X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הידעתם כי נהגי אוטובוסים וקופאים בחברות תחבורה ציבורית "מקבלים אחוזים", מסך סכום מכירת כרטיסים שהם מוכרים לנוסעים?
▪  ▪  ▪
משתלם לנהג [צילום: אורי לנץ/פלאש 90]
[צילום: אלי אלון]

לא רבים יודעים, כי נהגי אוטובוסים וקופאים בתחבורה הציבורית, לפחות בחלק מהחברות, מקבלים, בנוסף למשכורתם הקבועה, תגמול כספי המחושב על-פי שיטת אחוזים מסך סכום מכירת כרטיסי נסיעה שהם מצליחים למכור לנוסעים . המדובר בסדר גודל שבין חצי אחוז לאחוז ולעיתים אף יותר מכך, מסכום הכסף ממכירת הכרטיסים לנוסעים . נהגים לא מתעשרים מתגמול זה אבל זו "תוספת נחמדה" עבורם שיכולה אף להגיע במקרים מסוימים לכמה מאות שקלים לחודש.
האם הנהגים והקופאים מעודדים להטענה עודפת ומיותרת של "הרב קו"?
אך זה טבעי שלנהגי אוטובוסים בתחבורה הציבורית וכן לקופאים של החברות יש אינטרס אישי כלכלי למכור לנוסעים כרטיסים או להטעין את כרטיס ה"רב קו" בסכומים גבוהים ככל שניתן ואפשרי כי כאמור מסכומים אלה מחושבים האחוזים שהנהגים מקבלים. רבים מהנוסעים בתחבורה הציבורית הם מקרב אוכלוסיות חלשות, קשישים, אנשים קשי יום, ילדים ובני נוער ולא תמיד מתמצאים בנתוני וחישובי כרטיס הרב-קו ומתייעצים לא פעם עם הנהגים בשאלות כמו "כמה כסך צריך להטעין שיספיק לי לנסיעה עד...", או "אני צריך שתי נסיעות בתל אביב מה עדיף לקנות כרטיס נפרד בכל נסיעה או כרטיס "יומי חופשי".
הנוסעים התמימים לא יודעים וגם לא מיידעים אותם כי לנהגים יש אינטרס כלכלי אישי למכור כרטיסים או להטעין את הרב קו בסכומים גבוהים ככל שניתן. אני מניח שרוב רובם של הנהגים מגלים אתיות ויושרה כלפי הנוסעים ולא מעדיפים את האינטרס הכלכלי האישי שלהם על פני האינטרס הציבורי, אך אין לפסול אפשרות שיש נהגים, אולי אף לא מעטים, שדואגים לאינטרס הכלכלי האישי שלהם ומעדיפים אותו על פני אינטרס וטובת הנוסעים. נהגים אלה לא תמיד מעדכנים את הנוסעים ביתרה שקיימת להם בכרטיס הרב קו ולעיתים מייעצים לנוסעים התמימים להטעין את כרטיס הרב קו בסכומים גבוהים יותר ממה שבאמת נדרש לנוסע לצורך נסיעותיהם, ובכך מטעים אותם ואם תרצו אף למעשה עושקים אותם.
יש נהגים המשתמשים בעצותיהם "האוביקטיביות" לנוסעים במשפטים נוסח: "תמיד טוב שיהיה ברב-קו סכום כסף. על כל מקרה זה נשאר לך לכמה זמן שאתה רוצה". בטח הרבה נוסעים מכירים את המשפט הזה. הנהגים רק שוכחים לספר לנוסעים, שכרטיס "רב קו", עם הזמן ולעיתים קרובות אף לפני זמנו, נשחק ומתקלקל מסיבות כאלה ואחרות ולא תמיד פועל במכשיר התיקוף שלד הנהג. גם מכשיר התיקוף עצמו לא פעם לא מתקלקל ולא ניתן להעביר בו את הכרטיס וקיימים גם מקרים לא מעטים של אובדן כרטיס הרב קו. התוצאה מכך הנוסעים לא פעם "זורקים" כסף לשווא בהטענה עודפת ומיותרת של כרטיס הרב קו בהמלצת הנהג.
עלות הנסיעה 60 שקלים הקופאי התעקש להטעין 100
לפנכם סיפור מקרה אמיתי שימחיש את החשש והפוטנציאל שקופאים ונהגים עלולים לעודד מסיבות שונות נוסעים להטענה מיותרת בכרטיס הרב קו. ביום 27.2.18 ביקש נוסע לקנות בקופת הכרטיסים של אגד שבתחנה המרכזית בעפולה כרטיס בקו עפולה ירושלים (שתי נסיעות). הקופאי בתחנה אמר לו שהמינימום שהוא צריך להטעין ברב קו הוא 100 שקלים כדי שיספיק לו לשתי נסיעות מעפולה לירושלים ובחזרה, ואין אפשרות אחרת. מבדיקה שערכתי ניתן להטעין 60 שקלים בכרטיס הרב קו, לחלק אותם לשני כרטיסים של 30 שקלים והדבר אמור להספיק לשתי נסיעות בקו עפולה-ירושלים, ואין כל צורך ומיותר להטעין 100 שקלים כפי שהתעקש הקופאי של אגד.
אני יוצא מנקודת הנחה ראשונית שמדובר בטעות בתום לב של הקופאי, והתעקשותו נבעה מאי ידיעה. אינני בוחן כליות ולב. פניתי למחלקת פניות הציבור של אגד וביקשתי לבדוק את הנושא ואת התנהגות הקופאי. כותב לי ליאור נוייברט ממחלקת פניות ציבור של אגד במכתב רשמי: "הקופאי נשוא פנייתך זומן לברור בפני מנהלו הישיר ב"אגד". הקופאי ציין שמדובר כנראה באי הבנה בינך לבינו ועל כן מצר על האירוע מעומק לבו. נציין ונדגיש, כי מדובר בקופאי ותיק ללא תלונות משמעת כאלו ואחרות שנמצא לפני פרישה לגמלאות. עם זאת, הוא תודרך ליתר תשומת לב ונתנו בידיו הכלים להתמודדות נכונה במצבים דומים בעתיד". עד כאן תגובת מחלקת פניות הציבור של אגד.
פניתי בנושא זה למשרד התחבורה ושאלתי מספר שאלות 1. האם מודע משרד התחבורה לתופעה אפשרית שבשל גמול כספי שניתן לנהגים והמחושב על-פי אחוזים מסך מכירות הכרטיסים לנוסעים, הנהגים עלולים לעודד, לדחוף ולהמליץ לנוסעים התמימים להטעין סכומי כסף בכרטיס הרב קו בסכומים גבוהים יותר ממה שנדרש לשם תשלום עבור נסיעתם. האם הנושא נדון במשרד התחבורה?
2. האם מנחה משרד התחבורה החברות והנהגים לגבי התנהלות אתית והגונה כלפי ציבור הנוסעים התמימים בכל מה שקשור במכירת כרטיסים לנוסעים.
תגובת דוברות משרד התחבורה: "במשרד התחבורה לא מוכרות תלונות על הנהגים או קופאים הפועלים לטובת האינטרס האישי כנגד האינטרס הציבורי. המקרה שציינת הינו מקרה חריג שאינו משקף את כלל התנהלות מכירת הכרטיסים. במקרה זה היה ניתן לפצל את הטענת הכרטיס כדי להגיע לסכום הרצוי. ייתכן שהקופאי לא חשב על האפשרות שהצעת.
בימים אלה משרד התחבורה מקדם מהלך לביטול התשלום לנהג, כך שהציבור יטעין בעצמו את כרטיס הרב קו ויוכל לבחור את הסכום הרצוי לו". חשוב לציין כי תוקפו של כרטיס ה"רב קו" הוא לשנים רבות, כך גם הערך הצבור הטעון בו. נוסעי התחבורה הציבורית מטעינים את הכרטיס וכך נהנים מהנחה הניתנת למחזיקי כרטיס ה"רב קו".

תאריך:  12/03/2018   |   עודכן:  12/03/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משרד התחבורה  תום לב
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסף ויצמן
ושיני הורים תקהינה? זוג קשישים מבת ים לא היו רחוקים מאובדן דירתם משום שניסו לסייע לבנם. למזלם, בית המשפט קבע שהבנק הפר את חובותיו כלפיהם וביטל את המשכנתה עליה חתמו
איתן טמיר
מחקרים שונים הראו כי התערבויות מגוונות דרך המכשיר הסלולרי יכולות להביא לאפקט חיובי על מחלות פיזיות כמו סוכרת, וכן על מצבים נפשיים, כמו חרדה    בחודש האחרון אושרה לשימוש אפליקציה להתמודדות עם התמכרויות על-ידי ה-FDA
יוני בן-מנחם
מצרים זועמת על ההתבטאויות שמשמיע נגדה מזכ"ל הפתח בגדה ג'בריל רגו'ב שהינו אישיות בלתי רצויה בשטחה. רג'וב תוקף את מצרים בגלל תמיכתה במוחמד דחלאן לתפקיד יו"ר הרש"פ הבא וכדי לרצות את קטר שתומכת בו לתפקיד היורש
פנחס (פיני) פישלר
נתנחם רק בכך שהסיוט הזה של אפס הישגים בקדנציה כה כושלת - תם ונגמר. הנה, עוד 9 חודשים - אתה מסיים קדנציה אחת כושלת המחזקת את תיאוריית העיקרון הפיטרי (אדם לעולם מגיע לדרגת חוסר כישוריו) והולך הביתה - לגבעת שמואל. לעם ישראל מגיע מפכ"ל מקצוען
ד"ר חיים משגב
האם יכול להיות שמנדלבליט מנסה לסלול את דרכו לבית המשפט העליון? וכלום יהיה זה לא סביר להניח שהוא סבור שסגירת התיקים נגד נתניהו תחסום את דרכו לשם? אינני יודע - אבל הטעם המר נשאר בפי. אני פשוט מרגיש שמנדלבליט מבקש להוכיח משהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il