X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסכם שיתוף הפעולה הצבאי שנחתם בין אירן לסוריה נותן לגיטימציה להעמקת המעורבות הצבאית האירנית בסוריה הדרג המדיני בישראל מודאג, ישראל עשויה לפעול למניעת ישום חלקים בהסכם שמסכנים את ביטחונה, וסכנת ההסלמה גוברת
▪  ▪  ▪
בשאר אסד ושר ההגנה חתאמי [צילום: סוכנות סאנא]

בשבוע שעבר הוזמן הרמטכ"ל האירני ע"י שר ההגנה הסורי לביקור בדמשק כדי להתרשם מהישגי המלחמה עד כה ולקראת שיקומה של סוריה במיוחד באזורים ששוחררו מידי ארגוני המורדים ודאעש.
משלחת כלכלית אירנית בראשות סגן שר התחבורה והפיתוח העירוני האירני ביקרה באחרונה בדמשק על-מנת להשלים הסכם ארוך טווח להרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות.
ההתבססות האירנית בסוריה איננה רק צבאית, אירן מעמיקה את המעורבות הכלכלית שלה בסוריה לטווח הרחוק תוך שהיא מנצלת את הצורך של ההנהגה הסורית לשקם את המדינה והכלכלה שנהרסו במהלך מלחמת האזרחים. אבל, לביקורו של שר ההגנה האירני אמיר חאתמי בדמשק ב-27 באוגוסט וחתימה על הסכם הגנה עם מקבילו הסורי יש משמעות צבאית וכלכלית כאחד.
סוכנות הידיעות האירנית "תסנים" דיווחה כי ביקורו של שר ההגנה חאתמי בסוריה יימשך יומיים וכי במהלכו הוא חתם על הסכם שת"פ צבאי. שר ההגנה האירני נפגש עם נשיא סוריה בשאר אסד ועם בכירים במערכת הביטחון הסורית ואח"כ כינס מסיבת עיתונאים בה התייחס לכמה נקודות חשובות:
  • אירן הציבה כוחות בסוריה על-פי בקשת הנהגתה ולאיש אין את הזכות להתערב בכך.
  • לדבריו, הסעיף החשוב ביותר בהסכם שנחתם הוא שיקומו של הצבא הסורי ושיקום התעשיות הצבאיות.
  • לאירן יש יכולות צבאיות טובות והאיומים של ראש הממשלה נתניהו רחוקים מן המציאות.
  • ארגון חיזבאללה הוא "ארגון עצמאי" ויש לו יכולות טובות מבעבר בתחום המדיני ובתחום ההגנה על לבנון.
הדרג המדיני והביטחוני בישראל מודאג מאוד מהביקור ומההסכם שנחתם שבעצם נותן לגיטימציה לנוכחות הצבאית של אירן בסוריה. לא מדובר עוד רק ב"אורחים על-פי בקשת הנשיא אסד" כפי שטענה אירן, מודבר בשותפים צבאיים וכלכליים שיש להם תפקיד חשוב בשיקום סוריה וצבאה.
בעולם הערבי מתפרש הביקור של שר ההגנה האירני בדמשק כביקור גומלין על ביקורו האחרון של ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, בישראל. ביקורו של שר ההגנה האירני בדמשק וההסכם שחתם עליו עם עמיתו הסורי מעמידים באור מגוחך את ההצהרות של רוסיה שהיא הרחיקה את כוחות אירן למרחק של 80 ק"מ מהגבול עם ישראל ושנתנו את התחושה לעולם כי היא מגלה הבנה לחששות הישראלים מהנוכחות הצבאית האירנית בסוריה.
ביקורו של שר ההגנה האירני בסוריה והחתימה על הסכם השת"פ הצבאי היו ידועים מראש לרוסים אשר לא הביעו שום התנגדות לכך.
הקשר בין סוריה לאירן הוא קשר ארוך שנים, היחסים בינהן מוצקים והן לא מתרגשות מהדרישה של ארה"ב וישראל להסיג את הכוחות האירנים מסוריה. אירן השקיעה משאבים רבים בסוריה במיוחד במהלך מלחמת האזרחים משנת 2011, נסיגה שלה מסוריה תיחשב כתבוסה והשפלה ותחליש את עמדת המיקוח שלה מול ארה"ב וישראל.
כל הניסיונות לנתק את הקשר בין אירן לסוריה שהיו עד היום נכשלו, לכן לישראל צפוי מאבק קשה מאוד במניעת ההתבסות הצבאית של אירן בסוריה. החשש המיידי של ישראל הוא שבחסות הסכם שיתוף הפעולה הצבאי שנחתם בין שתי המדינות, ישולבו יחידות אירניות או מליציות שיעיות פרו אירניות כחלק בלתי נפרד של הצבא הסורי ושאירן תיגש בהקדם להקמת מפעלים לשיפור רמת הדיוק של הטילים הסורים לטווח הבינוני ושל הטילים של חיזבאללה כדי להגביר את המוכנות הצבאית לעימות עם ישראל.
מדובר במערכה ארוכה וקשה, אירן נחושה שלא לעזוב את סוריה וגם ישראל נחושה להמשיך בדרישתה וניסיונותיה להפסיק את ההתבססות הצבאית האירנית שמטרתה הינה לפתוח חזית נוספת נגד ישראל דרך רמת הגולן, זהו מתכון ברור להסלמה צבאית.
גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי ישראל תפעל צבאית למנוע את יישום ההסכם הצבאי שנחתם בין סוריה לאירן במיוחד בכל הקשור לשיפור רמת הדיוק של הטילים הסורים ונוכחות יחידות אירניות או מליציות פרו אירניות בתוך סוריה, דגש מיוחד יושם על כל כוח אירני שינסה להתקרב לגבול עם ישראל או ניסיון להציב מערכות נשק אירני חדשות בסוריה.
יש לקוות שהסנקציות הכלכליות שהטיל הממשל האמריקני על אירן והסנקציות שבדרך, יכבידו מאוד על ישום ההשקעות הצבאיות והכלכליות של אירן בסוריה, אך נראה שאין מנוס וישראל תצטרך לפעול גם באופן צבאי. למעשה, ישראל במלכוד, היא חייבת להמשיך בקו התקיף שנקטה עד כה נגד ההתבססות הצבאית האירנית בסוריה באמצעות הפצצות אוויריות בעומק סוריה, אם לא תעשה זאת, הדבר יתפרש כחולשה ואז אירן תגביר את הלחץ הצבאי על ישראל, כפי שהדברים נראים כעת אנו בדרך להסלמה בסוריה.

תאריך:  28/08/2018   |   עודכן:  28/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בשאר אסד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אירן מעמיקה אחיזתה בסוריה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
זה הזמן להחזיר את איראן לאחור
אקטואלי  |  29/08/18 20:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס שנער
יש להוציא את הבחירות לרשויות המקומיות מהפוליטיקה    את ראשי העיר יש לבחור על-פי קריטריון של כישורים ולא קשרים, ולממשלה אסור לנקום בתושבים בשל בחירת מועמד שאינו לטעמה
רועי אורן
התוכנית של משרד החינוך היא תוכנית מסורבלת שלא תוביל לשום שינוי לימודי אצל התלמידים, שרובם גם ככה לא אוהבים ללמוד, אלא אם כן היא תהווה תוצאה של גישה כלשהי
ציפי לידר
שיעור בלימוד סדרי העדיפויות של התורה    מצווה גוררת מצווה    איך סיוע לזולת מהווה מכשיר לשלום?
איתן קלינסקי
עירית לינור קובעת - רופא ואח בבית חולים וחבר נוסף, תושבי העיר שפרעם, אין להם מה לעשות בשעות הלילה בחוף הים בקריית חיים    אם הם היו שם, היה להם עניין לפגוע בבנות שהיו בחוף
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - משי דרקונים, בכירים, חסידים שוטים, בלי מסכים וגיבור הלך לעולמו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il