X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
יש האומרים כי מצוות סיפור יציאת מצרים דומה במידה מסוימת למצוות התפילה כשם שתפילת הלחש פותחת בברכות השבח, ויש בה בקשות על הכלל ועל הפרט באמצעה, ולבסוף הודאה, כך גם בהגדה של פסח יש שבח והודאה על העבר ובקשות על העתיד
▪  ▪  ▪
והגדת לבנך [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

האביב כבר הגיע וחג הפסח כבר ממש מעבר לפינה, וכולנו יודעים ומצפים לליל הסדר שאנו מקיימים עם מצוות אכילה של מצה ומרור, כאשר לסעודה ולשתיית ארבעת הכוסות מצטרפת המצווה של "והגדת לבנך" - מצוות סיפור יציאת מצרים. במה שונה מצוות סיפור יציאת מצרים בליל הסדר ממצוות הזכרת יציאת מצרים בכל השנה? חכמי המוסר דורשים את העניין שמצוות סיפור יציאת מצרים מקשרת את הבנים לאבותיהם. הבנים הם שומעי הסיפור והם המעבירים לדורות הבאים את אשר אירע לעם ישראל במצרים והגעתו לארץ המובטחת.
מובא ברמב"ם בהלכות חמץ ומצה: "מצוות עשה של תורה לספר בניסים ונפלאות שנעשו לאבותינו במצרים" (פרק ז', ה"א). לאחר מכן מוסיף הרמב"ם בהלכה ב': "מצווה להודיע לבנים". חכמנו ז"ל הקפידו מאוד על מצווה זו, ומצינו שאמרו עליו על רבי עקיבא שמימיו לא אמר לתלמידיו: הגיע עת לעמוד ולהפסיק את הלימוד בבית המדרש חוץ מאשר בערבי פסחים ובערב יום הכיפורים, וזאת למה? בהיות ובערב יום הכיפורים יש להאכיל את הבנים ובערבי פסחים בשביל התינוקות שלא יישנו. על ההורים חלה החובה להרדים את התינוקות ביום, כדי שיהיו ערים בלילה בשעת קריאת ההגדה. שום סיבה לא מנעה מרבי עקיבא מלישב בבית המדרש, אלא מצוות "והגדת לבנך".
יש לראות את החשיבות שמצאו חכמנו בהעברת המסר של סיפור יציאת מצרים בדבריו של בעל ספר החינוך: "לספר בעניין יציאת מצרים בליל ט"ו בניסן, כל אחד לפי צחות לשונו. להלל ולשבח להשי"ת על כל הניסים שעשה לנו שם שנאמר: 'והגדת לבנך'. וכבר פירשו חכמים במצוות הגדה זו שהיא בליל ט"ו בשעת אכילת מצה... ועניין המצווה שיזכו הניסים והעניינים שאירעו לאבותינו ביציאת מצרים, ואיך לקח השי"ת נקמתנו מהם, ואפילו בינו לבין עצמו אם אין אחרים, חייב להוציא הדברים מפיו, כדי שיתעורר לבן בדבר, כי בדיבור יתעורר הלב" (מצווה כ"א).
ואכן יש האומרים כי מצוות סיפור יציאת מצרים דומה במידה מסוימת למצוות התפילה. כשם שתפילת הלחש פותחת בברכות השבח, ויש בה בקשות על הכלל ועל הפרט באמצעה, ולבסוף הודאה, כך גם בהגדה של פסח יש שבח והודאה על העבר ובקשות על העתיד הן בברכה החותמת את 'המגיד', והן בסוף סדר ההגדה לאחר הסעודה.
עם זאת מבחינה אחרת מצוות סיפור יציאת מצרים דומה דווקא למצוות לימוד תורה. בהגדה אנו עוסקים בדרשות חז"ל העוסקות ביציאת מצרים ובהנהגת הקב"ה אותנו ביציאה עצמה ולאחריה - בקריעת ים-סוף, מתן תורה וכניסתנו לארץ ישראל. ההגדה גם שונה משאר התפילות והמצוות שתלויות באמירה, שכן כל המרבה בסיפור יציאת מצרים הרי זה משובח ואילו בתפילות בדרך כלל יש נוסח קבוע וידוע ואין להוסיף או לגרוע. קיים הבט נוסף המשווה בין סיפור יציאת מצרים למצוות לימוד התורה, שהרי בסיפור המעשה יש לכך השפעה על כל הדורות ואילו לא היו יוצאים אבותינו ממצרים כל הדורות הבאים היו משועבדים. לכן יש עניין גדול באריכות הדברים כמו שלתורה אין גבול ללימודה.
ראיתי באחד הספרים את השאלה הבאה: המצווה בתורה "והגדת לבנך", ולכן האבא המספר לבנו על היציאה ממצרים נקרא "הגדה". אם כן למה לא נאמר "וכל המרבה להגיד"?
התשובה לכך שהמילה "לספר" קשורה במילה "ספיר", ההגדה מבהירה לנו כי כשם שהספיר היא אבן טובה הזורחת ומאירה, כך על-ידי סיפור יציאת מצרים אנו מאירים את חשכת הגלות. והרי ההגדה מספרת לנו על החכמים שהיו "מספרים" את סיפור יציאת מצרים "כל אותו הלילה" של ליל הסדר. לאור האמור אפשר לפרש: "היו מספרים" הם האירו את החושך (הלילה) של הגלות.

תאריך:  27/03/2018   |   עודכן:  27/03/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפור יציאת מצרים ומצוות התפילה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
אולגה רז
אין ספק שניתן לנהל סעודת חג מתונה יותר, בריאה יותר וידידותית יותר: לצמצם מספר מנות, להוסיף פחות שומן לתבשילים, להכין יותר תבשילים מירקות, להרבות בשתיית מים או שתייה דיאטטית ולהוריד סוכר מתבשילים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - שעות טיסה, לסכל את הצעדה, פרס מולדובן, המקום הראוי, לקבל את המגיע והנאת הפסח    שבוע טוב וחג שמח    "בניסן נגאלו, בניסן עתידין לִיגא̤ל" (גמרא, ראש השנה, דף י', עמוד ב')
יאיר דקל
עלילותיו של אליהו הנביא רבות מאוד    אזכיר רק שהוא עלה בסערה השמימה, כלומר לא מת    לפי המסורת, יחזור כמבשר לקראת בואו של המשיח
יצחק מאיר
יד נעלמה בוחשת במוחותינו ומסדירה בתוכם את העניין הזה שנקרא בחירות    יד ארוכה, יד שיש לה פרק בקיימבריד'ג אנגליה ואצבעות באוסטין טקסס
דפנה נתן
אכילה מודעת מונעת מתוך הקשבה לתחושות הרעב והשובע והיא כוללת גם מודעות למזון שאנו צורכים, מה מקורו, איכותו והשפעתו עלינו
רשימות נוספות
היעד: קמחא דפסחא למיליון פיות  /  בן-ציון עטיה
אזהרה מתחפושות פורים  /  יפעת גדות
חודש נוסף לעונת הרחצה בכינרת  /  מירב ארד
על ארבע בנות דברה תורה  /  איתן קלינסקי
שבת הגדול  /  אסתר שניאורסון גרי
החרות שלנו - הגדה חדשה  /  בלפור חקק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il