X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מהטיעונים שהשמיעו ראשי מערכת הביטחון, כהסבר לפעולות שביצעו במטרה למנוע פעולה צבאית כנגד תוכנית הגרעין האירנית, עולה תחושה כי הדאגה שלהם איך ייזכרו הייתה בין השיקולים לצעדים שנקטו
▪  ▪  ▪
רוברט קנדי [צילום: AP]

באווירה של תוכנית "עובדה" מרחפת השאלה שהיה נוהג לשאול מפקד פיקוד המפציצים הבריטי במלה"ע ה-2, סר ארתור האריס, פקידי ממשלה, "מה עשית כדי לחבל במאמץ המלחמתי היום" ("סערת המלחמה", אנדרו רוברטס)?
בכל פעם שמתמסר בכיר לשעבר במערכת הביטחון ל"אשת השמאל הקיצוני", עולה התהייה האם זהו רק מקרה שטרם הופיע אצלה בכיר לשעבר שיתוודה על פעולותיו החתרניות לסיכול "הסכם אוסלו" או תוכנית ההינתקות. אך ראשית יש לבחון את תשובות הבכירים שהתראיינו ב"עובדה", לשאלה התלויה באוויר התוכנית, שלעיתים נראית כגרסת הראליטי ל"בשבילה גיבורים עפים".
בזיכרונותיו ממשבר הטילים בקובה, "איך נמנע העימות", סיפר רוברט קנדי ש"את הנשיא קנדי הטריד חוסר היכולת (של הדרג הצבאי) לראות מעבר לתחום הצבאי הצר... מאוחר יותר, אמר כי עלינו לזכור שהם אומנו להילחם ולערוך מלחמה - כי אלו חייהם. אולי היינו מודאגים עוד יותר אילו הללו התנגדו תמיד לשימוש בנשק ובאמצעים צבאיים - שכן אם הם לא יהיו נכונים, מי יהיה נכון"?
נדמה כי התשובות לשאלות; זו המרחפת באוויר, וזו של קנדי, ניתנו בראיונות של אותם בכירים ב"עובדה".
הגזמה פרועה
האווירה הציבורית הזו, המאפשרת ומעודדת גנרלים להתפאר בריסון "הסוסים הדוהרים" (בממשלה!!), מעוררת התרפקות למטכ"ל ששת הימים, אשר נמצא ברבות בימים אשם בפרוץ המלחמה, על תוצאותיה. דוגמה להאשמה כזו מופיעה בספרו של עמי גלוסקא "אשכול, תן פקודה". גלוסקא קובע כי "לא תהיה זו הגזמה פרועה לקבוע כי מוטי הוד הוא במידה רבה האיש שגרר ב-7 באפריל 1967 (בהפלת 6 מיגים סוריים) את מדינת ישראל בלי משים למלחמה..."
לנוכח האשמות מטכ"ל ששת הימים, בכך שכפה על הדרג המדיני את המלחמה, כדאי להשוות את תפקודם ונחישותם של אלופי צה"ל דאז לחוסר האונים של מפקדי צבא צ'כוסלובקיה בימים שקדמו לחתימת נשיא צ'כוסלובקיה אדווארד בנש על "הסכם מינכן". וזאת כפי שעולה מספרו של דוד ויטל "מדינות קטנות במבחן הקיום".
בפגישת ראשי הצבא עם בנש, בניסיון להניא אותו מלחתום על הסכם הכניעה, "טענו [הגנרלים] שהצבא כבר מגויס וערוך באזורי הביצורים, והמסקנה היא שאם בכלל חושבים על התנגדות, זה הזמן להפעלתה... אנו חייבים לצאת למלחמה, אמרו, בלי לשעות לתוצאות. מעצמות המערב יהיו נאלצות לבוא בעקבותינו... על הצבא מוטלת החובה להגן על אדמת הלאום, הוא רוצה להילחם והוא יילחם". לימים תיאר בנש כיצד הגנרלים "ביקשו, התחננו, איימו. אחדים מהם בכו... אך [הוא] סירב לשנות את ההחלטה".
השוואה זו, בין ישראל לצ'כוסלובקיה, בהקשר של תקיפת שדות התעופה במצרים וסוריה במלחמת ששת הימים, ערך המחזאי הצ'כי פאבל קוהוט, והיא מופיעה בספרו של פאול לנדוי "אנטישמיות כנשק מדיני": "אילו ירו הצ'כים ב-1938 את הירייה הראשונה במקום להיכנע, כלום היו שופטי צדק חושבים את צ'כיה לתוקפן? מבחינה מוסרית קרוב ודאי שלא..."
מהטיעונים שהשמיעו ראשי מערכת הביטחון, כהסבר לפעולות שביצעו במטרה למנוע פעולה צבאית כנגד תוכנית הגרעין האירנית, עולה תחושה כי הדאגה שלהם איך ייזכרו הייתה בין השיקולים לצעדים שנקטו. ערב הפלישה לנורמנדי, ביוני 1944, אמר מרשל האוויר הראשי של בריטניה לארתור האריס כי "אין הוא רוצה להיזכר כמי שהרג אלפי צרפתים". על כך השיב לו האריס: "למה אתה חושב שההיסטוריה תזכור אותך בכלל"?

הכותב הוא דוקטורנט באוניברסיטת אריאל ועמית מחקר במכון אריאל לביטחון ותקשורת.
תאריך:  19/06/2018   |   עודכן:  19/06/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הסכם אוסלו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בשבילה גיבורים עפים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בוא
שמ   |  19/06/18 22:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רונן א' כהן
קרוב לעשרים שנה שהמודיעין הישראלי מיודע בנוגע לניסיונות האירנים להתחמש בגרעין, ולא למטרות שלום    בשני עשורים אלא, לא נעשה דבר לא במערכת הציבורית האזרחית ולא הצבאית כדי ללמוד על המדינה, שמבקשת למחות אותנו מעל פני האדמה
עמי דור-און
אחרי מלחמת קוריאה ביקשו שליטי הצפון את הסיוע הישראלי אך "המוסד" וארה"ב התנגדו    אם הנשיא טראמפ יבקש מידידו החדש להזמין את נתניהו לביקור תוכל ישראל להיות הראשונה להיות מעורבת בפיתוח מכרות הזהב של הצפון
יצחק מאיר
"אומרים שהסנט לואיס של אז היא האקוואריוס של היום, ההבדל הוא שאת נוסעי הסנט לואיס רצחו באירופה ואילו לנוסעי האקוואריוס חיכו רופאים ומאכילים ודואגים, מסוכן לעשות השוואות היסטוריות"
מנחם רהט
בעוד החמאס ממשיך ללבות אש ותימרות עשן, ומחזיק בגופות חיילים ובאזרחים, תומכת ישראל בהמשך שלטון החמאס וחיזוקו, ודווקא השמאל ממליץ לרסק את ארגון הטרור המיליטנטי
ראובן לייב
השידורים בוצעו בסוף השבוע מזווית צילום בלתי אפשרית, כשהמצלמה המרכזית של השידור נמצאה בגובה נמוך, וכשהיא מרוחקת, באופן יחסי, כשהצופים מתקשים מאוד להבחין בנעשה בחלקו המרוחק של המגרש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il