X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ברכה לכבוד פתיחת שנת הלימודים תשע"ח - תשע"ט היום תלמידי ישראל - בהיפתח שערי בית הספר לשנה הממתינה לכם בחמדה, פיתחו לבבכם לתת לשפה לבוא פנימה
▪  ▪  ▪
שפה היא מטען [צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90]

שפה איננה רק מעבורת להעברת מטעני אינפורמציה ממזח מדבר למזח שומע. כל מקום בו הבריות מסתפקות בכך, ואומרות כי מבחן התוצאה, או בלשון מדוברת היום "העיקר שאתה מבין למה שאני מתכוון" - נפרדת השפה ממטענה ונותרת קלת משקל באריזותיה, ואי-אפשר, פשוט אי-אפשר, שבמזח השומע יודעים אל נכון מה נאמר במזח המדבר.
שפה איננה רק צירוף של מילים למשפטים קצובים. היא גם השתיקות שבין המילים. היא גם הבחירה במילה היותר קרובה לכוונת אומרה בין כל המילים הדומות אבל מעולם לא שוות לה. שפה היא גם מנוף לאסוציאציות מעולמות הרבה שאינם משיקים בהכרח לאמור המידי אבל מרחיבים את משמעו ומעוררים את השומע להאזין למה שלא נאמר אבל מידבר מתוך עצמו. שפה היא מטען גם כשאין מעבירים אותו לזולת. אדם חושב בשפה. היא דלה - מחשבותיו מצטמצמות לאיזו 'שורה תחתונה' שאינה זוכרת כל השורות שקדמו לה ואין לה עניין בשורה שמתחת לשורה התחתונה שאי-אפשר שלא תבוא.
שפה היא תרבות שיש בה דרך ארץ לכל שהיה בה מעולם, ותקווה טובה לכל מה שיתפתח בה לעתיד לבא, היא נושמת עבר ומכינה לו מחר. היא מכירה תודה לאוצרות בהם נשמרים צעדיה הראשונים לתוך השיח, ולתוך הספרים, ולתוך דברי השיר, והחוכמה, והעדויות, והתקוות, והאמונות המיוסרות והכפירה הכואבת ומוצאת שכמעט בהיסח הדעת היא מערה לתוך אותו אוצר כל יום ויום עוד ועוד מילים המסתעפות מן הקודמות לה והמתחדשות ממשבי הרוח הנושבים אל תוכה מסמוך וממרחקים, והיא מתעשרת מתוך עושרה.
שפה היא פלא. לכל איש ולכל אישה יש שפה שהיא אך שלו אך שלה, אבל בה הוא הולך אל הזולת שגם לו או לה יש שפה בה הוא או היא בונה או נבנה, והם משפתם שומעים את שפתו והוא ממה שהם שומעים אומר את שפתו, ויחדיו הם יוצרים קהילה גדולה בה מתייחדת שפה ביכולתה להיות אישית ולהיות של הכלל בעת ובעונה אחת. אבל הפלא הזה אינו רק משמים, הוא בא מרגישות כאן על הארץ, מהבנה דקה כי שפה יונקת משפה, כי בשעה שהיא מידברת היא גם מאזינה, כי היא ערה שמאחורי השפה יש אדם ושנשמת כל אדם היא בשפתו שלו, ועל כן הרגישות הזאת שאין דומה לה, היא מוסר בראש ובראשונה, ורק אחרי כן גם לשון.
שפה היא חוכמה היודעת בתוכה כי סגנון הוא תוכן, כי סגנון הוא הסיפור שבתוך הסיפור, הנהר שמתחת לגשר הדברים, חותם המעיד כי בין המדבר לבין דיבורו לנה אמת שאין לה תאום, והיא הדקדוק העילי.
שפה היא הרפתקה המגלה עולמות בשעה שהיא מידברת, חושפת מרחב לא נחקר ובאה אל תוכו וקוראת לו בשמו. שפה היא מה שנפח אלוהים באדם ואמר כי היא נשמת חיים, לא גופי מילים ומילים אלא 'רוח ממלא', רוח הומה והוגה ונושמת מתוכה אל תוכה קדושה קסומה.
ועל כן, היום הורי ישראל, לכן היום מורי ישראל, לכן היום תלמידי ישראל - בהיפתח שערי בית הספר לשנה הממתינה לכם בחמדה, פיתחו לבבכם לתת לשפה לבא פנימה להרחיב חדריו ולהכין אותו לדעת להתפעם לנוכח כל המופלא והטוב שנברא בעולמכם ואינו חדל להיברא ולהתחדש כל הימים עוד ועוד.

תאריך:  02/09/2018   |   עודכן:  02/09/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נשמת רוח השפה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר מדוייק.
ח.כ.  |  3/09/18 18:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זאב בן-יוסף
כמו יעקב-ישראל אבינו גם צאצאיו הם אנשי תום יושבי אוהלים ורודפי שלום שאויביו הקמים לכלותו מאלצים אותו להילחם ולהיאחז במולדתו במטרה להיות אור לגויים
יהודה קונפורטס
פרויקט הקמת מרכז מחשבים ענק בראמללה, בהיקף של 50 מיליון דולר, עבור חברת התקשורת הפלשתינית פלטל, נעשה על-ידי הסניף הישראלי של חברת HPE הגלובלית    הפרויקט מציין שוב את האנומליה ביחסים שלנו עם הרשות    מצד אחד מתיחות ביטחונית ומצד שני פריחה כלכלית שנשענת על שת"פ עמוק עם חברות ישראליות    האם החזון של פרס יתממש בכל זאת?
יצחק מאיר
דברים מעטים לזכרו של דוד בן דוד שהלך באלה הימים למנותו עולמים    האריך ימים בכפרו בכרמל וצירף נשמתו לנשמות בני ובנות כפר עציון
יוני בן-מנחם
מנהיג חמאס ברצועת עזה שב לקדמת הבמה הפוליטית והתקשורתית לאחר היעלמות מסתורית של כמה שבועות. שובו מחדש של יחיא סינוואר העומד בראש הזרוע הצבאית מעיד כי הוא איננו חושש כי יחוסל וכי חמאס השלים את היערכותו לאפשרות של סבב לחימה נוסף נגד ישראל
עו"ד אברהם הללי
לא בכדי משה חוזר ומזכיר לעם מה קרה ליעקב וצאצאיו: וירד מצרימה ויגר שם במתי מעט ויהי שם לגוי גדול עצום ורב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il