X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
במקרה עזה, עומדת על הפרק שאלה קריטית אחרת, אולי פחות גלויה לעין, והיא: מי מנהל את מדינת ישראל הלכה למעשה? במדינה שעשרות אחוזים ממשאביה השנתיים מושקעים בביטחון הלאומי באופן ישיר או עקיף, יש חשיבות קריטית לשאלה המרובעת: האם הממשלה עדיין שולטת? האם היא שמתווה מדיניות לאומית ומנהלת את כלל המשאבים להשגת מדיניות זו; או אולי גורמים אחרים הם שעושים זאת במקומה?
▪  ▪  ▪
הממשלה שולטת? [צילום: אלכס קולומיסקי, פלאש 90]

יצחק בן-נר הוא אופוזיציונר "מדופלם". במאמרו: "מה בוער" (מעריב, 14.8.18), הוא מנסה לשוב ולבלבל את הקורא "בשאלות תם". הוא רומז לשריפת השדות השיטתית לאורך עוטף עזה ע"י החמאס ושותפיו, אבל כאשר הוא מגיע לשאלת היסוד - מה עושים? כרגיל, מתבלבלת עליו דעתו. בחלום או בדמיון הפורה מופיעה בחזיונו "המפלצת" נתניהו, ולאחר החיזיון יוצא השכל הישר, כמו אצל רבים אחרים, לחופשה ממושכת.
בכתיבתו שם המשחק הוא: איך להתחמק מעיסוק בעיקר ולהסתיר מהציבור את האמת ואת אפסותם של מבקרי הממשלה גם יחד. מין שיתוף פעולה מוזר בין קואליציה לאופוזיציה, כששני הצדדים מכוונים יחד נגד אותו ציבור.
בן-נר שואל עשרות שאלות ומתפלמס עם עצמו לכאן ולכאן, אולם את השאלה הבסיסית והפשוטה ביותר הוא אינו שואל: מדוע צה"ל הגדול והעצום, זה שהממשלה החליטה להעמיד לרשותו עוד 30 מיליארד שקלים בעשור הקרוב, אינו מסוגל להילחם בהצלחה באמצעות למעלה מ-60 מיליארד השקלים שהוא כבר מקבל מהמדינה מדי שנה, בעפיפונים של נוער או בבלוני הליום?
אחרי שמעיינים בקפידה בלמעלה מ-450 המילים של המאמר, הדבר מתברר. המאמר לא נועד לטפל בסוגיית שריפת השדות, הוא נועד לנגח את נתניהו. אם יעסוק בשאלה אקטואלית, הוא יהפוך לרציונלי וככזה לבלתי-רלוונטי לאסטרטגיה הפוליטית של האופוזיציה.
מרבית הבעיות שהופכות באמצעות התקשורת ל"נושאים חמים", הן למעשה נושאים שוליים, אבל משרתות שלוש מטרות חשובות: א. רייטינג של העיתונות. ב. ניגוח הממשלה וראש הממשלה - בצדק או שלא בצדק. ג. את אי-חיוב הכותבים והאופוזיציה, להציע פתרונות קונקרטיים, כחלופה למדיניות הממשלה. באופן זה האופוזיציה אינה מתבזה כשאין לאל ידה להציע פתרונות קונסטרוקטיביים, וכשידוע לה היטב שמה שהציעה בעבר, נדחה כבר על-ידי הציבור בשתי ידיים.
במקרה עזה, עומדת על הפרק שאלה קריטית אחרת, אולי פחות גלויה לעין, והיא: מי מנהל את מדינת ישראל הלכה למעשה? במדינה שעשרות אחוזים ממשאביה השנתיים מושקעים בביטחון הלאומי באופן ישיר או עקיף, יש חשיבות קריטית לשאלה המרובעת: האם הממשלה עדיין שולטת? האם היא שמתווה מדיניות לאומית ומנהלת את כלל המשאבים להשגת מדיניות זו; או אולי גורמים אחרים הם שעושים זאת במקומה? - הצבא מנהל את מדיניות החוץ והביטחון; הבנק העולמי וה- OECD את הכלכלה; בית המשפט העליון את אופיה הלאומי והחברתי; ועמותות זרות במימון כספים חתרני ובעזרת מתנדבים אנטי-ישראלים והומניטריים כביכול - את נושאי הריבונות, ההתיישבות, ההגירה וביטחון הפנים!
שאלות בסיסיות מסוג זה אינן נשאלות בשיח הרדוד. הן אינן תקינות פוליטית בעיני האופוזיציה היהודית ועוד פחות הערבית, ואינן משרתות אותן. אבל מה שמטריד בעוד יותר למראה תופעות אלה, הוא שהשאלות הבסיסיות כמעט אינן נשאלות, אפילו ע"י חברי מפלגת השלטון עצמם, ע"י עיתונאים שמתיימרים להיות שפויים והגרוע מכל -ע"י אזרחים חושבים שמתמסרים לאשליה שהדמוקרטיה הישראלית תקינה "ובועטת".
לישראל, לא מעט בעיות. רבות מהן גלויות לעין, ידועות ומדוברות. אולם, חלק מהבעיות החמורות ביותר סמויות-למחצה, ואין עוסקים בהן, בין היתר, מפני שאין מבינים די-הצורך את פוטנציאל הסיכון וההרס הטמון בהן. כל האסונות שפקדו את ישראל, בראש וראשונה אסון יום הכיפורים, הם תולדה של כשלים מסוג זה. הכישלון הנוכחי של הטיפול בעזה, אף הוא גם בבחינת איום מהותי סמוי - דגל אדום.

תאריך:  21/08/2018   |   עודכן:  21/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך להתחמק מהעיסוק בעיקר
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
אתה מוזמן לקרוא,
את הגדרת  |  21/08/18 09:54
 
- אינך יכול להסביר את עצמך
רפי לאופרט  |  21/08/18 18:36
 
- מה לך ולדמוקרטיה???
1 העם  |  22/08/18 08:29
2
אם אכן כדבריך
הירונימוס  |  21/08/18 15:29
 
- שוב התחכמויות?
רפי לאופרט  |  22/08/18 10:25
 
- בקיצור כתבת שטויות
הירונימוס  |  22/08/18 12:07
3
אם אתה צודק, ביבי צריך לעוף
ומהר !!!  |  22/08/18 00:15
 
- אתה צודק בשתי המסקנות
הירונימוס  |  22/08/18 09:55
 
- התבלבלת.
רפי לאופרט  |  22/08/18 10:32
4
מאמר הזוי
1 העם  |  22/08/18 08:18
5
כמו שנאמר....
יוסף הצדיק 2  |  22/08/18 09:44
6
אין סתירה
באוםש  |  22/08/18 13:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
בעודנו עסוקים בבלונים, בעפיפונים ובטילים, טרור יומיומי מתנהל נגד אזרחי ישראל, והם עצמם כמעט אינם מודעים לו. הוא זה הממריץ מחבל לקחת סכין ביד ולצאת לרצוח
משה נסטלבאום
התואר "עבריין בכיר", שמוצמד בכל פעם מחדש לעבריינים בעולם התחתון מעורר גיחוך ובעיקר מיותר    בוקי נאה, בעבר עיתונאי "חדשות" מעריב" וידיעות אחרונות: "כתבים עושים את זה כדי להרשים את העורך שיעניק לכתבה כותרת מפוצצת"    עו"ד אורון שוורץ, מעורכי הדין הפלילים המוכרים בישראל: "תרבות קפיטליסטית וישראלית השפיעה על התפישה של גנבים עלובי נפש שהופכים לארגון פשיעה"
ציפי לידר
בשולי הכותרות: כחלון זה המדינה?    טיבי והרשימה העויינת    ולקינוח רצח בפנימייה - כנף של אהבה?
אסתר שניאורסון גרי
תושבי סילוואן לא הצטיינו בטוב לב, והם התעמרו קשות בשכניהם היהודים-התימנים    הם היו מכים אותם, מביאים להם דליי מים ושופכים על הרצפה ובמכות ובכוח גובים את מחירם    הערבים מנעו מהתימנים את הגישה למעיין השילוח, ולא נותר להם ברירה אלא לחצוב לעצמם בורות מים ליד בתיהם
שירי חביב ולדהורן
לחברת סודהסטרים אין כיום בעל שליטה, כך שגופים מארה"ב ומוסדיים בישראל שמחזיקים במנות החברה הם המרוויחים הגדולים    דניאל בינבאום מנכ"ל סודהסטרים מחזיק מניות ששוויין 19.8 מיליון דולר בעסקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il