X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
העלייה במספר התלמידים הפונים לחינוך הטכנולוגי מעידה שמשהו בתפיסה השתנה בקרב קודקודי משרד החינוך אלא שזהו קצב איטי וכדי לפתור את המחסור החמור בכוח אדם, יש לשים את הנושא גבוה הרבה יותר בסדר העדיפויות טור לפתיחת שנת הלימודים
▪  ▪  ▪
שר החינוך נפתלי בנט [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
מגמת שיפור
השיח סביב החינוך הטכנולוגי השתנה ויש מגמת שיפור, אבל הקצב איטי, ועדיין אין תחושה שהצורך הדחוף ביצירת עתודת כוח אדם בענף מחלחלת מהשטח אל הצמרת. מישהו למעלה צריך להתעורר - ומהר.

שנת הלימודים נפתחה (יום א', 2.9.18) בחגיגיות, עם מיליוני תלמידים נרגשים, ונרגשים הרבה פחות, שהלכו לגנים ולבתי הספר אחרי חודשיים (ויותר בבתי הספר התיכוניים) של חופש. התקשורת מתמקדת, מטבע הדברים, במערכת החינוך בכללותה ובילדים הקטנים, החמודים והמצטלמים יפה, שחובשים בפעם הראשונה בחייהם את ספסלי בית הספר.
לצד המתמטיקה, הפיזיקה, ההיסטוריה, התנ"ך ושאר המקצועות, יש את החינוך הטכנולוגי - שמיועד בעיקר לכיתות הגבוהות יותר. שנת הלימודים התחילה עם בשורה טובה, שאותה פרסמנו כאן בלעדית ביום ה': השנה מתווספים 5,000 תלמידים שפונים למגמות השונות של מסלולי החינוך הטכנולוגי-מדעי. מדובר במגמת עלייה שקיימת כבר מספר שנים, אבל השנה היא בולטת במיוחד.
בסך-הכל ילמדו בשנת הלימודים הנוכחית 160 אלף תלמידים במגמות הטכנולוגיות. זהו נתון מעודד, ולא תמיד זה היה כך. במשך עשורים רבים, מעמדו של החינוך הטכנולוגי היה נמוך מאוד. הוא תויג יחד עם החינוך המקצועי, שהיה שם נרדף להסללה ולהפניית תלמידים שמערכת החינוך בחרה שלא להתמודד איתם כדי ללמוד "מקצוע" - בדרך כלל נגרות, פחחות, חשמל או רכב - בלי תעודת בגרות. בכך, בדרך כלל, הוכתב העתיד שלהם להיות במעמד הבינוני-נמוך.
מילים לחוד ותוצאות לחוד
בראשית שנות האלפיים הוחלט על ביצוע רפורמה במטרה לשפר את התדמית של החינוך המקצועי. מהלך נוסף שהביא לגידול במספר הלומדים בחינוך הטכנולוגי הוא הניסיון לשכנע יותר ויותר תלמידים ללמוד במגמות מדעיות ולעשות חמש יחידות לימוד במתמטיקה, כדי להמשיך אחר כך במסלול ההיי-טק. בלט במנסים לשכנע שר החינוך, נפתלי בנט.
במשך הזמן החליט משרד החינוך לבטל את השיטה שהביאה להסללה וחסמה את אותם תלמידים לגשת לבחינות בגרות, וקיבל החלטה שיש לשאוף לכך שכל תלמיד תיכון בישראל יסיים בגרות. הייתה ועדיין יש כאן מטרה לאומית-חברתית, אבל גם מטרה לסייע לתעשיית ההיי-טק, שמשוועת לכוח אדם מקצועי.
אלא שמכאן נולד אתגר נוסף: כיצד מאפשרים הזדמנות שווה לכל תלמידי ישראל? כיצד מאפשרים להם סיכויים שווים ללמוד ארבע או חמש יחידות במקצועות המדעיים ולעבוד בהיי-טק? הנתונים שהצטברו במשרד החינוך לא היו מעודדים. כך, למשל, למרות הכוונות והתוכניות הטובות, וההפצרות של השר, רק 3% מתלמידי אופקים, 4% מתלמידי קריית מלאכי ו-10% מהתיכוניסטים בקריית גת פנו ללימודי חמש יחידות במתמטיקה.
בסוף השבוע הודיע המשרד שהוא מקצה 15 מיליון שקלים לבתי ספר ברשויות מקומיות מוחלשות, על-מנת שתתאפשר לילדים ולבני הנוער במקומות הללו הנגישות ללימודי מדעים וטכנולוגיה, ולשבור את המיתוס שההיי-טק הוא נחלתם הבלעדית של אזורים מבוססים.
היריד שמלהיב את התלמידים
במינהל תקשוב, טכנולוגיות ומערכות מידע במשרד החינוך סבורים שהמהלך שיזמו בשנתיים האחרונות - יריד טכנולוגיות שנתי עבור תלמידי חטיבות הביניים - הוא הקמפיין החזק ביותר שמשנה את דעתם של הילדים. היריד מעוצב בקונספט שמדבר אל הצעירים, ובשפה שהם מבינים ודוברים אותה. הרעיון המרכזי הוא: במקום לדבר איתם על היי-טק וטכנולוגיה - פשוט להראות להם את זה בעיניים, לתת להם להתרשם מהפיתוחים, לגעת בהם ועל-ידי כך אולי לשכנע אותם ללמוד בחינוך הטכנולוגי.
במשרד החינוך משתמשים לצורך כך בכוכבי ילדים ונוער, שמספרים לתלמידים על העתיד היפה שמחכה להם אם ילמדו בחינוך הטכנולוגי. בסוף המיצג, נפרשים הווילונות בפניהם והם מתפזרים בין עשרות התצוגות של מיטב החברות במשק, מכל המגזרים: התעשיה האוירית, חברות היי-טק רב-לאומיות, מפעלים יצרניים ועוד. מתקיים ביריד הזה מפגש בלתי אמצעי בין התלמידים למנהלי התעשיה, שמפנים את זמנם ליום שלם כדי לשכנע את הדור הצעיר ללכת ללמוד משהו משמעותי.
התוצאות לא איחרו לבוא: למארגני היריד ולאנשי משרד החינוך אין ספק שהוא אחת הסיבות לגידול של 5,000 במספר התלמידים שפונים לחינוך הטכנולוגי.
אירוע אחר שנערך בכל שנה הוא אליפות הסייבר של תלמידי התיכון. כאן מתגלה הערך המוסף של תלמידי המדעים והטכנולוגיה, שמפתחים פתרונות לאתגרים מורכבים בתחום הסיייבר וזוכים בפרסים יקרי ערך.
השורה התחתונה: כמעט בכל דיון במחסור החמור בכוח אדם בהיי-טק נאמר שהפתרון לכך הוא החינוך המדעי-טכנולוגי, ושיש להתחיל אותו כבר בגיל מוקדם. האתגר מופנה למשרד החינוך: אין ספק שבשנים האחרונות, השיח סביב החינוך הטכנולוגי השתנה ויש מגמת שיפור, אבל הקצב איטי, ועדיין אין תחושה שהצורך הדחוף ביצירת עתודת כוח אדם בענף מחלחלת מהשטח אל הצמרת. תוספת של סייעת, צמצום מספר ילדים בכיתות וקיצור החופשות הם דברים חשובים, אבל הם לא מבטיחים את המשך היתרון ההון האנושי של ישראל. יש לשים את החינוך הטכנולוגי לפחות באותו המקום בסדר העדיפויות. מישהו למעלה צריך להתעורר - ומהר.

תאריך:  03/09/2018   |   עודכן:  03/09/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השיח השתנה, הקצב והתקציבים לא ממש
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גל קסטל
בצער לא רב וביגון לא קודר, ניפרד בקרוב מ'מחיר למשתכן'    היזמים מביעים פחות ופחות אמון בתוכנית, ולא קופצים על המכרזים
יוני בן-מנחם
ארגון אונרא והרש"פ מתכננים לצאת במאבק בינלאומי נגד החלטת ממשל טראמפ להפסיק את התמיכה הכספית האמריקנית בארגון. הדרג המדיני בישראל תומך בהחלטת הממשל בעוד מערכת הביטחון חוששת מהשלכותיה, מדובר בשינוי היסטורי שיש לעודדו ולצרף אליו מדינות נוספות
עו"ד ורו"ח רמי אריה
בעלי עסק לכוח אדם ניסה להעביר את הפעילות לחברה מפסידה ולהשתמש בהפסדיה לצורכי מס. בית המשפט העליון קבע: מדובר בעסקה מלאכותית
אלעזר לוין
בית המשפט אומנם אישר את הסדר הנושים, שלפיו ירכוש את אפריקה-השקעות, אכל עליו לעבור עוד כמה משוכות בדרך ליעד
שמחהסיאני
בכל התכונה הרבה הזאת האם אתה מבחינים בהם? באנשים הבודדים ובאלה שכביכול מוקפים בני משפחה קרובים ורחוקים וחברים..., אך למעשה הם מאוד בודדים ובבחינת הרואים ואינם נראים? האם אתם משגיחים בהם בכלל? לפי התרשמותי, לא תמיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il