X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הנסיך שהתנהג כמו תרנגול הודו, ומה היה סוד הצלחתו של החכם שריפא את הנסיך, בעוד כל המומחים נכשלו במשימה מדריך למטפל
▪  ▪  ▪
היה חכם ואל תהיה צודק [צילום: פלאש 90]

מעשה בנסיך אחד יפה תואר, שיום אחד החליט שהוא תרנגול הודו. ישב הבן מתחת לשולחן, ללא בגדי שְׂרד וכמו תרנגול ליקט פירורים בפיו. הזמין אביו המודאג את מיטב הרופאים והמומחים העולמיים לטפל בבנו החולה וּלרפאו. אולם ללא הועיל. בעוד המלך כמעט אמר נואש, הגיע חכם אחד וּבישר למלך שהוא יוכל לרפא את הנסיך בטיפול מהיר.
מֶה עשה? פשט את בגדיו הנאים, ירד מתחת לשולחן וישב לצד הנסיך. "מה מעשיך כאן?" התרעם הנסיך שחש בפלישה לטריטוריה הפרטית שלו של האורח הבלתי קרוּא.
"וּמה מעשיך כאן?" - השיב הֶחכם בשאלה דומה.
"אני תרנגול הודו" התפאר הנסיך.
"אז גם אני תרנגול הודו" - השיב החכם והוסיף: "אבל גם תרנגול הודו יכול לאכול כמו בן-אדם", וקרא למשרתי המלך להגיש להם ארוחה כיד המלך.
בדרך דומה שכנע החכם את הנסיך להתלבש ואחר-כך לצאת מתחת לשולחן ביחד עימו ולחזור להיות נסיך. זהו אחד הסיפורים הקלאסיים והמרתקים של רבי נחמן מברסלב, הידוע בשם 'ההינדיק', שפירושו תרנגול הודו.
ראוי לציין, שרבי נחמן מתגלה בסיפוריו השונים כמתנגד מוחלט להשכלה וּמי שבעד חוכמת חיים. כל המומחים בסיפוריו נכשלים בהתמודדות עם בעיות המציאוּת, ורק החכם, המצוייד בתובנות וּבכלים פרקטיים, צולח אותן בכבוד ומעמיד את חוכמתו גם לרשות מלכים. אף בסיפורנו רבי נחמן סבר, כי בשביל להיות פסיכולוג מצליח, אין צורך בשנות לימוד יקרות באוניברסיטאות יוקרתיות. די בחוכמת חיים וּבתבונה. דומה שהוא המודל לגישה זו. הרב היה פסיכולוג מבריק, מבלי שלמד כלל באוניברסיטה בפקולטה לפסיכולוגיה.

מה המסר המרכזי של הסיפור?

נראֶה שהנסיך ביקש להשתחרר מגינוני המלכות וּלהתנסות בעצמאות, ולחיות את החיים הפשוטים כמו בטבע. כדאי לשים לב שההודו הוא אצולת העופות הולכֵי על ארבע (בניגוד לנשר בעל הכנפיים). זאת אומרת, שהוא ביקש להישאר במעמד המלוכה, אבל להיות, איך לא, נסיך משוחרר, חופשי ומאושר, שיכתיב לעצמו את מהלכיו.
לפנינו שיעור בתרפיה על רגל אחת. הסיפור, בעל מסר פסיכולוגי מובהק, בא להצביע על הגישה הטיפולית הייחודית שנקט החכם כלפי הנסיך. הוא מסביר מדוע נכשלו כל המומחים במשימה לרפאו, והיכן הצליח החכם במקום שהם נכשלו.
התשובה בגדול היא שהחכם לא ניסה מעֶמדה פטרנליסטית להרים את הנסיך אליו, כפי שעשו זאת המומחים מאותה עֶמדה שהם יודעי כל, והחולה המטופל הוא שוטה חסר דעת (כמו תרנגול). החכם ירד אלי, הקשיב לו, עבד עימו בגובה העיניים, ולא פעל נגדו. מתוך יחס של כבוד למטופל, החכם התאים את עצמו לנסיך, והתחיל לטפל בו מאותו שלב שבו הוא נמצא ומאותה נקודת מוצא שהיה נתון בה. כלל הזהב: על המטפל להתאים את עצמו למטופל ולא להפך.
החכם נתן לגיטימציה לרגשותיו של הנסיך ולצורך הנפשי שלו להרגיש כמו תרנגול הודו, לתת להם ביטוי מוחשי, ולחוות זאת באינטנסיביות וּבעוצמה רבה. זה עיקרון ראשון, ההכרה במצב המטופל והיחס האמפטי אליו. דומה שמכאן ואילך, החכם חרג אף משלב האמפתיה, וּפעל בשיתוף ובהזדהות מלאים עם הנסיך עד להחלמתו. ההזדהות באה לידי ביטוי כבר בתחילת ה'היכרות' מבחינה לשונית בשימוש החכם באותם דפוסי שאלה ותשובה כמו הנסיך, כדי לרכוש את אמונו, ואחר-כך כתרנגול בביצוע הפעולות השונות (אכילה, לבישה, יציאה מתחת לשולחן) ביחד עימו.
העיקרון השני המתבקש הוא אפוא הירידה אל הנסיך והטיפול מהמצב שבו הוא נתון. העיקרון השלישי הוא הדרגתיות בטיפול. וכך בהדרגה, צעד צעד החכם רומם אותו, תרתי משמע, שוב למעמד הנסיך החי מעל השולחן ולא מתחתיו. וזה השלב הרביעי הטיפול שהושלם, אשר החזיר אותו למעמדו הנסיכי הפעם, לאחר התנסות במרידה, מתוך עֶמדה בוגרת של מוּדעוּת למעמדו המלכותי והכרה מלאה בו.
זה נכון לא רק בגישה טיפולית, אלא ביחסי אנוש, בזוגיות, בחינוך, בתקשורת בין הורים לילדיהם וּבין מורים לתלמידים, ואפילו בין אדם לעצמו חשוב ליישם עקרונות אלו. הכלל הוא היה חכם ואל תהיה צודק, וכפי שגורס רבי נחמן, נראה שבשביל זה לא צריך אפילו אוניברסיטה.

תאריך:  12/07/2018   |   עודכן:  12/07/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
ניתן היה לנצל את שנת החמישים לאיחוד ירושלים לעבוד על איחוד מבית, ואת שנת ה-70 למדינת ישראל המודרנית לקדמה בקרב העיתונות האוהבת לשנוא אותנו, והדיפלומטים הזרים והפוליטיקאים המקומיים, מהודו ועד כוש
משה נסטלבאום
שני אנשים נוספים מתו השבוע משתיית אלכוהול מזויף    בחודשים האחרונים מתו שישה אנשים נוספים, ושניים איבדו את מאור עיניהם    אלכוהול מזויף? יש דבר כזה ויש מי שכבר שילמו את המחיר
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - דרוש הדהוד, מייקרים, קרואטיה בגמר ומימון    חודש טוב ושבת שלום
יוני בן-מנחם
סגירת מעבר כרם שלום איננה יכולה להביא לבדה להפסקת "טרור ההצתות" מרצועת עזה ודרוש מכלול של צעדים צבאיים למיגור התופעה. המהלך הישראלי נתפס בחמאס כחלק מאסטרטרגיה ישראלית ללחץ על חמאס להתקדם לעבר הסכם "הסדרה" ארוכת טווח ועסקת חילופי שבויים חדשה
גרשון הכהן
המצב שנוצר ברצועת עזה מאז ההינתקות החד-צדדית ניפץ שלוש הנחות יסוד שהתקבעו בשיח הביטחוני הישראלי כמובנות מאליהן: עצם ההיפרדות וצמצום החיכוך בתוך השטח יחוללו מגמת יציבות; אם יתפתח עימות אלים, עליונות צה"ל במרחב הלחימה תסדיר את המצב ללא אתגר מבצעי ממשי; לאחר הנסיגה, פעולה צבאית תזכה לאשראי וללגיטימציה בינלאומית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il