X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כוח בלתי מוגבל בדמוקרטיה גורם להשחתה ולכן יש למנוע את כוחו הבלתי מוגבל של בג"ץ ולהבטיח שעקרון "עליונות המשפט" לא ישתלט על עקרון "שלטון החוק"
▪  ▪  ▪
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

משפטנים ופרשנים טוענים שכל ניסיון להעביר חוק המגביל כוחו של בג"ץ מהווה צעד אנטי דמוקרטי שיעניק כוח בלתי מוגבל לרשות המחוקקת והמבצעת. אין טעות גדולה מזו וההפך הוא הנכון: בשנים האחרונות ניתן כוח בלתי מוגבל דווקא בידי בג"ץ, אשר משתמש בו בשרירות וקובע עדיפויות ערכיות. כך למשל - הערך של סיכון חיי אדם לעומת הערך של סבל של תושבים. אם קיים שיקול של בניית גדר הפרדה שנועדה להבטיח חיי אדם לעומת האפשרות שהקמת הגדר תגרום סבל או קושי לתושבים ערבים, או, אם עומד סבל של מסתננים אפריקנים מול סבל של תושבי דרום תל אביב, מחייב העיקרון הדמוקרטי הבסיסי להעניק את יכולת ההכרעה בעניין כזה בידי הרשויות שנבחרו על-ידי האזרחים - הכנסת והממשלה - ולא בידי הרשות השופטת, שלא נבחרה על-ידי רוב האזרחים ולכן איננה יכולה לייצג את השקפת העולם שלהם. לכן, בהתאם לכלל הדמוקרטי שיש להסכים איתו בהחלט - "כוח בלתי מוגבל - משחית" - יש להגביל כוחו של בג"ץ בחקיקה מתאימה.
השלטון הבלתי מוגבל של הרשות השופטת
למעשה, הוויכוח העקרוני בשאלת "שלטון החוק" ו"עליונות המשפט" נובע מהשאלה - מה באמת פוגע יותר בדמוקרטיה: האם הערך הדמוקרטי של זכויות הפרט וזכויות המיעוט צריך לגבור על הערך הדמוקרטי של יכולת הרוב להכריע מהם הערכים העדיפים עליו.
למונחים "שלטון החוק" ו"השוויון בפני החוק" יש משמעות רק אם החוקים הם אכן הקובעים ערכים אלה. שלטון החוק הוא אכן תנאי הכרחי לקיומה של דמוקרטיה מְתָפקדת, ולכן בדמוקרטיה תקינה צריכה גם הרשות השופטת להישמע למה שקבע המחוקק; שכן רק הרשות המחוקקת לבדה מוסמכת לקבוע חוק, בעוד שהרשות השופטת אחראית רק על אכיפתו ועל פרשנותו במקרה של ספק בכוונת המחוקק, או במקרה שהתגלתה לקונה בחוק (חלל בחוק שאיננו מתייחס לנושא הדורש הכרעה שיפוטית).
נמצא, לאור האמור לעיל, כי מושג "שלטון החוק" מנוגד כליל למושג "עליונות המשפט". החוק עליון גם על המשפט, בעוד שבג"ץ כופר למעשה בעקרון "שלטון החוק" ובמקומו אימץ לו את רעיון "עליונות המשפט", מה שמצמיח למעשה דיקטטורה שיפוטית וגורם לפגיעה אנושה בדמוקרטיה.
לאפשר לאזרחים לקבוע עדיפות ערכיהם
לפיכך חייבת דמוקרטיה תקינה למנוע את המצב שהתקבע אצלנו בשנים האחרונות לפיו בג"ץ מכתיב לרשות המחוקקת והמבצעת מהם הערכים העדיפים. יש לאפשר לאלה שהרוב בחר לייצג אותם בבית המחוקקים, לקבוע את הערכים העדיפים עליהם.
הסמכות שצריכה להינתן בידי הרשות השופטת, היא היכולת להכריע במקרה של לקונה בחוק או החלטות של הרשות המבצעת (הממשלה) שעלולות לקפח זכותו של מיעוט או של אזרח בודד במסגרת החוק הקיים.
אי לכך, "שלטון המשפט" שקיים היום, המעניק כוח בלעדי בלתי מוגבל לרשות השופטת, שבראשה בית הדין העליון, לקבוע מה יהיה הרכב בית הדין ולהכריע בין ערכים גם אם הם מנוגדים או אינם מתיישבים עם חוקים שקבעה הרשות המחוקקת, או מתן אפשרות להכריע בין עמדות מקצועיות של הרשות המבצעת לבין זכויות הפרט (כמו גדר הפרדה ביטחונית הגורמת סבל או הפרעה לתושבים) - יגרום לדיקטטורה עריצה של הרשות השופטת, דבר המערער את העיקרון הדמוקרטי הבסיסי.
לכן, דווקא כל אלה שרוממות הדמוקרטיה בגרונם תמיד וכל מגיני זכויות האדם, חייבים להיות הראשונים לתמוך בהגבלת כוחה הבלתי מוגבל של הרשות השופטת, מתוך הבנה שמשמעות "שלטון החוק" לא נועד לתת סמכויות בלתי מוגבלות להכריע בין ערכי יסוד, אלא רק לאפשר לה אכיפה יעילה של הערכים והחוקים שנקבעו על-ידי רוב האזרחים.

הכותב הוא ממייסדי הליכוד ומוותיקי תנועת בית"ר, חבר מרכז, חבר מזכירוּת וחבר ההנהלה של לשכת הליכוד, עיתונאי, פובליציסט ועורך כתבי עת, איש הסברה ויחסי ציבור מזה יובל שנים, בעל תואר ראשון במדע המדינה ויחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית, משלים בה תואר שני בפילוסופיה של המדעים.
תאריך:  07/05/2018   |   עודכן:  07/05/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גדר הפרדה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שלטון החוק ועליונות המשפט
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אפשר לבטל את חוק ההסדרים גם?
הג'וקר  |  7/05/18 12:01
2
יש לך בעיה בהבנת המציאות.
גדעון אמיר  |  8/05/18 13:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - רכב לחימה לחי"ר, "שריפת" עלווה, רכב אוטונומי, טרור בא̤ש ותגובה פאבלובית    שבוע טוב
מוטי הרכבי
אובמה העביר לאירנים 100 - 150 מילארד דולר (+ חצי מילארד דולר לשחרור המלחים החטופים) כחלק מהסכם הגרעין שהוא הזרע העיקרי למלחמה עולמית
עו"ד אביעד ויסולי
אין שום חוק המעניק לבג"ץ את הסמכות לבטל חוקים. לכן, במקום להתווכח על פסקת התגברות - יש לקבוע בחוק האם, מתי ובאלו תנאים יוכל בית המשפט לבטל את חקיקת הכנסת
אליקים העצני
כל כמה ימים מחמוד עבאס (אבו-מאזן) דוחה בפומבי את "תוכנית השלום" תוצרת טראמפ, המכונה "הדיל של המאה"    ואם הוא דוחה, יש להניח שהוא גם יודע מה הוא דוחה, כלומר שהתוכנית, לפחות בקוויה הכללים, מונחת לפניו
אסתר שניאורסון גרי
הדיקטטורה של בג"ץ מוכרת לרבים, אבל איך מנערים דבר כזה? שופטי בג"ץ יודעים כי המערכת הפוליטית מפוצלת ומן הסתם לא תוכל לגייס 61 ח"כים שבאמצעות חוק יסוד יעבירו מן העולם את הדיקטטורה שהקימו    על כן, דבר לא עוצר בעדם מלפסול חוקים ככל שעולה על דעתם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il