X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"רכבת" בצוק מנרה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
רכבת לשום מקום
לצפות שרכבת לקריית שמונה תתמלא מאליה במקום שקווים אזוריים ובין-עירוניים בקושי מתמלאים זו הנחה מופרכת, שקשה להבין את ההיגיון מאחוריה

המאמר הזה רק יישמע לא-חברתי. כי איך אפשר להתנגד לרכבת שתוביל נוסעים לקריית שמונה וממנה ותחבר את הפריפריה למרכז, ועדיין להיקרא חברתי. אולם דווקא ההתנגדות לפיל הלבן לעיר הספר הצפונית היא המעשה החברתי הנכון והאמיתי, לא רק למען כלל תושבי ישראל אלא גם לטובת הק"שמונאים עצמם.
הקמת רכבת אינה דבר זול. וליתר דיוק - היא דבר יקר, ואפילו יקר מאוד. כדי לממן את פעילותה נדרש כסף רב, שכולו מגיע (ניחשתם נכון) מספי משלם המיסים הישראלי. ההוצאות אינן מסתכמות בהקמה בלבד, אלא נמשכות לאורך שנים - בתחזוקה, בתפעול, בנסיעות, בכוח האדם הרב שמאייש את התחנות ועוד.
קווי הרכבת האחרונים שהוקמו ועודם מוקמים אינם כלכליים. אבל לא הכל חייב להיות כלכלי, אומרים בממשלה, ולפעמים יש החלטות שבסיסן הוא חברתי. אולם יש חברתיות-יתר הגובלת בהפקרות. הווי אומר: הקו אומנם אינו כלכלי, אך עדיין תורם תרומה שאינה ניתנת לערעור לפיתוח האזור - בהעברת סחורות ברכבות מטענים, בהעלאת ערך הנדל"ן, במספר נוסעים גבוה ועוד. כל אלה אינם קיימים בקו המתוכנן לקריית שמונה. כבר היום מספר הנוסעים היוצאים מקרית שמונה ונכנסים אליה נמוך מאוד. הנוסע בכביש מראש פינה ועד קריית שמונה יווכח כי אינו עמוס ובהחלט נותן מענה מהיר ומספק. בחלק ניכר של היום, הכביש באזור צומת מחניים עד קריית שמונה כמעט ריק. למעט ימי ראשון בבוקר וחמישי אחר-הצהריים בהם חיילים רבים עושים שימוש באוטובוסים, מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית דליל לכל היעדים.
קרית שמונה שוכנת ליד הגבול. עברה, וכנראה גם עתידה הביטחוני, אינם מהווים אבן-שואבת לתושבים. גם הרכבת הכי יעילה לא תשפיע במיוחד על ערכי הנדל"ן שלה. סמיכותה של עיר הספר הצפונית לגבול לבנון, לופתת אותה בצבת חנק ואינה מאפשרת לה להרחיב את גבולותיה, גם לא בעוד 30 שנה. רכבת לקריית שמונה יכולה להיות משמעותית רק אם יהיה שלום עם לבנון ובשער פטמה יוקם מסוף מטענים. מימוש תחזית שכזו במזרח תיכון שרק הולך ומקצין אינו נראה באופק. הארכת קו הרכבת צפונה מכרמיאל טובה ונכונה, אך אין שום סיבה להאריך אותה מעבר לתחנת חצור הגלילית, צומת הדרכים המוביל גם אל רמת הגולן.
כדי להביא נוסעים לתחנת הרכבת בקריית שמונה יהיה עדיין צורך להשתמש באוטובוסים, אולם גם אז - לצפות שרכבת תתמלא מאליה במקום שקווים אזוריים ובין-עירוניים בקושי מתמלאים (ונסעתי המון באוטובוסים מק"ש) זו הנחה מופרכת, שקשה להבין את ההיגיון מאחוריה. למשרד התחבורה עבר עשיר של החלטות מלאות איוולת ושל הקמת פילים לבנים, ולכן אין פלא שהוא מוביל עוד החלטה מטופשת ופופוליסטית. התימא היא על מי שאמור להיות המבוגר האחראי - משרד האוצר.
האם גם שם אין מי שרואה כי המלך עירום? איפה האחריות לתקוע את האצבע בחור הסכר, כדי שכספי ציבור לא יישפכו לחינם? האם את סכומי העתק הללו לא היה נכון יותר להשקיע בתחבורה ציבורית שנותנת פירותיה ומתאימה לצרכים?

תאריך:  18/03/2018   |   עודכן:  18/03/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רכבת לשום מקום
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הכתב תקוע ב 1950
סאלאח שבתי  |  18/03/18 16:27
2
ארה"ב נבנתה מרכבות לא כלכליות
קצת חזון  |  18/03/18 22:19
3
רכבת לקרית שמונה
סנשו פנשו  |  19/03/18 03:01
4
השערה ולא הוכחה
חיים ו.  |  19/03/18 09:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
איתמר לוין
דחה את עתירות עיריית רמת גן וכמה מתושביה בנוגע לחלק של הרכבת הקלה העתידית שיעבור בעיר: הליך התכנון היה מפורט וממושך, מיקומו של חדר השנאים היה ידוע
איתמר לוין
עיכובים של שנים במכרזים המרכזיים וחריגה של 50% מהתקציב המקורי    נת"ע ביצעה בלא מכרזים התקשרויות של מאות מיליוני שקלים
עידן יוסף
מנכ"ל משרד התחבורה מודה כי למשרד התחבורה אין מידע אמין על רמת הדיוק של קווי התחבורה הציבורית ועל מסר הנוסעים בכל קו וכי השיטות בהן נדגם המידע מיושנות    נחשף: מערכת נתוני זמן אמת שתוצג לציבור תהיה מיושנת מזו של משרד התחבורה
עידן יוסף
כבל: רישות המדינה בנת"צים – תנאי הכרחי ודחוף להוציא את ישראל מהפקקים    15 דקות: סימון נת"ץ בכבישים המרכזיים יכול לחסוך יומיים עד 6 ימי עמידה בפקקים בשנה לכל נוסע
יצחק דנון
מבקש מבית המשפט לפסול את פרשנות רשות המיסים ולקבוע שהיא זכאית להחזר על הסולר לפי הצריכה השנתית הממוצעת של כל צי האוטובוסים שלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il