X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת השבוע "אחרי מות קדושים אמור"

ואהבת לרעך כמוך

והלוואי ונצטנע מעט ונסתפק בשמירה על המעט בחיי היום יום בכביש, ברחוב ובכל מפגש עם אדם באשר הוא אדם נהיה ראויים לאמירה "אמר רבי עקיבא... ואהבת לרעך כמוך" אמירה המעוגנת בלבה של הפרשה שלנו
▪  ▪  ▪
כי גרים הייתם בארץ מצרים [צילום: נורה סבוסניק/פלאש 90]

אני רוצה לפתוח במובאה מההפטרה אותה קראנו השבת: "הֲלֹא כִּבְנֵי כֻּשִּׁיִּים אַתֶּם לִי בְּנֵי יִשְׁרָאֵל נְאוּם ה', הֲלֹא אֶת יִשְׁרָאֵל הֶעֱלֵיתִי מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם וּפְלִשְתִּים מִכַּפְתּוֹר וְאָרָם מִקִּיר (עמוס ט' 7). זו תשובת איש תקוע - הבוקר, הנוקד, בולס השקמים והנביא - לכל מי שהשבוע העפיל לפסגות משיחיות של "אַתָּה בְּחַרְתָּנוּ מִכָּל הָעַמִּים". הבחירה היא עם כל העמים ולא מכל העמים. כשם שהארמים הגיעו מקיר, הפלישתים מכפתור אנחנו באנו לכאן ממצרים. פנינו אל העמים ולא מעל העמים. איננו מעל העמים.
בפרשת השבוע יש מקום משמעותי ל"קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹש אֲנִי ה' אֱלוֹהֵיכֶם" (ויקרא י"ט 2). הקדושה של "מַמְלֶכֶת כּוֹהָנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ" מחייבת ל"לא תִּקּוֹם וְלֹא תִּטּוֹר" ולמלא את תכניה הערכיים של מצוות "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" (ויקרא י"ט 18). שמירה על עולם התוכן של "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" מחייבת אותנו להתריס נגד מציאות של חלוקה קוטבית בעוגת ההכנסה הלאומית בין עובדים ומעסיקים בחברה הישראלית.
הקדושה אינה פולחנית אלא היא מחייבת אותנו להתחבר ליושר האנושי אל הטוב ואל האמפתיה ומכוונת אותנו לעולם בו נרגיש כמוגנים כבני אדם. הלל הזקן בחר בעקבות הפרשת הזו לנסח את המשפט האולטימטיבי - "ואהבת לרעך כמוך זו כל התורה על רגל אחת ואידך זיל גמור". זו אהבה שנולדה מהמקומות הקשים והיא סוך של תהליך המתחיל "וְלֹא תִּשְׁנָא אֶת אַחִיךָ בִּלְבָבְךָ ... לֹא תִּקֹּם וְלֹא תִּטּוֹר..."
הקדושה מחייבת קיומה של חברה, המושתתת על אדנים של צדק חברתי, אדנים השומרים על זכויותיו של ההון האנושי, של האדם העובד - "לֹא תַּעֲשׁוֹק אֶת רֵעֲךָ וְלֹא תִּגְזוֹל, לֹא תָּלִין פְּעוּלַת שָׁכִיר אִתְּךָ עַד בּוֹקֶר" (ויקרא י"ט 13). יש כאן קריאה לקיומה של חברה, בה חייבים להיות יחסי עבודה לא של ניכור חברתי, לא של פערים חברתיים, אלא חברה החותרת למערכת שוויונית. חברה בה לא יהיו חצי מיליון ילדים מתחת לקו העוני.
הפרשה מנווטת אותנו ב"אָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" לכינונה של חברה, בה לא יהיה ניצול של אדם בידי אדם - "לֹא תַּעֲשׁוֹק אֶת רֵעֲךָ". חברה בה יש לגיטימיות לתופעה של חברות קבלן, זו חברה שיש בה פגיעה גסה ב"קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ" ב"לֹא תַּעֲשׁוֹק אֶת רֵעֲךָ" וב"אָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ". מתן לגיטימיות לחברות קבלן ולפגיעה בזכויות אדם עובד מצמצם את ערכי "ואָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ", ונוטל מהמצווה את נשמתה ומסרס את תכניה.
חברה, בה מנהיגי ציבור יכולים לצרוח מעל כל כיכר ומתחת לכל מיקרופון לעברם של מהגרי עבודה ש"הם סרטן", דורשים "לכלוא אותם במחנות מעצר", "לגרש אותם", מנהיגיה מחללים את הציווי בפרשה שלנו. מחללים את הציווי "וְכִי יָגוּר אִתְּךָ גֵּר בְּאַרְצְכֶם לֹא תּוֹנוּ אותו, כְאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ" (ויקרא י"ט 33). והפרשה מזכירה לנו גם את הנימוק "כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם" (שם י"ט 33).
לא תעשוק את רעך
למרבה הצער, הכלכלה הישראלית שופעת גילויים של אי-שמירה על הרמה הבסיסית, הנדרשת על-פי קוד הקדושה המופיע בפרשת השבוע. רמת הקדושה ב"לֹא תַּעֲשוֹק אֶת רֵעֲךָ" עולה על שרטון, במיוחד, כשמדובר בקומבינות שאנחנו עושים עם "גֵּר הַגָּר בְּתוֹכֵנוּ" ומוכנים למכור אותו למותו במדינה שלישית ששמרו על קיומה בסוד תקופה ארוכה.
הרמה הבסיסית של "לֹא תַּעֲשׁוֹק אֶת רֵעֲךָ" מעלה על שרטון של קשיי חיים משפחות מרובות ילדים, הכורעות תחת נטל הקיום, כשמערכת שלטונית הוכיחה, שהיא גם יודעת ליטול מהן את כבשת הרש, את קצבאות הילדים, כשיש לחץ של שררה, כמו בתקופת שר האוצר יאיר לפיד, ובקדנציות קודמות גם בתקופת שר אוצר, שהיום הוא ראש ממשלה.
מערכת שלטונית של חברה פוגעת בערכי הפרשה, כשהיא מתקשה לעלות מס על חברות גדולות, ובנקל משיתה על החלש, נוטלת אמצעי קיום ממשפחה מרובת ילדים.
ואולי יש צורך לרדת מאגרא רמא של שאלות חברתיות גבוהות ולרדת לבירא עמיקת של חיי היום יום. לשאול את עצמנו, האומנם אורחות חיינו ונוהגינו בחיי המעשה תחומים ב-ד' אמות של המחויבות בפרשה שלנו החוזרת ונשנית בתפילה "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ", כאשר אנשים מוסתים צועקים לעבר הורים שכולים - "טוב שבניכם נרצחו", כי אותם הורים בחרו בדרך הנראית להם לבטא שכול תוך הכלת כאב הפלשתיני, שהחליט שאלימות וטרור אינם לגיטימיים במאבק צודק לכינונן שתי מדינות לשני עמים, זו לצידה של זו.
והלוואי ונצטנע מעט ונסתפק בשמירה על המעט בחיי היום יום בכביש, ברחוב ובכל מפגש עם אדם באשר הוא אדם. נהיה ראויים לאמירה "אמר רבי עקיבא... ואהבת לרעך כמוך". אמירה המעוגנת בלבה של הפרשה שלנו.
לבה של הפרשה פועם ערכי סולידאריות חברתית. בלבה פועמת הכמיהה להגמוניה של ההון-האנושי ולא של ההון, שלמרבה מצליח להשתית מציאות של עובדי קבלן, שמספרם הולך וגדל משניה לשנה.

תאריך:  22/04/2018   |   עודכן:  22/04/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יאיר לפיד / Yair  Lapid
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ואהבת לרעך כמוך
תגובות  [ 24 ] מוצגות  [ 24 ]  כתוב תגובה 
1
על יום העצמאות שמעתם מקלינסקי
ב .ל  |  22/04/18 13:14
 
- ב.ל ועמיתיו בערבית
אותו דבר  |  22/04/18 16:45
 
- שקרנית אין ערבים גסי רוח
ב .ל  |  22/04/18 19:38
 
- החמאסניקים ונוער הגבעות  ל"ת
אוהבים את ב.ל   |  22/04/18 21:09
 
- אוהבת את התגובות של ב.ל
העיתונות של החמאס  |  23/04/18 18:24
2
מאמר שיקרי ומסלף
מגיב ותיק  |  22/04/18 16:01
 
- ואהבת לרעך כמוך - גם הגר
למגיב הותיק  |  22/04/18 18:37
3
אז זה מה שקורה כאשר אדם מישראל
פלא יועץ  |  22/04/18 17:06
4
עסקת חבילה
ה.א  |  22/04/18 21:39
 
- עסקת החבילה של ה.א
אינה קדושה  |  23/04/18 11:11
 
- אני בחברה טובה
ה.א  |  23/04/18 14:53
 
- הבוטות היר של מירי רגב
למגיב ה.א  |  24/04/18 12:25
 
- שמאל אווילי, ממש אווילי.
ה.א  |  25/04/18 16:16
 
- ה.א , מירי רגבהיתה "מנומסת"
ה.א את צודק.  |  27/04/18 09:41
 
- לא מבין את השירים,
ה.א  |  27/04/18 14:07
 
- ה.א רגב ענתה בגסות רוח
ה..א סניגור לגסות  |  27/04/18 16:06
 
- שמאל אווילי זו ברכה
ה.א  |  27/04/18 16:40
5
בין יהדות ההלכה ויהדות הממלכה
אין אהבה  |  23/04/18 10:11
6
את ואהבת לרעך כמוך.
מירי רגב מסמלת  |  24/04/18 16:19
 
- וליקקת ישבנו של ראש הממשלה
השרה מירי רגב  |  24/04/18 17:11
7
ואהבת אלוביץ כמוך
ביבי נתניהו.  |  24/04/18 18:04
8
Gew does not deport
Gew  |  25/04/18 09:35
9
ואהבת להתלהמותך כמוך ל"ת
השר גלעד ארדן  |  26/04/18 11:06
10
חבל שלא כתבת על פרשת אמור ל"ת
אסף..  |  29/04/18 13:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
התעצבתי על שבכל המהומה הססגונית הזאת לא הניחו מקום לפסוק בנבואת מיכה (פרק ו', פסוק ח') "הגיד לך אדם מה טוב ומה ה' דורש ממך, כי אם: עשות משפט ואהבת חסד, והצנע לכת עם אלוהיך" להיכנס לתוך במת המסכת המרהיבה הזאת
אסתר שניאורסון גרי
ביום ההכרזה על הקמת מדינת ישראל, הם נאספו בטבעיות, ובהובלת הרב פארדו, רבה של רומא, הם צעדו מתחת השער לכיוון דרום, לכיוון ארץ ישראל
איתן קלינסקי
מתוך בורות בחרה מירי רגב, שרת התרבות שלנו, את השיר המתייחס לארץ הרחוקה, ליטא, בה יש רק שבעה ימי אביב בשנה, בה למלך ולמלכה אין בית ואין כתר, כי ארצה מכורתה איבדה את עצמאותה
ציפי לידר
בשולי הכותרות: חרדים לצבא - די לסטראוטיפים    זוכרים ושרים    ולקינוח פרויקט מבורך מנציחים את החללים של המלחמות ופעולות האיבה
אברהם הללי
הפרשה מזהירה את ישראל מפני אכילת הדם שנאמר: כי הדם הוא הנפש, לכן מצווים שלא לאכול דם. בהקרבת הקורבנות ששם דם נשפך, נצטוו הכהנים לשפוך את דם הקרבן מן הבהמה על המזבח ובצורות שונות ונאסרה אכילתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il