X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
התורה היא מושלמת ואין לנו רשות למחוק או להוסיף אות אחת מן הכתוב מחד-גיסא, מפורש ומודגש בה שלקראת מתן תורה הייתה נצרכת הסכמה וקבלה מרצון של עם ישראל
▪  ▪  ▪
נשמה חדשה [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]

בין שאר שמותיו של חג השבועות, ידוע ומקובל בקרב קהילות ישראל השם חג "מתן תורה". שם הבא לציין את חשיבותו של היום שבו ניתנה תורה לעם ישראל בהר סיני.
לכל אחד משמותיו יש את הסמליות המבטאת את מהותו של החג. בחג זה קיבלנו את התורה אשר נותנת לנו את הערך האמתי והמלא של החיים. על-ידי התורה מתגלית המציאות המיוחדת של עם ישראל המבדיל אותו מהעמים הקיימים בעולם. בתורה יש פריסה מלאה על כל ערכי החיים: בין אדם לחברו, בין אדם למקום, בין אדם לארצו ואדמתו, בין אדם לממשלתו ובין העם לכל אומות העולם.
התורה היא מושלמת ואין לנו רשות למחוק או להוסיף אות אחת מן הכתוב. מחד-גיסא, מפורש ומודגש בה שלקראת מתן תורה הייתה נצרכת הסכמה וקבלה מרצון של עם ישראל.
בתחילה הקב"ה שולח את משה לומר לבני ישראל: "אתם ראיתם אשר עשיתי למצרים... ועתה אם שמע תשמעו בקולי... והייתם לי סגולה מכל העמים... (שמות י"ט, ד-ה')". עם ישראל מסכים לקבל את התורה: "כל אשר דיבר ה' נעשה (שמות כ"ד, ז')". ומפרש במקום רבינו בחיי: "הודו וקבלו עליהם עול התורה והמצוות ועשו כן ברצונם", וממשיכה התורה: "וישב משה את דברי העם אל ה' (שמות י"ט, ח')". יש לציין שזו הפעם הראשונה מתחילת שליחותו של משה רבנו עבד ה' להוציא את ישראל ממצרים, שהקב"ה פונה לעם וממתין לתשובתם.
מאידך-גיסא, מפורסמת אמרת חז"ל שהקב"ה הכריח את ישראל לקבל את התורה, כפה עליהם הר כגיגית כפי המובא במסכת שבת: "אמר רב אבדימי בר חמא בר חסא, מלמד שכפה הקב"ה עליהם את ההר כגיגית ואמר להם, אם אתם מקבלים התורה מוטב, ואם לאו שם תהא קבורתכם. אמר רב אחא בר יעקב, מכאן מודעה רבה לאורייתא, אמר רבא, אף על-פי כן הדור קבלוה בימי אחשוורוש דכתיב 'קיימו וקבלו היהודים', קיימו מה שקבלו כבר (דף פ"ח, ע"א)". חכמנו ז"ל מלמדים אותנו שבמעמד הר סיני עם ישראל קיבל את התורה מתוך כפייה, ורק בימי אחשוורוש הוא שב וקיבל אותה מרצון.
קבלה מרצון
על פניו נראה הדבר תמוה, מדוע היה צריך הבורא לכפות את ישראל לקבל את התורה, הלא עם ישראל ודאי רצה לקבל את התורה שהרי אמרו "נעשה ונשמע", כמו-כן, מדוע אומרת הגמרא שישראל קיבלו את התורה בכפיה?
לשאלה זו ניתנו מספר פירושים, אנו נמנה שניים מהם.
פירוש ראשון: התוספות במסכת שבת (פ"ח, ע"א) כתבו: "כפה עליהן הר כגיגית - ואע"פ שכבר הקדימו נעשה לנשמע, שמא יהיו חוזרים כשיראו את האש הגדולה שיצאה נשמתן". כלומר, אומנם עם ישראל קבל את התורה מרצון, אולם יש לחשוש שבשעת המעמד יחזרו בהם. הכפייה באה רק כדי למנוע שלא יחזרו בהם מהסכמתם. וכיוון שמתחילה הייתה קבלה מרצון, והכפייה רק גורמת שלא יהיה שינוי מצב - אין זה נחשב כקבלה מחמת כפייה אלא כקבלה מרצון.
פירוש שני: המהר"ל מסביר בלשונו הבהירה שנתינת התורה היא דבר הכרחי יסוד העולם שאי-אפשר בלעדיו ולכן הקב"ה מצדו נותן את התורה כדבר אלוקי ונצחי: "מה שכפה עליהם ההר, שלא יאמרו ישראל אנחנו קבלנו התורה מעצמנו. ואם לא היינו רוצים לא היינו מקבלים התורה, ודבר זה לא היה מעלת התורה. כי התורה כל העולם תלוי בה. ואם לא הייתה התורה היה העולם חוזר לתוהו ובהו. לפיכך אין ראוי שתהיה קבלת התורה בבחירת ישראל, רק שהיה הקב"ה מחייב ומכריח אותם לקבל את התורה שאי-אפשר זולת זה שלא יחזור העולם לתוהו (גור אריה שמות י"ט, כ"ב)".
הקב"ה מצדו רוצה ומוכרח כביכול לתת את התורה, אבל כדי שהתורה תתקבל מצדנו מוכרח הדבר שאנחנו נסכים לכך בבחירתנו וברצוננו. שני המסלולים המקבילים חייבים להיפגש בהתאמה מלאה. לכן הקב"ה "היה מפתה אותם ומרצה אותם קודם" (לשון המהר"ל) עד שהסכימו בלב שלם. לאחר מכן הראה לעם שמצדו הוא גם מכריח אותם ואין אפשרות קיום לעם ולעולם ללא תורה.
חז"ל מלמדים אותנו להתבונן על מה שהתרחש בעומק ליבם של עם ישראל במעמד הר סיני. מצד אחד, העם מקבל את התורה מתוך שמחה אמתית שכן במפגש עם התורה - עם דבר ה', ישראל פוגשים כביכול את הקב"ה בצורה הכי ישירה. מעמד הר סיני מעמד מרומם ומאד עליון שבמהלכו ניטלת נשמתם של ישראל וניתנת להם נשמה חדשה - התורה, והם נעשים בני העולם הבא. מצד שני, עם ישראל בתהליך התבגרותו עומד למרגלות ההר מתוך מציאות החיים המוחשית שלהם. והם מלאים בכוחות שונים ומגוונים, רצונות ודחפים שונים זה מזה ואף סותרים זה לזה. ועם כל זה הם עומדים למרגלות הר סיני בתחתית ההר לקבל את התורה - האמת האלוקית האחת והנצחית. התורה יורדת לעולם כשעם ישראל עדיין לא מוכן, היות שחייהם מלאים בכוחות שעדיין סותרים. במצב זה הקב"ה כופה עליהם הר כגיגית ואף על-פי כן ישראל נדרשים לעבוד את ה' בשמחה.

תאריך:  14/05/2018   |   עודכן:  14/05/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה בין מתן תורה לקבלת תורה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אבל אתה מוסיף וגורע !
ישמעאל  |  18/05/18 14:15
2
לא להוסיף ולא לגרוע
ד.ה  |  18/05/18 14:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
עידן יוסף
נתניהו בחגיגות יום ירושלים: "המדינה החזקה ביותר בתבל תעביר את שגרירותה לירושלים, ואני כבר יכול לומר שעוד מדינות יבואו בעקבותיה ועוד מדינות יבואו בעקבותיהן"
עידן יוסף
עצרות חגיגיות גם בישיבת מרכז הרב ובגבעת התחמושת
מירב ארד
בעלות של 50 מלש"ח יסדיר תוך שבע שנים משרד המשפטים את כל הקרקעות במזרח ירושלים    עוד צפויה הממשלה לאשר תוכנית רב שנתית לצמצום פערים חברתיים כלכליים במזרח ירושלים
והעברת יחידות ארציות של הממשלה לבירה
ארי בוסל
עד כמה זכינו שיש לנו תומכים נלהבים, רובם יהודים, מכל הזרמים ומכל הרבדים, שאוהבים ומכבדים אותנו, ושבאו לשמוח בשמחתנו, היא שמחת מדינת ישראל, ״שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה!
יצחק מאיר
רעייתו של רבי שמעון היא גיבורת המעשה. היא שמה נפשה בכפה מדי יום ביומו והביאה לבעלה ולבנה לחם ומים באזורים בהם סובבו חוליות רומיות שנשלחו ללכוד את רבי שמעון ואת בנו ובחכמת נשים שיש בה מידה מופלאה של מסירות נפש היא הערימה על חיי רומא והצילה את בנה ואת אביו ממיתה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il