שלהן בישראל והן מעבירות אותם לארצות הברית. דובר החברה לא ידע לנקוב בשמות או במספר החברות, אבל לא מן הנמנע שחברות צעירות מישראל יעדיפו לרשום את הקניין הרוחני שלהן בארצות הברית ולהקים נציגויות שם - משיקולי הטבות מס וגם כדי להיות קרוב לשווקים שבהם הן פועלות.
יש כמה דברים בולטים שהמדינה יכולה וצריכה לעשות, שעשויים לסייע למנוע בריחת מוחות של סטארט-אפיסטים ישראלים לארצות הברית והפסקת או צמצום פעילות של חברות רב-לאומיות כאן (שאגב, התעשיינים חלוקים האם זהו איום ממשי או ניסיון של ראשי התאגידים הגדולים ללחוץ על ישראל ללכת בעקבות טראמפ). בין הפעולות הללו: הגדלת היצע העובדים בענף ההיי-טק על-ידי הכשרת עובדים מהתעשיות המסורתיות, והגדלת מספר הפונים למגמות ריאליות, כמו מחשבים, הנדסה וטכנולוגיה.
תלמידים נפגשים עם תעשיינים
בשבוע שעבר ערך מינהל התקשוב במשרד החינוך, בראשותו של ד"ר עופר רימון, יריד מגמות טכנולוגיות, זו השנה השנייה ברציפות. מטרת היריד היא להפגיש בין ראשי התעשיות הטכנולוגיות בישראל לתלמידי חטיבות ביניים, שעומדים להחליט באילו מגמות ללמוד בתיכון.
24 אלף תלמידים מרחבי הארץ הגיעו להיכל הספורט של חולון, וצפו בתצוגות מרהיבות ובמיצג מולטימדיה מרהיב עין ומושקע, שהסביר את הקשר העמוק שבין המגמות הטכנולוגיות לעולם העשייה. כמו-כן, הם נפגשו עם 40 נציגי חברות, שהציגו להם את האפשרויות שיעמדו בפניהם בעולם התעסוקה, אם יבחרו במגמות הטכנולוגיות ויגיעו אליהם אחרי הצבא.
ד"ר רימון משוכנע שכמו בשנה שעברה, גם הפעם יגדל בעקבות היריד מספר הפונים ללימודים טכנולוגיים בתיכון, דבר שמשרת את מטרת התעשיינים, שמשוועים לכוח אדם.
שורה תחתונה: רפורמת מס ואפקט הדומינו שהיא עלולה לייצר גם בקרב מדינות אירופה, מאתגרת את היתרונות היחסיים שהיו מאז ומתמיד להייטק הישראלי. המוחות הישראלים ועלות השכר מתחרים כעת עם שיקולים גלובליים של חברות שמרבית בעלי המניות שלהן לא גרות בארץ וכדי לרצות אותם הם עלולים לקבל החלטות רציונליות כלכליות שהמשמעות שלהן הרת אסון להייטק בארץ. מספר הפעולות שאנחנו יכולים לעשות כדי להתמודד עם התופעה הוא מוגבל, אבל גם בטווח הזה אנחנו רחוקים מלמצות את מה שצריך לעשות. ולבסוף גם במקרה הזה כמו בתחומים אחרים, הגנה וביטחון מוטב שלא נסמוך יותר מדי על הדוד מעבר לים אלא רק על עצמנו.

תאריך:  04/03/2018   |   עודכן:  04/03/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם חברות ההיי-טק יצמצמו השקעות בישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בישראל עשרות אלפי מהנדסים
הג'וקר  |  4/03/18 14:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
על הספר, במלכודת הרשע, האדישות והסילוף: דניאל ברנד אינו תומך בקלסתר השלילי, שטוויתי לקסטנר, אם כי אינו מתארוֹ כטיפוס חיובי. למרות שקסטנר השמיץ את הוריו - ובעיקר, את אמו - מתאר דניאל ברנד בצורה חיובית את פועלו של קסטנר בהצלה, אם כי מציין את הצדדים השליליים הרבים בפעילותו.
פסח רויטמן
נשאלת השאלה, מדוע אנשי משפט כה בכירים (גרסטל וחיות) שקיבלו הצעה שבמהותה היא הצעת שוחד או שמעו, במקרה של השופטת חיות, ממקור מהימן על הצעה לשוחד בעל משמעויות ציבוריות חשובות ולא פנו מיד למשטרה בכדי לדווח על כך
אליהו קאופמן
הקהילות היהודיות באירופה מתדלדלות לא מעט בגלל "סידורי הביטחון" של השמירה הישראלית, המנסה לנצל את המתח עם הזרים באירופה לעלייה יהודית לישראל ע"י יצירת סכנה מלאכותית יזומה
יואב יצחק
שר האוצר משה כחלון נתון במצב רגיש, נפיץ ביותר    רשות המיסים מקיימת חקירה סמויה בפרשת מקורבו האישי וחברו הוותיק, קובי מימון    כחלון עצמו עלול להידרש להסברים מביכים בפרשה    בימים הקרובים אמור כחלון להכריע: מי ימונה/תמונה לראש החדש של רשות המיסים    בינואר 2018 הכריע כחלון ומינה את ענת גואטה ליו"ר רשות ניירות ערך - גם רשות זו תידרש, קרוב לוודאי, לפרשת קובי מימון, ושאלת נאמנותה של גואטה לכחלון תעמוד במבחן
ג'ודי באומל-שוורץ
להיות ה"בן של" או ה"בת של" אינה משימה פשוטה כלל וכלל, כפי שיעידו רבים. לעיתים קל יותר כשילדים אלה אינם עוסקים ישירות בקורות הוריהם, אלא בנושא משיק, בפרשיות שבהם נטלו ההורים חלק, או ביחס הוריהם לאחד מבני הדור שלהם. כך בחר יוסי אחימאיר לעשות ביום העיון וכך גם עשה בקובץ זה, בו מופיעים דבריהם של מספר דמויות חשובות בשל עצמן, שהם גם בני ובנות הדור השני של פעילים רביזיוניסטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il