X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצעת החוק לפיה סניגור יהיה נוכח בעת חקירת חשוד, היא אמצעי חשוב לשמירת זכויותיהם של החשודים ולמניעת בידוי ראיות והודאות שווא
▪  ▪  ▪
[צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90]

לאחרונה נתבשרנו, כי בימים אלו עמל המחוקק על הצעת חוק חדשה-ישנה אשר ככל שתתקבל עשויה להביא לשינוי מהותי בדרכי ההתנהלות של היחידות החוקרות כלפי חשודים בביצוע מעשים פליליים.
עיקרה של הצעת חוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים) (תיקון - נוכחות עורך דין בחקירת חשוד), הוא בחיוב היחידה החוקרת לאפשר לחשוד להיכנס לתוך חדר החקירות כאשר הוא מלווה בעורך דינו (כמשקיף בחקירה וללא יכולת להתערב במהלכה). לחלופין, יחייב החוק את היחידה החוקרת בתיעוד חזותי של כל חקירה וחקירה (תמונה ושמע), תהא העבירה עליה נחקר החשוד אשר תהא. על-פי הצעת החוק, הודאות של חשודים שייגבו בהעדר נוכחות של עורך דין או בהעדר תיעוד חזותי, לא יהיו קבילות.
במצב המשפטי כיום, אדם הניצב בפני חקירה באזהרה (כחשוד בביצוע עבירה) זכאי להתייעץ עם עורך דין בטרם תחילת החקירה, כאשר בתום התייעצות זו (לרוב מדובר בהתייעצות קצרה של מספר דקות בלבד) נדרש החשוד להיכנס לבדו לחקירה. כיום אין הוראת חוק כלשהי המחייבת את היחידה החוקרת לאפשר כניסתו של עורך דין עם החשוד לחקירה עצמה (זאת בניגוד למשל לנהוג בארה"ב ובמדינות נוספות) וכן תיעוד החקירה באמצעים חזותיים מחויב על-פי חוק רק בעבירות פשיעה חמורה ובמקרים בודדים נוספים בלבד.
לאור העובדה שהשיטה המשפטית בישראל מאפשרת הרשעה על סמך הודאת נאשם בלבד, הבעייתיות מתחילה כאשר פלוני נדרש להתייצב לחקירה כחשוד בביצוע עבירה, אך חקר האמת אינו היסוד הבסיסי שמניע את החוקרים, אלא השגת הודאה מפלילה של החשוד.
הפיכת הנחקר וחקירתו למרכז התשתית הראייתית בתיק, וזאת במקום שאלו יהיו חלק ממכלול רחב של פעולות חקירה ואיסוף ראיות לשם ביסוס תשתית ראייתית, עלול ליצור (ובפועל אף יוצר) מצב מסוכן. חשוד עשוי למסור הודאת שווא בביצוע עבירה שלא ביצע אך ורק בשל הפעלתם של אמצעים פסולים כנגדו, ומשם קצרה הדרך להרשעה של חף מפשע.
סוגיה זו זכתה להתייחסות כבר בשנת 1994, עת פרסמה ועדה בראשות השופט אליעזר גולדברג את מסקנותיה בדבר הרשעה על סמך הודאה של הנאשם בלבד והעילות למשפט חוזר. בין היתר היא המליצה: "יש לפתוח את דלתותיהם של חדרי החקירה לעורכי דין כבר מן השלב הראשון של החקירה (ובכלל זה שלב התשאול), לאחר שהובא לתחנת משטרה, כשהחקירה אינה מתועדת בהסרטת וידאו. בכך יהא להרתיע חוקרים מפני מעשים אסורים, להבטיח את אמון הציבור בשלב זה של אכיפת החוק, ולחזק את יכולתו של בית המשפט לקבוע ממצאים מבוססים".
אך כאמור, דברים אלו נאמרו בגדר המלצות בלבד ולא כהוראת חוק מחייבות. בפועל אלו לא מיושמים גם כאשר מדובר בחקירות של עבירות אשר החוק אינו מחייב תיעודן באמצעים חזותיים.
נראה, כי המספר ההולך וגובר של מקרים בהם נשמעת טענת חשודים, כי היחידה החוקרת גבתה מהם הודאת שווא בביצוע עבירות פליליות בשל לחצים פסולים שהופעלו כלפיהם (כאשר נדמה שהפרשייה המובילה בעניין זה בשנים האחרונות היא רציחתה של תאיר ראדה ז"ל), הוא זה שנותן משנה תוקף לחשיבות שבתיקון החוק המתגבש.
תיקונו של החוק יאפשר למעשה יצירת הרתעה ומנגנון פיקוח וביקורת אפקטיביים על הרשויות החוקרות, ובכך יביא לצמצום משמעותי של מקרים בהם זכויותיהם היסודיות של חשודים יירמסו באין מפריע ורחוק מעין בוחנת. יתרה מכך, ולא פחות חשוב, היא העובדה שהדבר אף יסייע במניעת מקרים של בידוי ראיות כנגד חשודים (על-ידי היחידה החוקרת) לשם ביסוס תשתית ראייתית כנגדו - מקרים אשר חרף קיצוניותם מתברר שמתרחשים אף הם מדי פעם בפעם. אך לאחרונה נחשף מקרה בו שוטר ביצע ותיעד "חקירה" של חשוד אשר כלל לא נכח בחדר בעת ה"חקירה".

תאריך:  03/05/2018   |   עודכן:  11/05/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אליעזר גולדברג
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גם לחשוד יש זכויות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מעניין מאוד!
ל.ר.  |  9/05/18 23:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם הללי
מה עניין שמיטה אצל הר סיני    והלא כל המצוות נאמרו מסיני, אלא שבמדבר שהוא שטח צחיח והפקר ובו נעים ונדים, לא ניתן לקים את המצווה המובאת בפרשה מפי משה שקבלה בהר סיני
יוני בן-מנחם
מתרבים הסימנים המעידים על עימות צבאי קרוב בין ישראל לאירן על אדמת סוריה. "משמרות המהפכה" האירנים מפעילים לחץ על הנהגת אירן להגיב צבאית נגד ישראל כדי לשמור על מעמדה של אירן בסוריה ובמזרח התיכון
עמי דור-און
הפתרון הנכון לחיסול פגע ניסיונות הפלישה הפלשתינית: זריעת שדות מוקשים על אם הדרך בואכה ישראל    כל מי שינסה לעבור, בזדון או במקרה, יתפוצץ ואיש לא יוכל לטעון כי יד ישראל הייתה בו    את המוקשים אפשר לזרוע בחשאי, בשעות הלילה, לאורך הגבול, בדרך אל ישראל וגם בנתיב ממנה בחזרה לרצועה
משה חסדאי
טירוף המערכות של השמאל האולטרא ליברלי, שפוגע בחיילי צה"ל ובאלאור אזריה, שפוגע בפיקוד העליון של צה"ל, בהכריזו מלחמה תרבותית נגד הדתה, נגד הגבריות, נגד הנשיות והאישה, מעצימה את תהליכי התשובה בחברה הישראלית
עמי דור-און
התורה הרפואית החדישה של הפרופסור העומד בראש המוסד הרפואי אומרת כך: המזור לכל פגע - חוקן ושמן קיק. נשברה לך רגל ועברת ניתוח? - התרופה האולטימטיבית היא שמן קיק וחוקן. ואם לך זה לא הספיק, אל דאגה גם אתה וגם שכנך תקבלו עוד מנה. ולא חשוב על מה ולמה. זו הרפואה לשיטתו של השואף לגדולות. לכל מחלה תרופה - העיקר שתהיה חוקן ושמן קיק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il