X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לי כקורא, נקודת האור בכאוס המדמם הוא סער, איש המבצעים ביחידה מסווגת הקצין סער, שניצב יום יום מול האימה ולזכותו מניעת פיגועם המוניים, הוא זה שכואב את מות איש הנדל"ן סיף אחיו של עלי ונותן לכך ביטוי במכתב
▪  ▪  ▪
פנים מול פנים [צילום: צפריר אביוב/AP]

סער הוא אחת משתי הדמויות המרכזיות בספרו של דניאל שנער "שמים אדומים". סער נולד בירושלים. ביום בו נולד "השמים היו אדומים" (13). ביום שהסתבר לו, שחברו עלי משכם הוא דמות בכירה בארגון, שאחראי לרצח יהודים רבים - "השמים היו שחורים" (185).
דניאל שנער, שנפגש עם אימת המוות פנים אל פנים כאיש ביחידה מבצעית מודיעינית, הוא גם זה שפתח לנו צוהר אל עולמו של עלי, שבנעוריו ראה עצמו מקדיש את חייו לקרירה מדעית, במיוחד כשזכה למלגת לימודים באוקספורד.
הקרירה המדעית הומרה מהר מדי בנרטיב של "טוב למות בעד ארצנו". הפעם זה לא יוסף מתל חי, הפעם זה עלי הפלשתיני, עלי שהמיר עולם אקדמי ודיאלוג לשלום ב"אני מוכן למות עכשיו פה במקום, אבל חבל לי שלא אספיק לעשות משהו כעם חופשי, אני רוצה לעשות משהו עם משמעות לפני שאמות" (עמ' 162) והוא רוצה למות בעד ארצו ומולדתו וגם במחיר הירי ללבו של סער.
הפעם זה עלי שאחיו נהרג בטעות, כי "במלחמות יש טעויות וגם חפים מפשע נפגעים" (13). אבל יש נהגים "כועסים של טנקים ישראלים הדורסים מכוניות ברחוב במשחק, שברו קירות ואת מדרכות האבן העתיקות, כשהם משאירים אחריהם שובל של הרס..." (180).
לי כקורא, נקודת האור בכאוס המדמם הוא סער, איש המבצעים ביחידה מסווגת. הקצין סער, שניצב יום יום מול האימה ולזכותו מניעת פיגועם המוניים, הוא זה שכואב את מות איש הנדל"ן סיף אחיו של עלי ונותן לכך ביטוי במכתב, הגם שהוא "קצת חושש מפניו", חושש מעלי. (עמ'146). סער, הלוחם ללא חת במבצעים רבים, חש חובה מוסרית להכיל את כאבה של משפחה פלשתינית, משפחת עלי, על מות בנם.
תהום עמוקה
כשפורום משפחות שכולות ישראליות-פלשתיניות ביקש לתת ביטוי מכיל של כאב הורים שכולים משני העמים בטקס משותף, תגובת שר הביטחון, אביגדור ליברמן, הציגה אותם - ולמעשה גם את גיבור ספרו של דניאל שנער, הלוחם סער, כמשתפי פעולה עם הטרור, ולא בחל להשתמש במילה בוגדים.
אני כותב שורות אלו מתוך כאב. ספר - שהפגיש אותי עם שני חברים מירושלים ומשכם, שבנעוריהם נרקמה חברות הדוקה - מפגיש אותי איתם בבגרותם, כשהם חמושים בכלי מוות אימתני, וניצבים נחושים לקרב משני עברי המתרס. מצער לראות את התהום העמוקה משאול הפרוסה בין שניהם, כשהלחיצה על ההדק של כלי הרג הפכה לכלי השיח היחיד שנותר.
קשה ללוות את עלי משכם, חברו של סער מירושלים וחברה של ג'ני היהודייה מוושינגטון, כשעלי החבר מאמץ את קו המחשבה, "שצריך לגרום לצד השני אבדות ברמה כזאת, שיגרמו לו להבין שהוא הפסיד"(עמ' 148). קשה ללוות את עלי הרואה רק את דרך האלימות והמוות כדרך שתביא את הצד השני "... לקיים אתנו משא-ומתן אמיתי, עם נכונות לוויתורים גדולים" (עמ' 148).
קשה באותה מידה ללוות את יובל, אחד מבחירי יחידת המודיעין, הנעול אך ורק בתחום ד' אמות של לחיצה על ההדק. אין בו אף לא הרהור על זכותו של האחר לבנות חיים לאומיים במסגרת מדינה עצמאית, כשם שזכות זו שמורה לי כיהודי. אם לא נאמץ את ההכרה בזכותם של שני העמים החיים כאן לממש את זכויותיהם הלאומיות, נעלה את חיי שני העמים על שרטון מדמם.

תאריך:  09/07/2018   |   עודכן:  09/07/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"שמים אדומים" (רשימה שנייה)
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
יש עוד תקווה מאנשי הצבא
יש תקווה  |  9/07/18 15:55
2
המוסר של סער מקור לתקווה
איצי.  |  9/07/18 17:13
 
- הדביל שנהפך ליפה נפש
ב .ל  |  9/07/18 22:33
 
- לא להעליב את הבהמות
ב.ל מתבהם  |  10/07/18 12:21
3
הדמיון המזרחי של קלינסקי
ב .ל  |  9/07/18 18:49
 
- לטמבל ב.ל
לטמבל ב.ל  |  10/07/18 11:54
 
- טובעים- ונאחזים בקש
ב .ל  |  12/07/18 08:35
4
תודה לסופר
תודה לסופר  |  13/07/18 11:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
פוטין מונע רק על-פי האינטרסים הרוסיים-אימפריאליים, ובכל מחיר, כדי להחזיר לארצו את מעמדה כמעצמה, שנוהגת בעולם כאוות שאיפותיה    הוא יודע היטב, שלבד ממס שפתיים, דבר לא ייעשה על-מנת לבלום אותו
ראובן לייב
השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, מוריד את הרף לקבלת רישיון לאחזקת כלי נשק פרטי למי שעבר קודם לכן מתאימה בצה"ל
אברהם פכטר
החוק הפולני - הצהרה משותפת - סערה מיותרת    החוק הפולני - מנסה לטהר ולרכך את חלקם של הפולנים בשואה    ההתנגדות העזה, בישראל ובעולם המערבי, הביאו למפנה ולהשפעה על הממשלה בפולין, לתקן ולרכך את החוק
יהודה קונפורטס
BCG פרסמה מחקר על מדד העושר הפיננסי של אזרחי העולם    המחקר התבסס על ניתוח חכם של ים הנתונים הקיים בשווקים    ומה מרקס היה אומר על הנתונים?
יצחק מאיר
אני ילד מלחמה, אני ואמי ואבי ואחי נאסרנו על-ידי כוחות וישי, הושלכנו למחנה בברנס, לאחר שברחנו חיינו כצרפתים במרסיי, אבי הוסגר על-ידי אנשי וישי, נשלח לדראנסי, משם לאושוויץ, משם לא חזר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il