X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כשישראל הרשמית אינה מתייחסת לבירתה ככזאת, מה לנו כי נלין על אחרים? ניתן למנות דוגמאות לצעדים שעל ישראל לנקוט, חלקם לאלתר ובזול, וחלקם בתהליכים ממושכים אבל חיוניים
▪  ▪  ▪
מרכז העולם [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

צעד חשוב ביותר נעשה על-ידי הנשיא האמריקני טראמפ כשהעביר את החשובה בשגרירויות לירושלים, על אפן ועל חמתן של מדינות צבועות ואנטישמיות, נוצריות ומוסלמיות. צעד זה מחייב צעדים משלימים, בראש ובראשונה מטעם ישראל. והנה, במקום זאת כבר מגמגמים אצלנו, בעקבות כניעתו של הכדורגלן מסי לאיומי הטרוריסט ראג'וב, שמא יש לקיים את האירו-ביזיון מחוץ לבירת ישראל.
כשישראל הרשמית אינה מתייחסת לבירתה ככזאת, מה לנו כי נלין על אחרים? ניתן למנות דוגמאות לצעדים שעל ישראל לנקוט, חלקם לאלתר ובזול, וחלקם בתהליכים ממושכים אבל חיוניים.
51 שנים אחרי שחרור מזרח ירושלים, העיר העתיקה והר-הבית מהכיבוש הירדני עדיין מדברים מנהיגי ישראל גבוהה גבוהה על הצורך להעמיד את ירושלים במרכז, בעוד "העולם", וגם רבים בתוכנו, ממשיכים להתנכר לה ומוכנים להסגיר חלקים חשובים ממנה שוב לכובש ערבי, ואין מדובר רק על "שכונות קצה" של העיר המזרחית, אלא בעיקר על העיר העתיקה והר-הבית.
עד מלחמת ששת הימים נמצאה הבירה בקצהו של כביש צר שהתפתל והוביל אליה כתחנה סופית נידחת. שחרור יהודה ושומרון העמיד את העיר במרכז. מאז הדרכים מובילות ממנה לא רק מערבה, ומתקיים "ופרצת ימה וקדמה, צפונה ונגבה". כך, למשל, התיירות למדבר יהודה ולים המלח עוברת בעיקרה דרך ירושלים, ונסיעות מירושלים לאילת או לצפון הרחוק נעשות דרך כביש 90 לאורך בקעת הירדן והערבה.
ירושלים היא הבירה והעיר הגדולה בארץ, כפולה בשטח ובאוכלוסייה בהשוואה לתל אביב. היא המרכז הגאוגרפי של ארץ ישראל המערבית. אך למרות זאת, בשיח הציבורי הביטוי "אזור המרכז" מתייחס לתל אביב. אין הצדקה לכך.
הגירה שלילית
ירושלים היא הבירה, אבל משרדי הממשלה (וגם רשות השידור, בנק ישראל, ועוד) מחזיקים שלוחות מיותרות ויקרות בתל אביב; ועדות של הכנסת מתכנסות מדי פעם בתל אביב; שלא לדבר על מחנה מטכ"ל המתעצם לעומק ולגובה בתל אביב במקום בבירה. מן הראוי היה שיעבור למצודת כפיר בצפון ירושלים, ויתרום בכך להעברת אלפים רבים של משפחות צעירות לירושלים. בהקשר זה, מדי פעם מתפרסמים נתונים על הגירה שלילית מירושלים. נכון היה לפרסם במקביל גם נתונים על הגירה שלילית מתל אביב. לעתים האחרונים גבוהים יותר.
נמל התעופה הבינלאומי של ישראל - בן-גוריון - נמצא בין שתי הערים ומשרת את שתיהן. אבל, הסימון המקוצר שלו הוא TLV ולא JLM (הסימון JER תפוס). האם כך מתייחסת מדינה לבירתה? ניתן גם לחשוב על JLM-TLV, ויש לכך תקדימים.
נהוג בעולם שמניין הקילומטרים מתחיל מנקודה מרכזית בעיר הבירה: הבית הלבן בוושינגטון, הכיכר האדומה במוסקבה, קתדראלת נוטרדאם בפריז. ובישראל? אמנם, בתקופת הכיבוש הרומי התחיל המניין בקרבת שער שכם של ימינו, ובתקופת הכיבוש הבריטי שימש שער יפו כנקודת האפס למדידת מרחקים מירושלים, אבל במדינת ישראל הריבונית (?)
ההתחלה היא בנקודה לא מרכזית ולא בעיר הבירה, אלא אי-שם בקרבת מחלף קיבוץ גלויות בתל אביב. התוצאה היא שמניין הקילומטרים מתחיל מנקודה אלמונית זו במקום מנקודה מרכזית בבירת ישראל, וירושלים מצויה בערך בקילומטר ה-60 מתל אביב.
בחלק מהסוגיות שנמנו לעיל אפשר לטפל לאלתר, ואפילו לא ביוקר. חלק אחר מחייב פעילות ממושכת. אבל, כל עוד בישראל עצמה ההתייחסות לירושלים היא כשוליים ולא כמרכז, קשה לצפות מאחרים שיעמידו את ירושלים במרכז.

הכותב היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.
תאריך:  13/06/2018   |   עודכן:  13/06/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ירושלים, הבירה והמרכז
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
תתחיל בשלטי התחבורה..
יעקב עמר  |  13/06/18 23:01
 
- מאמרך, הגיון צרוף
וינטר הניה  |  17/06/18 07:39
2
"ייהוד ירושלים" בנוסח בריימן
שלמה המגיב  |  14/06/18 07:56
 
- בריימן המתנחל ברמת אביב ג'
נדב המורה  |  16/06/18 10:08
 
- הפוזה של בריימן
גורל משותף  |  17/06/18 08:14
 
- הממממ
שוחר-שלום  |  17/06/18 08:11
 
- אהבתי את שכתבת. מסכימה עם כל מ ל"ת
א-דפנה  |  17/06/18 13:56
 
- איך אפשר לאהוב את דברי הבלע
שרגא  |  18/06/18 14:15
 
- מסכימה עם שמאלן נמוך מצח?!
יהודי מפוכח  |  26/06/18 23:21
3
כל כך נכון וחשוב. ל"ת
יהודי מפוכח  |  16/06/18 22:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
כל אלה שלעגו, ביזו וצחקו על הנשיא האמריקני הנבחר דונלד טראמפ; כל אלה שהכתירו אותו כבלתי צפוי, לא מבין בכלום, שימיט אסון על אמריקה, כזה שכל הבטחותיו הן רק מילים ריקות - הגיעה העת שיאכלו את כובעם
עמוס גלבוע
מאין הרצון לרצות האויב ולא להרגיזו? מבורות, מהחשיבה שאני כמו אויבי בתרבותי וערכיי, מנאיביות תמימה עד טיפשות וגם כאמרתו של צ'רציל: לקוות שהתנין, אותו מאכיל הפייסן, יאכל אותו אחרון
אברהם פכטר
מי שלא מכיר בירושלים כבירת ישראל לא מכיר בישראל כמדינה ריבונית    אין תקדים בעולם - שמדינות זרות או גופים זרים יקבעו למדינה מהי בירתה    ספורט ופוליטיקה לא הולכים באופן רגיל ביחד, אבל אבל היום ובמיוחד בישראל הכל קשור לפוליטיקה
ארי בוסל
תושבי העיר בוורלי הילס מעריכים מאוד את המשטרה    פעם בשנה נאספת שמנה וסלתא של העיר לאירוע איסוף כספים לתמיכה בשוטרים, והכסף זורם ביד רחבה
רפאל אופק
הצטרפותה לאחרונה של הרשות הפלשתינית (רש"פ) לארגון איסור השימוש בנשק כימי (OPCW) גובלת באבסורד, מכיוון שאין לה דבר וחצי דבר עם טכנולוגיה זו    יתרה מזאת, הרש"פ מעולם לא גינתה את הטבח הכימי שביצע משטרו של סדאם חוסיין בכורדים ב-1988, ולא את השימוש בנשק כימי כלפי אוכלוסייה אזרחית על-ידי משטרו של בשאר אסד לאורך מלחמת האזרחים בסוריה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il