במשך שנים קיים ויכוח בין אנשי חינוך בדבר נחיצותם של שיעורי הבית. ואכן, בשנת הלימודים הקרובה בתי-הספר היסודיים יקבלו את המנדט להחליט אודות היקפי שיעורי-הבית, כאשר בתי-ספר היסודיים שיחליטו לצמצם את היקפי שיעורי הבית יזכו לבונוס מיוחד, והם לא יבוטלו כפי שפורסם באמצעי התקשורת.
בעבר נקבע שבתי-הספר היסודיים יצמצמו את היקפי שיעורי הבית, אך ברבות השנים המלצה זו לא יושמה.
הסיבות להחלת הרפורמה 1. במשך שנים העלו הורים ותלמידים טענה לפיה שיעורי הבית הפכו להיות שוט בידי המורה.
כלומר, כאשר המורה לא הייתה מספיקה ללמד חומר מסוים מסיבה כלשהי, המורה הייתה מעבירה את לימוד החומר לתלמידים.
2. בנוסף, היקפי שיעורי-הבית התארכו במהלך השנים, והם לא תמיד מתאימים לגיל הילד.
כלומר, לא מספיק שהילד נאלץ לבלות את רוב זמנו בבית-הספר, אלא הוא צריך ללמוד גם כשהוא בביתו במקום לנוח,לבקר חברים, ללכת לחוגים.
עיקרי הרפורמה של משרד החינוך 1. לפי הרפורמה שהגה האגף לחינוך קדם-יסודי במשרד החינוך על בתי-הספר היסודיים לעודד את התלמידים לקרוא בביתם ספרי קריאה לפחות במשך עשר דקות יומיות.
2. בנוסף, מציע המשרד לבצע פעילות חווייתית שתעשיר את עולמו של הילד כמו משחקי מילים, עריכת ניסויים מדעים, הפעלת דמיון מודרך ועוד.
3. הילדים אשר הולכים לצהרון יצטרכו להקדיש לשיעורי הבית לא יותר מעשר דקות יומיות,
ולא ברוב שהותם במוסד זה כפי שנהוג היום.חשוב
חשבו לציין כי בעולם מצויות כיום שתי גישות מרכזיות לבחינת היקפי שיעורי הבית: הגישה האסייתית והגישה האירופית.
פירוט הגישות 1. הגישה האסייתית המיוצגת על-ידי סינגפור טוענת שחייבים לתת לתלמידים כמה שיותר שיעורי-בית, זאת על-מנת שהם יוכלו להטמיע את החומר הנלמד בכיתה בצורה הטובה ביותר.
2. הגישה האירופית המיוצגת על-ידי פינלנד טוענת שלא צריך לתת שיעורי-בית בכלל אלא לעודד את התלמידים לקרוא ספרים, לעסוק בפעולות חווייתיות, ולתרגל את החומר הנלמד בכיתה.
למרות שמדובר בשתי גישות מנוגדות לחלוטין, הנתונים מראים כי שתי המדינות שהוצגו לעיל נמצאות בשנים האחרונות במקומות גבוהים במבחני פיז"ה.
מדינת ישראל צריכה לאמץ גישה חינוכית כלשהי, ולפי אותה גישה אמורה המדינה להחליט על היקפי שיעורי-הבית. התוכנית של משרד החינוך היא תוכנית מסורבלת שלא תוביל לשום שינוי לימודי אצל התלמידים, שרובם גם ככה לא אוהבים ללמוד, אלא אם כן היא תהווה תוצאה של גישה כלשהי.