X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
זהר דרוקמן עו"ד משרד עו"ד גדעון פישר ושות'
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
כיצד "נולדה מחדש" מערכת המשפט הישראלית מתוך המערכת המנדטורית, מהם התהליכים שהיא חוותה לאורך השנים ומה צופן לה העתיד?
▪  ▪  ▪
בית המשפט העליון [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מערכת המשפט הישראלית צעירה רק במעט מהמדינה עצמה - היא נולדה מעט באיחור, ב-19.5.1948, חמישה ימים לאחר הכרזת העצמאות, עם פרסום דבר החקיקה הראשון במדינה הצעירה - "פקודת סדרי השלטון והמשפט". אלא שלידתה של מערכת המשפט הישראלית לא הייתה לידה של ממש, אלא סוג של לידה מחדש.
הדבר היה ברור מלשון הפקודה: "המשפט שהיה קיים בארץ-ישראל ביום ה' באייר תש"ח (14 במאי 1948) יעמוד בתקפו". כך, במחי עט על נייר, שינוי כה מהיר עד שמי שמצמץ פספס אותו, מה שהיה פעם מערכת המשפט המנדטורי הפך עתה למערכת משפט ישראלית כשרה.
הסיבות לשינוי באופן הזה דווקא הן ברורות, בהתחשב בנסיבות. הקמת המדינה על מוסדותיה הייתה הליך מסובך, אולם גלגלי הצדק אינם יכולים להמתין זמן רב. לא ניתן להשאיר את המדינה החדשה בוואקום משפטי, ויש להבטיח את שלטון החוק - אפילו אם עדיין לא הספיקו להעביר חוקים (או לקיים בחירות לפרלמנט). מצב זה היה מדאיג שבעתיים שעה שהמדינה נאלצה להתמודד על חייה במסגרת מלחמת העצמאות. ולכן, במקום להקים מערכת משפט מאפס, בחרו מייסדי המדינה לתת המשכיות למה שכבר היה קיים - מערכת המשפט המנדטורית. כמובן, כשם שללא חזון לא הייתה קמה המדינה, היה נדרש מקום אליו יכול להתפרץ החזון המשפטי של העם היהודי. בחכמתם הרבה, אנשי המשרד המשפטים במועצת העם הבינו זאת היטב, וכך ממשיכה פקודת סדרי השלטון והמשפט, בהתייחסה להמשך קיומם של חוקי המנדט: "...עד כמה שאין בו משום סתירה לפקודה זו לחוקים אחרים."
אכן, ברור שהעם הישראלי אוהב אתגרים, ובמהרה החלו במלאכת החקיקה. ספרי החקיקה הלכו והתעבו, וקיבלו כרכים רבים נוספים. לבסוף, התמונה שנוצרה הייתה פסיפס המחקה היטב את התרבות הישראלית עצמה - כמה חוקים הושאלו מכאן, אחרים יובאו משם, וחלקם השתמרו מאז ימי המנדט, וחלק אף מימי העות'מאנים.
פעילות גדולה ואדירה זו בתחום המשפט, אולי בצוותא עם חלומה הסטריאוטיפי של האם העברייה, הפך את המדינה במהרה למעצמה משפטית, אשר שוברת שיאים במספר עורכי הדין לנפש.
עתה מערכת המשפט הישראלית כבר בוגרת. היא עברה מהפכות וידעה מפלות ואתגרים. נדמה כי כיום, יותר מבעבר, המשפט הישראלי משתתף רבות בניווט ספינת הממלכה. אין זה פלא לראות שמספר התביעות מרקיע, בין אם אלה תביעות קטנות או תובענות ייצוגיות על מאות מיליוני שקלים ואף יותר. אנו, כולנו, מודעים יותר מתמיד לזכויותינו - וידיעה זו מלמדת עלינו בעצמה זכות. במבט אל העתיד אנו רואים ניסיון ער להמשיך ולשפר את מערכת המשפט הישראלית, בין אם זה לשפר את מערך החקיקה הנרחב שנצבר, או למצוא דרכים חדשות למניעת הליכי סרק, ולהגן על זכויותיהם של בעלי דין. מערכת המשפט הישראלית השתחררה מכבלי המסורות שהיוו לה השראה, ועתה היא בוחרת את דרכה בעצמה.

הכותב הוא עו"ד ממחלקת הליטיגציה במשרד עו"ד גדעון פישר ושות'.
תאריך:  23/04/2018   |   עודכן:  23/04/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מערכת המשפט הישראלית חוגגת 70 שנה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
ראש הממשלה שגה בהתנהלותו המניפולטיבית בטקס הדלקת המשואות וראוי שיתנצל על כך ללא דיחוי, בפני הציבור
אסתר שניאורסון גרי
לחסל את הרוצח של אלאור אזריה, לא יעלה על הדעת... הוא הרי כבר שכב על הרצפה, אולי לא היה מסוגל לזחול אל אקדחו המושלך, אולי לא הייתה מאיתו כבר סכנה, אז מה פתאום להרוג סתם מישהו שבא רק לרצוח, ולא עלה בידו?
איתן קלינסקי
זכותו של אדם לוותר על פרס של מיליוני שקלים, אבל חברי כנסת שמעלים הצעה לשלול מאותו אדם אזרחות, מעלים את מדינת ישראל על שרטון, שקשה מאוד יהיה להיחלץ ממנו
יוני בן-מנחם
תנועת חמאס מאיימת לעבור למדיניות של פיגועים בחו"ל נגד יעדים ישראלים ויהודים כדי להרתיע את ישראל מלבצע פעילות חיסול של בכיריה בחו"ל. מערכת הביטחון פועלת למנוע מחמאס השגת יכולות טכנולוגיות חדשות והקמת מערך אווירי של כטב"מים שמטרתו להפתיע את ישראל
אברהם שרון
אני מבקש לטעון כי חוסר ראיות צריך להוביל לזיכוי גורף, לזיכוי מחוסר אשמה, היות שהדרך היחידה להוכיח אשמה היא לבסס אותה על ראיות מוצקות    אין ראיות - אין אשמה    זה פשוט כמו שזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il