X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנשה שאול פרשן לענייני המזרח התיכון מגזין מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
באין ברירה, צעירים שיעים מתגייסים לשורות חיזבאללה שנלחם בסוריה, עירק ותימן למרות הסיכון ולמרות שעלולים לשוב הביתה בתוך ארונות
▪  ▪  ▪
חמינאי. מתחזק בלבנון [צילום: Office of the Iranian Supreme Leader ]

הניצחון של חיזבאללה בבחירות האחרונות בלבנון לא היה מפתיע. במרוצת השנים האחרונות חלו התפתחויות ושינויים שהכשירו את הקרקע לעליית כוחו של חיזבאללה.
ראשית, יש לציין שעלייתו של חיזבאללה אינה על חשבון שאר העדות במדינה, אלא על חשבון שאר הכוחות בקרב העדה השיעית. החוק הלבנוני קובע כי לכל עדה מספר קבוע של מנדטים בפרלמנט. מאז שהפכה לבנון למדינה עצמאית בשנות הארבעים של המאה העשרים, הפרלמנט כלל 99 נציגים: 50 נוצרים ו-49 מוסלמים. החוק משנת 1989 השווה בין שתי העדות, לכל אחת 64 מנדטים.
חיזבאללה זכה בבחירות האחרונות ב-13 מנדטים, אך יש לו ברית עם חלקים מן הקשת הפוליטית בלבנון, עם מפלגת אמל השיעית, גוש הנוצרים של הנשיא מישל עיון ועם גושים סוניים קיצוניים שתומכים במאבק המזויין נגד ישראל שנקרא "מוקומה", משמע: התנגדות עממית. הגוש של חיזבאללה ובני בריתו השיג 67 מנדטים מתוך 128.
למרות הרוב הזעום, הגוש הזה אינו יכול לקבל החלטות שמאושרות ברוב של שני שלישים לפחות.
מה הם הגורמים שהביאו לעליית חיזבאללה ותומכיו
1. בעוד שכל הקשר הפוליטית בלבנון פורקה מנשקה בהתאם להסכם טאיף 1989, חיזבאללה נשאר עם נשקו בנימוק של המאבק נגד ישראל. לא זו בלבד, מאז הסכם טאיף, חיזבאללה מתחזק על-ידי התמיכה המאסיבית של אירן. לפי הערכה מודיעינית, לחיזבאללה יש כ-70 אלף טילים ורקטות, חלקם מכסים את כל שטח ישראל. הסיבות לתמיכה האירנית בנשק ובממון, הן כי חיזבאללה הפך למדינונת בתוך המדינה, אך המדינונת הזאת חזקה יותר מן המדינה. עם פרסום תוצאות הבחירות, חיזבאללה הפגין את כוחו ברחובות ביירות התהלוכות ורכבים ששטפו את רחובות הבירה.
2. חיזבאללה מתחזק בגלל הפילוג בשורות יריביו. המרונים מפולגים. הגוש של הנשיא מישל עיון תומך בחיזבאללה תמורת הבטחת השיעים להבטיח לו את הנשיאות בהצבעתם בפרלמנט. לאחרונה טען נסראללה, כי מישל עיון אינו נוצרי, כי אבות אבותיו היו שיעים.
3. גורמים קיצוניים אנטי-ישראלים, רואים בחיזבאללה לוחם אמיתי נגד ישראל, בעוד שרוב הערבים, פועלים כדי להשלים עם ישראל ולנרמל איתה יחסים.
4. בלבנון יש אבטלה, הזדמנויות התעסוקה מצטמצמות בגלל נהירת מאות אלפי פליטים מסוריה שמחפשים תעסוקה. האבטלה מורגשת במיוחד בצפון לבנון ובעיקר בעיר בעלבכּ והביקעה הצפונית.
באין ברירה, צעירים שיעים מתגייסים לשורות חיזבאללה שנלחם בסוריה, עירק ותימן למרות הסיכון ולמרות שעלולים לשוב הביתה בתוך ארונות.
לסיכום, מעמדה של סעודיה נחלש בלבנון ומעמדה של אירן מתחזק. הסיכוי היום שתוצאות הבחירות האחרונות בעיקר, שמבססות את מעמד השיעים שמתנגדים לאירן יביאו לשינוי. בציר שמתנגד לאירן עומדים בראשו המנהיג הרוחני של השיעים בעיקר סיסתאני, והמנהיג הפוליטי מוקתדא לצבר. בנוסף, החלשת השפעתה של אירן בסוריה עשויה לשנות את תמונת המצב בלבנון.

תאריך:  24/05/2018   |   עודכן:  24/05/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
שאול מנשה
האמת הצרופה היא בקיומם של מסמכים בתולדות האיסלאם ששורדים את מעשי ההרג, השחיטה, הסקילה, הטיהור הגזעני, מי שמנסה להתעלם מעובדות אלה, יעיין בתולדות האיסלאם שתועדו על-ידי היסטוריונים מוסלמים"
מנשה שאול
בתחילת פברואר 2018, התכנסה בנסיכות דובאי פסגת הממשלות    השתתפו בה 138 מדינות    150 הוגי דעות ומומחים דנו במצבם של העמים בכל העולם    נתוני הדיונים הדהימו את הנוכחים בקשר למצבם של עמי ערב
צל'ו רוזנברג
לעת עתה, חיזבאללה בלבנון מורתע    הארגון גם סובל מאבדות קשות בסוריה    עם זאת, אסור לישראל לזלזל בארגון טרוריסטי זה    יכולת השיקום של ארגונים מסוג זה אינה מהווה פונקציה אם לפתוח במלחמה על ישראל או לאו
עומר כרמון
מלך ירדן נפגש לראשונה עם נשיא אירן    משוכנע שנרקמה מזימה בין ארה"ב-ישראל וסעודיה לקחת ממנו את ניהול הר-הבית    בנאומו בטקס פתיחת שגרירות ארה"ב בירושלים, אמר חתנו של הנשיא האמריקני: "ישראל הייתה אפוטרופוס אחראי לירושלים"    ירדן, שמנהלת את ההר באופן רשמי, לא הוזכרה
עומר כרמון
כלי התקשורת בסעודיה: "שבעה בוגדים שקיבלו כספים משגרירויות זרות וניסו לגייס עובדי ממשלה לפעולות שיפגעו ביציבות ובביטחון המדינה"    מתנגדי המשטר: "העצורים התנגדו לקשר המתהדק עם ישראל"    ארגוני זכויות אדם: "פעילי זכויות אדם שנאבקו לבטל את האיסור על נהיגת נשים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il