מלחמת ההתשה שבה פתח ארגון חמאס ב-30 במרץ נגד מדינת ישראל באמצעות קמפיין "צעדות השיבה" זכתה בתחילתה להתעניינות גדולה של אמצעי התקשורת במערב, הכתבים הזרים היו מתייצבים בימי שישי על גבול רצועת עזה עם ישראל כדי לסקר את האירועים ואת "צעדות השלום של הפלשתינים מול חיילי הכיבוש הישראלי".
ישראל ספגה בתחילת האירועים על גבול הרצועה ביקורות קשות על פגיעה של חיילי צה"ל באזרחים, בפאראמדיקים נשים וילדים, דבר שעורר זעם בעולם המערבי.
אולם, בשבועות האחרונים, עוד לפני שהתחילו המגעים על אפשרות של הסכם רגיעה בין ישראל לחמאס, ניכרת ירידה דרסטית באופן שבו מסקרים אמצעי התקשורת במערב את "צעדות השיבה". לא מן הנמנע כי הירידה הדרסטית הזו ברמת הסיקור הייתה אחת הסיבות לכך שארגון חמאס החליט שהגיע הזמן לקצור את הפירות המדיניים של מלחמת ההתשה שלו נגד ישראל מכיוון שהעולם המערבי מאבד עניין בנושא.
חשבון נפש פלשתיני הפלשתינים מודאגים מאוד שהם לא מצליחים לשווק באופן מוצלח את הנרטיב שלהם במדינות המערב, כבר לא מתייחסים אליהם תמיד כאנדרדוג וגם מערכת ההסברה הישראלית מצליחה לשווק את הנרטיב הישראלי.
העיתון "אלערבי אלג'דיד", אחד השופרות של קטר שתומכת בחמאס, פרסם ב-18 באוגוסט מאמר תחת הכותרת "התקשורת המערבית והנרטיב הפלשתיני - מכשולים נצחיים". במאמר ניתנו כמה הסברים לכישלון מערכת התעמולה הפלשתינית בכל הקשור לקמפיין "צעדות השיבה".
א. המסר התקשורתי שבו משתמשים הפלשתינים איננו מתאים לתרבות המערבית וישראל מנצלת זאת כדי להפיץ את הנרטיב שלה נגד הנרטיב הפלשתיני.
ב. הפלשתינים עשו שגיאות בהסברה שלה וישראל ניצלה זו באמצעות הצהרות, תמונות וקטעי וידאו שאותם היא הפיצה בדרך שמשרתת אותה.
ג. הפלשתינים לא עוקבים אחרי הפרסומים בתקשורת הזרה בעוד ישראל עוקבת בצורה מדוקדקת אחרי הפרסומים נגדה ומפעילה לחץ כדי להכניס תיקונים בדיווחים.
ד. הפלשתינים מתרכזים באמצעי התקשורת בשפה הערבית כדי להעביר את האירועים והסבל הפלשתיני ומזניחים את אמצעי התקשורת בשפה האנגלית ובשפות זרות אחרות.
ה. לישראל יש השפעה מדינית וכספית על אמצעי התקשורת במדינות המערב, כך למשל ארגון השידור הבריטי BBC נענה לדרישה של משרד החוץ הישראלי ושינה את אחד הדיווחים שעסק באישה פלשתינית הרה וילדתה שנהרגו בהפצצה של חיל-האוויר הישראלי.
ו. לפלשתינים אין מומחים לשפות זרות ואין להם את היכולת ליצור מסר תקשורתי שמתאים לחברה המערבית.
ז. הפלשתינים לא מספקים מספיק מידע לאלה שמזהים עמם ותומכים בהם במדינות המערב.
ח. ישראל הקימה את המשרד לעניינים אסטרטגיים ומשרד ההסברה כדי לייצר את הנרטיב הישראלי, הפלשתינים לא עשו זאת.
ט. לישראל יש קבוצות השפעה וקבוצות לחץ במערב שאותן היא מנצלת להפעלת לחץ על אמצעי התקשורת במערב.
מערכת ההסברה הישראלית על שלוחותיה השונות צריכה לשאוב עידוד רב מהמאמר הזה המצביע על כך שהיא פועלת בכיוון הנכון.
אסור לטעות ולהיכנס לשאננות, מערכת התעמולה הפלשתינית לא כשלה לגמרי, היא הצליחה להבאיש את ריחה של ישראל בעולם, אולם, ישראל השיבה מלחמה שערה בצורה אינטנסיבית והצליחה לחשוף ולעקר הרבה שקרים בנרטיב הפלשתיני.
הדבר העיקרי שמדאיג את חמאס הוא שהעולם המערבי כבר לא קונה את המסר שלהם כי "צעדות השיבה" הן "צעדות שלום" של אזרחים תמימים. מערכת ההסברה הישראלית הצליחה לחשוף את השקר הזה גם תודות לשגיאות רבות שעשה ארגון חמאס.
הלקח העיקרי שצריכה ישראל להפיק בתחום ההסברה כדי להביא את הנרטיב הישראלי למדינות המערב הוא להרבות את השימוש ברשתות החברתיות באמצעות, סרטונים, תמונות, ראיונות וכדומה בכל השפות, במיוחד בשפות הזרות שהן "עקב אכילס" של מערכת התעמולה הפלשתינית.
הדרג המדיני נדרש לחזק את מערכת ההסברה הישראלית על כל שלוחותיה ולתת לה את התקציבים הנדרשים מכיוון שהיא הוכיחה כי ביכולתה להשיג תוצאות טובות.