X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש הרואים את הקמתה של המדינה היהודית במבט היסטורי כמהלך אלוקי שמוביל את עם ישראל לארץ הולדתו
▪  ▪  ▪
מהלך אלוקי [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

הבורא מצווה את אברהם - העברי הראשון: "קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה כי לך אתננה" (בראשית י"ג, י"ז). משמעותם של דברים - הבטחת הבורא לאברהם, אבי האומה העברית, שארץ ישראל היא ירושה לנו עד עולם. יפה הגדיר זאת הנצי"ב בספרו "העמק דבר" על התורה, בפירושו על הפסוק, שעניין ההליכה לארכה ולרחבה של ארץ ישראל, "פעולת ההילוך עד מקום ראות עיניו היא אות לקניין". אותה הבטחה מלווה את עם ישראל עד עצם היום הזה. מימושה בא לידי ביטוי לפני שבעים שנים עת הוכרזה המדינה בה' באייר התש"ח (15.4.1948). ביום גדול זה הכריזה מועצת העם בראשות דוד בן-גוריון על הקמתה של מדינת ישראל שתהווה בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל.
אתגרים רבים עמדו לפני מנהיגי המדינה הצעירה שזה עתה הוקמה: קליטת עלייה, בניית משק כלכלי, הנחלת השפה, יצירת תרבות ישראלית חדשה, הקמת צבא עברי והגנה על גבולות המדינה. יום ההולדת השבעים מהווה הזדמנות לשאול: מהם ההישגים שממלאים אותנו גאווה? אילו הישגים הושגו אשר בוני המדינה לא חזו אותם כלל? מה טרם הושג ומה נדרש לעשות? אנו נתייחס לשאלות העוסקות במהותה של המדינה טרם הקמתה ולאחר הקמתה כאשר השאלה המרכזית היא: מה היו הגורמים להקמתה של מדינת ישראל?
מחד-גיסא, יש הרואים את הקמתה של המדינה היהודית במבט היסטורי כמהלך אלוקי שמוביל את עם ישראל לארץ הולדתו. הנסיבות ההיסטוריות וצרופי הדברים שיצרו את ההזדמנות להקמת המדינה, הזדמנות שנוצלה עד תום, ידועים. ואינם נתונים לחילוקי דעות. אולי להבדלי הדגשות:
העליות לארץ ישראל, עליית תלמידי הבעל שם טוב, עליית תלמידי הגר"א ועליית תלמידי החתם סופר.
היציאה מן המקומות הקלאסיים של היישוב הישן - ירושלים שבין החומות, טבריה צפת וחברון. שכונות כמו נחלת שבעה, שערי חסד ומאה שערים. התיישבויות כמו ראש פינה ופתח תקוה, גדרה ומזכרת בתיה, שכולן היו יוזמה וביצוע של אנשים יראי אלוקים. בעקבות אלה באו גם העליות האחרות המכונות העלייה הראשונה והשנייה ולאחר מכן העליות של מוסד עליה ב'. כל אלה יצרו תשתית בארץ ישראל שבלעדיה אין להעלות על הדעת את ההתפתחות בהמשך.
כמובן שהחורבן הגדול של יהדות אירופה ורגשות האשמה של האומות שהבינו שלא עשו כמעט מאומה להגן על היהודים ולמנוע את השמדתם, יצרו אווירה שאפשרה את ההחלטות שהביאו לידי הקמת מדינת ישראל. גם השרידים שנעקרו מעולמם הקודם אספו את עצמם וראו את עתידם בארץ הקודש ובין יהודים דווקא.
כמובן מעבר לכל ההסברים רואים מהלך אלוקי המוביל את עמו חזרה לארץ מכורתו. וכבר אמר המשגיח הזקן הרב שלמה וולבה שאחד הדברים המשמעותיים שקרו עם הקמת מדינת ישראל ושיבת היהודים לארצם זאת המכה האנושה שקבלה התיאולוגיה הנוצרית. כדלהלן:
מבוכה רבה
הנצרות העולמית טענה כי המושג "ישראל" הוא מעין "גביע נודד" וכשעם ישראל לא קיבל את משיחם המירם הקדוש ברוך הוא באומה אחרת ומעתה הם ישראל ולכן הם אלה שיזכו לארץ ישראל וכפי שכתב כריסוסטומוס במאה הרביעית לספירה: "האלוקים לא יניח לעם ישראל לחזור לארץ ישראל או לבנות את ירושלים" דם יהודי נשפך כמים במהלך ההיסטוריה על-ידי הנוצרים שראו בכך חובה דתית, ובין השאר - במסגרת מסעות הצלב בהם נתנו עיניהם בארץ ישראל ושמו פניהם לכבשה. עתה שבים יהודים לארץ ישראל נבואתה של הנצרות שהייתה אבן פינה במשנתה - התפוררה והנצרות העולמית במבוכה רבתי.
מאידך-גיסא. יש האומרים שהציונות, התנועה הלאומית של העם היהודי הייתה אחד מן הגורמים המרכזיים שידעה לקום בתקופה היסטורית מתאימה, להפוך את השאיפה של העם היהודי לחזרה לציון (התפילה: לשנה הבאה בירושלים הבנויה) לתנועה אידיאולוגית ופוליטית והניחה את היסודות להקמתה של מדינת ישראל.
גורם נוסף לא פחות חשוב, השואה, ולקחיה המידיים הם שגרמו לכך ששארית הפליטה לא רצתה לבנות את חייה מחדש על חורבות העולם שנחרב, ופתחה במאבקה בדרכי הבריחה וההעפלה, להקמתה של מדינת ישראל. מאבק זה איחד את העם היהודי כולו למטרה זו. השואה והמאבק של שורדי השואה ושל הישוב בארץ, העיקה על מצפון מדינות העולם שגרמו להחלטת האו"ם מה-29 בנובמבר 1947, על הקמת מדינה יהודית.
גורם משני נוסף, ההנהגה הציונית בראשותו של דוד בן-גוריון, שידעה ברגע הגורלי והמכריע להצהיר על הקמתה של מדינת ישראל והכינה את כוחה הצבאי, את ההגנה והפלמ"ח, להכניע את ההתנגדות של ערביי ארץ - ישראל ולהדוף את פלישת מדינות ערב ב-15 במאי 1948.
יש המסבירים זאת בצורה קצת שונה המשלבת את חלק מהגורמים שמנינו לעי"ל, שמבחינה היסטורית התגבשותו של עם ישראל הייתה לאורך הגלות הארוכה. לאחר אלפיים שנות גלות, שבה היינו בבחינת עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים, ואחרי מלחמת העולם השנייה שהביאה את השואה האיומה, שבה הושמד למעלה משליש מהעם היהודי, היה זה רק טבעי שאומות העולם יסכימו לתת חלקת ארץ לעם היהודי. זאת הייתה כתוצאה מההחלטה של האומות המאוחדות בכ"ט בנובמבר 1947 שבה הוחלט על חלוקתה של ארץ ישראל לשתי מדינות עצמאיות - מדינה יהודית ומדינה ערבית.
בנוסף על-כך, ברגע שהעולם הבין את מה שאירע לעם היהודי לאחר השואה, החל הלובי היהודי ברחבי העולם לפעול ולהיפגש עם שועי העולם במגמה להבהיר את חשיבותה והשבתה של המולדת לעם היהודי. תוך כדי האירועים הוקם כוח מגן בארץ שכלל את הפלמ"ח, ההגנה והמחתרות. המודעות שהעם היהודי מסוגל להגן על עצמו על-ידי כוח מגן שהתגבש, הביא לתודעתם של מנהיגי האומות שהעם היהודי מסוגל להגן על עצמו. נראה גם שעייפותם של הבריטים מהמנדט על ארץ ישראל ובקשתם מהאו"ם להחזיר את המנדט לאחר שהייה בארץ שלושים שנה תרמה לזירוז הקמתה של מדינה יהודית בארץ ישראל.
לסיכום: לית מאן דפליג שמדינת ישראל המתחדשת היא ההישג הגדול ביותר של העם היהודי לדורותיו. שאיפתו של העם במהלך השנים להיות עם בן-חורין בארצו מתגשמת. אנו רואים את הצמיחה והפריחה בכל אחד מתחומי החיים במדינה. קיבוץ הגלויות מארבע כנפות תבל, מגוון והיקף הפיתוחים הטכנולוגיים המתקדמים, הישגים מדעיים הזוכים להכרה בעולם, מערכת ההשכלה הגבוהה, עולם הישיבות שקם לתחייה, והמעמד הכלכלי היציב של המדינה.
אמונתו של העם בכל הדורות לשוב לארץ הורתו ניצחה את כל הספקות שהיו בדרך. חזון נביאי ישראל מתגשם כמאמר הנביא: "הנה אני לוקח את בני ישראל מבין הגויים אשר הלכו שם. וקיבצתים אותם מסביב והבאתי אותם אל אדמתם" (יחזקאל ל"ז, כ"א).

תאריך:  04/04/2018   |   עודכן:  04/04/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"שיבה" למדינת ישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אבל מה לגבי קרקע?
הג'וקר  |  4/04/18 11:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
תנועת חמאס מתכננת להפוך את קמפיין "השיבה" לאינתיפאדה חדשה על גבול רצועת עזה עם ישראל. מדובר באסטרטגיה אירנית שנועדה ליצור "גבול חם" ברצועת עזה, לסכל את "עסקת טראמפ" ואת ההתקרבות בין ישראל למדינות ערב
יוני בן-מנחם
נשיא טורקיה ארדואן מזדהה עם קמפיין "השיבה" של תנועת חמאס ועם האסטרטגיה שלה להכשיל את "עסקת המאה" של טראמפ. יש לקחת בחשבון כי אם יסלים המצב הביטחוני בגבול הרצועה הוא עלול לנתק את הקשרים עם ישראל, אסור להתרגש וצריך להעמידו במקומו בכל פעם שהוא תוקף את ישראל
עו"ד צבי שוב, עו"ד עמיעד גולדברגר
האם תוכנית בינוי יכולה לגרום לחיוב בהיטל השבחה? מגמת הפסיקה מלמדת, כי התשובה תלויה בהגדרה - האם זוהי תוכנית "מחייבת" או שמא תוכנית "מנחה"
עמוס שנער
האיום האמיתי על נתניהו הוא בג"ץ הכובל את ידיו והופך אותו לסמרטוט    נתניהו צריך להכריז על בחירות עכשיו ולגשת אליהן בראש מורם ולהציג את התמודדותו כמלחמה למען יכולת המשילות וכמלחמה נגד ההשתלטות הלא דמוקרטית של בית המשפט
אפרים הלפרין
זכות השיבה שרירה וקיימת    זכות שיבה של השמאל הישראלי לשפיות, זכות השיבה מחלומות באספמיא אל מציאות קשה ואכזרית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il