X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דברים בהתייחס לסדרה ״סאלח פה זה ארץ ישראל״ הגיע הזמן, לבער את הקּוצים שפשו בערוגתנו הקטנה
▪  ▪  ▪
דיירי המעברה [צילום: הצלמניה]

נולדתי אי-שם בבבל ורעייתי במרוקו. בנותינו נולדו כולן פה על אדמתנו, ישראל. התחנכנו על ברכֵי ״הגוברים״: מרדכי ורבקה גובר, תושבי כפר ורבורג.
בהיותנו דַּיָּרֵי מַעֲבֶרֶת קסטיניה, לא עליכם, ידענו, שרבקה גובר, לא הייתה רק מִמְגויסוֹת הבּריגָאדָה, אלּא גם חקלאית שֶׁשּׁכְּלָה שני בָּניהָ היְּחידים, אפרים וצבי גובר, במלחמת השחרור, ובהפרש של חודש.
עם הגעת ראשוני העולים למעברה, נרתמה רבקה גובר לעזור בקליטתם. ולאחר מלחמת קדש מכרו הגוברים את המֶּשׁק שׁלּהם בכפר ורבורג ותרמוּ את כסְפוֹ ל״קרן המָּגן״ – לצה"ל, והלכו לגור יחד עם עולי צפון אפריקה, בצריף במושב נהורה.
רבקה גובר לימדה את ילדי העולים לעַבֵּד חלקת אדמה לגידּוּל ירקות בבית הספר. את דְּמֵי מְכירת הירקות, תרמו הילדים לקק"ל ועל כן, תלמידי בית הספר קסטינה, קִבְּלוּ פְרס, את דֶּגל ירושלים, כשהבּעיה שנאלצנו להתמודד איתה, הייתה איך לארגן תלבוֹשֶׁת אחידה לילדות האמורות לרקוד בַּטֶּקס...
ואף אני, בעת שקיבלתי לָראשונה שְׂכַר סופרים עבור שירי הראשון שהתפרסם, תָּרמְתי את הכסף לטובת הכלל. וכאשר סיימו תַּלְמִידַי, לְאחר מבְחן הסֶּקֶר, את כיתה ח', בקַּשְׁתי מהוריהם במעברה, לתרום עשר לירות לבית הספר, והם תַּרמו בְּחפץ לב את הכסף ששימש לִרְכִישַׁת ציוד לְחדַר טֶבע, ומַפַּת ארץ ישראל מוּבְלטת.
וכאשר נתקבל סכום כסף ממשרד הביטחון, לאחר מלחמת ששת הימים, בעבור השימוש בסניף רפ״י על-ידי צה"ל, הוריתי מיד, כמזכיר הסניף, להחזיר את הכֶּסף למִשרד הביטחון. ואף גיסי, שלמה ראם, תָרם את דְמי הנֵֹכוֹּת שלו מצה"ל, בחזרה למשרד הביטחון ויצא עם רבים אחרים להקים את הישוב ״די - זהב״, במדבר סיני.
ואני, יחד עם רעייתי אילנה, קָלטנו עולים, הלבַשְׁנו ילדים נזקקים, ערכְנו חֲתונות לחסרי-כל, הנְחלנו את הלשון העברית לעולים, עסקנוֹ בְחינוך ושימשנו כְּתוֹבֶת לכל נִצְרך, אף על-פי ששנינו הגענו לישראל מחוסרי-כל וסבלְנו במשך שמונה שנים במעברת קסטינה, ללא חשמל וללא יתר העזרים האלמנטאריים, שהפרט נזקק להם. פשוט בנינו במו ידינו ונבנינו, בלי פרסום ובלי תמורה.
ועוד לא סִפַרְתי את כל אשר עשִׂינו וְעמלְנוּ, לְמען החברה והמדינה, וכמונו רבים וטובים.
אך הגיע הזמן, לבָעֵר את הקּוצים שֶׁפָּשׁוּ בערוֹגָתנו הקטנה. ובִרְאותי היום, איך המנהיגוּת שלנו מנצלת את כַּסְפי הצּבוּר לטובתם האישית, הַכֶּסף עבוּרם הופך לעֶרך עליון, וּרְדיפת הבּצע לנורמה, והב! הב! עוד! ועוד, הוֹפֶכת לְחָזוּת הכל - אזַי, אני שואל את עצמי, כְּמוכם הרבִּים והטובים: האִם לַיֶלֶד הזּה באמת הִתְפּלַלְנוּ?
וַאֲנִי חש היום כְּחַי - זַר בִּמְדינתי, ועדיין מְצַפּה לְשינּוי עֶרְכִּי חיּובִי.

עזרא מורד (נולד בשנת 1933) הוא איש חינוך, סופר, משורר, מתרגם מערבית לעברית, עורך ופובליציסט ישראלי. עלה לישראל מעירק ופעל-כנציג עולים לפיתוח מעברת קסטינה - לימים קריית מלאכי.
תאריך:  28/03/2018   |   עודכן:  28/03/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חש כחי-זר במדינתי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הצד השני של המטבע
רבקה שפק ליסק  |  1/04/18 09:04
 
- מה לעשות רבקה, אבל גם גנבו
חטפו תינוקות  |  3/04/18 07:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארווין קליין
כשפרשנים רבים, אצלנו, קוטלים את אבו מאזן וטוענים שהיה מנהיג כושל, הם טועים בגדול. הרי אבו מאזן עלה לשלטון אחרי ערפאת, שהיה רוצח המונים. מנהיג שחרט את דגלו את המאבק המזוין. לעומתו אבו מאזן דגל מאז ומתמיד במאבק לא אלים. גם אם לא גינה מעשי אלימות כנגד יהודים, הרי פעל רבות לשתף פעלה עם ישראל, כדי למנוע פיגועים.
רועי אורן
כול להיות שהמדינה צודקת בכל שהיא לא מוכנה לממן את קרנות הפנסיה, אך אם הוחלט לא להעלות את גיל הפרישה לנשים בשלב זה, היה צריך להגות תוכנית חלופית אשר לא תפגע בכספם של הפנסיונרים    לכן, צריך להפשיל שרוולים ולחפש מתחת לפנס רעיון שיפתור את הכעייה העגומה הזו
מנחם רהט
פסח בפתח: מהו הרציונל ההלכתי שמאחורי ההיתר לאשכנזים לאכול פריכיות אורז בפסח? ומדוע שמן סויה, שמן קינואה ושמן קנולה, אינם נכללים בגזירת הקטניות לאשכנזים?
ראובן לייב
לא על כל הצלחה מבצעית מוכרחים לרוץ ולדווח לחבר'ה, גם כשזה כבר עומד לו על קצה הלשון    ממילא יש לאויב הערבי אוזן כרויה לכל פיפס ביטחוני
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - רשלנות, דמוגרפיה, מחאה, זנב-סוס וחרפה    "בניסן נגאלו, בניסן עתידין לִיגא̤ל" (גמרא, ראש השנה, דף י', עמוד ב')
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il