X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל מי שמטייל בעולם מבין עד כמה בישראל, המחירים מופקעים בוודאי לעומת מדינות רבות בעולם, ב-OECD ובוודאי בארה"ב הסיבה העיקרית לכשל החמור הזה, היא היעדר תחרות אמיתית בתחום המזון
▪  ▪  ▪
מחירים מופקעים [צילום: פלאש 90]

גם ב-2018 ישראל ממשיכה להיות מהמדינות יקרות בכל הקשור ליוקר המחיה, בוודאי בעולם המערבי ובקרב מדינות ה-OECD. אבל למרות כל הדיבורים וההצהרות, אין אינטרס אמיתי וכוח רצון למקבלי ההחלטות בממשלה ולשרים האחראים לנושא, ובראשם שר האוצר, לשנות את המצב. מסתבר שהמחאה הגדולה ב-2011, לא שינתה כמעט דבר בתחום יוקר המחיה בישראל.
אגב, אפשר היה לגרום לעצירת עליות מחירי הנדל"ן בישראל, גם מבלי להיכנס לתוכניות חרום כמו "מחיר למשתכן" שערפל מרחף לגבי סיפור ההצלחה של התוכנית, בטווח הבינוני והארוך.
איך? עיוות חסר היגיון במיסוי על רווח ההון בישראל. מס הבורסה כיום הוא 25% מהשקל הראשון, לעומת פטור מלא מהשכרת דירה לגובה ממוצע של 5,000 שקל בחודש. למה? ככה. אין היגיון.
לו היו מפחיתים את מס הבורסה ל-10%, ובמקביל מטילים מס מוצדק מהשקל הראשון אפילו של 10% על הכנסה משכירות, המוטיבציה לרכוש דירה כאלטרנטיבה להשקעה כמעט יחידה כיום, הייתה יורדת, ובמקביל מיליארדים היו מעבירים להשקעות סולידיות בבורסה, והצמיחה למשק הייתה דרמטית בגיוסי הון והתפתחות חברות ועסקים.
פרדוקס נוסף שהוא עיוות מתמשך וחזירי במיוחד, הוא התנהלות הבנקים, בכל הקשור לריבית זכות מול חובה. מי שמעוניין לקחת הלוואה בנקאית כיום, או אפילו מסגרת אשראי לא גבוהה במיוחד, נידרש לשלם ריבית שעשויה להגיע ל-6% במקרה הטוב, ובמקרים מסוימים כמו חריגה מהמסגרת גם 12% ויותר! לעומת זאת, אם נירצה להפקיד כספים בפקדונות, במקמי"ם, או אפילו בתוכניות חיסכון בבנק, "הריבית" האפסית שנקבל תהיה זעומה ומבישה.
ריבית סבירה
היו זמנים ולא לפני עשורים, שניתן היה להפקיד כספים בבנק, וליהנות מריבית זכות הוגנת על פקדונות או תוכניות חיסכון. הגיע הזמן שבנק ישראל והאוצר יפסיקו לאפשר את המשך העושק של הבנקים, וריווחי העתק במיליארדים לרבעון, ויורו להם לנהוג בהגינות כלפי מי שמעוניין לקבל ריבית סבירה תמורת הפקדת כספים בבנק.
יוקר המחיה של מוצרי המזון - כל מי שמטייל בעולם מבין עד כמה בישראל, המחירים מופקעים בוודאי לעומת מדינות רבות בעולם, ב-OECD ובוודאי בארה"ב. הסיבה העיקרית לכשל החמור הזה, היא היעדר תחרות אמיתית בתחום המזון, שליטה ומונופולים בייצור המזון, ויבוא מזון לישראל על-ידי מספר קטן של חברות ותאגידים כמו יוניליבר, אסם, שסטוביץ ונטו, כשהם למעשה מכתיבים את מחירי השוק, במיוחד למותגים המפורסמים אותם הם מייבאים.
"היבוא המקביל" של יבואנים ורשתות מזון, ניתקל בלא מעט קשיים כמו למשל "כשרות כפולה". כלומר, מי שרוצה לייבא ישירות מותג מחו"ל, נידרש לעיתים לפתוח בהליכי ואישורי כשרות, למרות שאותו מותג יוצא כשר ומשווק על-ידי "היבואן הבלעדי" בישראל, ובמלחמה קשה כמעט בכל מחיר, מצד היבואנים הבלעדיים.
לא ייתכן שהציבור בישראל יסכים לעיוות חמור שכזה, לעלויות מטורפות של מוצרי מזון בישראל, שבממוצע מחירם נמוך לפחות בחצי במדינות רבות במערב ומזרח אירופה ובארה"ב. ועוד לא דיברנו על מחירי המחייה השערורייתים האחרים כמו הדלק, הארנונה, החשמל, ועוד.
אם היה מישהו "חברתי" באמת בממשלה, ופחות חושש מבעלי ההון והמונופולים במדינה, שמשפיעים על חיינו ביום יום, אולי המצב היה משתנה לטובה. נכון להיום, אין איש כזה בממשלה, ואנחנו משלמים את המחיר, תרתי משמע.

הכותב הוא מומחה לשיווק אסטרטגיה ותקשורת שיווקית.
תאריך:  09/05/2018   |   עודכן:  09/05/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD  מוטי קפלן / Moti Kaplan
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אפשר להוריד את יוקר המחיה בישראל
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מומחה?אין לך טיפת מושג בנדלן
בעל 29 דירות  |  11/05/18 08:16
 
- תגובה לבעל הדירות המנותק
מוטי קפלן  |  13/05/18 17:38
2
המחירים יקרים ב עשרות
ישע .  |  11/05/18 18:25
3
תגובה לבעל 29 הדירות המנותק
מוטי קפלן  |  13/05/18 17:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יוקר המחיה
יובל לובנשטיין
תנו לציבור להחליט מה טוב בשבילו ותורידו את החסמים ועיוותי השוק למיניהם, כי רק הציבור יודע מה טוב בשבילו ומה נידרש לו
יאיר שמיר
נאום שר החקלאות ופיתוח הכפר בכינוס התאחדות האיכרים בישראל [י"ב בכסלו תשע"ה, 04.12.2014]
אהוד פרלסמן
מרכז המחקר של הכנסת מספר לנו שבשמונה השנים האחרונות עלה יוקר המחיה בישראל ב-34% לעומת מדינות OECD, וזאת בשעה שיחסית למדינות האיחוד האירופי עלו המחירים בפחות משני אחוזים. מרכז המחקר אפילו לא מנסה לתרץ את הסתירה
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il