X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מחמוד עבאס גילה בפני פעילי "שלום עכשיו" את אחד המרכיבים המרכזיים של "עסקת המאה" של טראמפ בניסיון ליצור התנגדות פלשתינית-ערבית לתוכנית האמריקנית יו"ר הרש"פ הצליח ליצור רעש תקשורתי אך הנשיא טראמפ שועט קדימה ונוקט צעדים מעשיים למימוש תוכניתו
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

נושא הקונפדרציה בין הפלשתינים לירדן לא יורד מן הכותרות למרות שאיננו חדש ובקרוב הוא ידון בפורומים השונים של הליגה הערבית. בשנות ה-80 נכשלו השיחות בנושא זה בין ראש אש"ף, יאסר ערפאת, לבין חוסיין מלך ירדן, אולם גם יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, היה אחד התומכים ברעיון, כמובן בתנאי שקודם תוקם מדינה פלשתינית עצמאית ורק אח"כ היא תצטרף לקונפדרציה עם ירדן.
בשטחים הוביל את הרעיון הזה הד"ר סרי נוסייבה, מאוניברסיטת "אלקודס" באבו דיס, כדי לשבור את המבוי המדיני הסתום, גם הוא ראה ברעיון הזה פתרון אפשרי לבעיה הפלשתינית בתנאי שהאיחוד הקונפדרלי בין הפלשתינים לירדן יהיה על בסיס של 2 מדינות עצמאיות.
עבאס חשף לפני כמה ימים במפגש עם פעילי "שלום עכשיו" במוקטעה ברמאללה כי הנשיא טראמפ הציע לו הקמת קונפדרציה בין הפלשתינים לירדן וכי הוא הודיע לו כי יסכים לרעיון רק בתנאי שגם ישראל תצורף לקונפדרציה הזו. מדוע החליט עבאס לחשוף דווקא בעיתוי הזה את הצעתו של הנשיא טראמפ?
על-פי גורמים בכירים ברש"פ, ההצעה האמריקנית הועברה למחמוד עבאס לפני כ-9 חודשים, לפני ההכרזה של הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל ולפני שמחמוד עבאס קיבל את ההחלטה להחרים את הממשל האמריקני. נראה כי מחמוד עבאס קיבל החלטה לנגח את הנשיא טראמפ וראש הממשלה נתניהו ולחשוף את תוכנית הקונפדרציה שהוצעה לו כדי לעקוף את רעיון 2 המדינות.
קונפדרציה היא קשר מוסכם בין 2 מדינות עצמאיות, אך נראה כי ממשל טראמפ התכוון למדינה פלשתינית ללא ירושלים ורצועת עזה או לאוטונומיה פלשתינית שתהייה קשורה לירדן בקשר קונפדרלי. מבחינת הפלשתינים, מדובר ברעיון ישראלי שאומץ על-ידי ממשל טראמפ כדי לנטרל את אופציית 2 המדינות מתוך שאיפה שירדן תהפוך ברבות הימים ל"מולדת החלופית" של הפלשתינים.
גורמים בכירים ברשות הפלשתינית מסרו כי מחמוד עבאס דרש לצרף את ישראל לקונפדרציה כדי לאותת לממשל טראמפ את סירובו לרעיון שהרי ברור שישראל תידחה על הסף את האפשרות להצטרף לקונפדרציה הפלשתינית-ירדנית, הוא למעשה התחמק מהרעיון בצורה דיפלומטית.
לדברי הגורמים ברשות הפלשתינית, כשהבין הנשיא טראמפ כי עבאס איננו מוכן לזרום איתו ולגלות פתיחות לרעיונות "עסקת המאה" ואף להחרים את הממשל בעקבות ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל, הוא החל לבצע באופן מעשי את "עסקת המאה" למרות שלא הכריז עליה בפועל.
בהקשר הזה יש לראות את העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, הפסקת הסיוע הכספי לארגון אונרא שמטפל בפליטים הפלשתינים, קיצוץ של 200 מיליון דולר התקציב הפיתוח של הרש"פ ותמיכה ברעיון הרגיעה ברצועת עזה בין ישראל לחמאס, כדי להביא לניתוקה של רצועת עזה מן הגדה, שיקומה וחיבורה בהמשך למצרים.
מבחינת הפלשתינים, החזרה למודל "האופציה הירדנית" היא תפיסה מדינית ישראלית כי ירדן היא המדינה הפלשתינית האמיתית שכן יותר מ-70 אחוזים מתושבי ירדן הם פלשתינים. ירדן דוחה אף היא בתוקף את רעיון הקונפדרציה עם הפלשתינים מכיוון שהיא לא רוצה להיות המולדת החלופית של הפלשתינים, בית המלוכה ההאשמי רוצה לשמור על מעמדו כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים על-פי הסכם השלום עם ישראל משנת 1994 אך לא להפוך ל"שוטר" של הפלשתינים ולהיות האחראי על השמירה על הביטחון הפנימי ועל הגבולות של הישות הפלשתינית שתקום במסגרת מימוש רעיון הקונפדרציה. עבדאללה מלך ירדן חושש כי הפלשתינים ינסו בהמשך להפיל את שלטונו ולהשתלט על הממלכה ההאשמית.
מה שניתן להסיק מהפרשה הזו הוא שרעיון הקונפדרציה הוא עדיין אחד המרכיבים המרכזיים בתוכנית המדינית החדשה של הנשיא טראמפ, הוא התחיל ליישם את התוכנית בצעדים מעשיים בשטח ואיננו מתרגש מסירובו של מחמוד עבאס שצפוי לרדת בקרוב מהבמה הפוליטית בגלל מצבו הבריאותי.
מחמוד עבאס הדליף את הצעתו של הנשיא טראמפ בעניין הקונפדרציה כדי ליצור התנגדות פלשתינית-ערבית חזקה לרעיון מכיוון שהוא רואה שהנשיא טראמפ שועט לעבר מימוש תוכניתו ומדי כמה שבועות מטיל גזירות חדשות על הפלשתינים.
גורמים ברשות הפלשתינית מאשימים את ארה"ב וישראל כי הן פועלות יחדיו, במצב נדיר שלא היה קיים בזמן ממשלים קודמים, כדי לחסל את הבעיה הפלשתינית ולשחוט את כל "הקווים האדומים" הפלשתינים. לטענתם, ישראל רוצה קונפדרציה בין הגדה לירדן, ללא ירושלים, רצועת עזה ובקעת הירדן, כדי שהיא תוכל לספח את גושי ההתנחלויות הגדולים בגדה והצבא הירדני ישמור על ביטחון ירדן וגבולות הישות הפלשתינית החדשה. מבחינת הרשות הפלשתינית, מדובר בביטולו המעשי של הסכם אוסלו שקבע כי הגדה ורצועת עזה הן ישות מדינית וגאוגרפית אחת המחוברות בינהן ב"מעבר בטוח".
מחמוד עבאס אכן הצליח ליצור את הרעש התקשורתי והמדיני שרצה להשיג אך הדבר לא יעצור את הנשיא טראמפ שמנצל את רפיסות המשטרים הערבים, את חולשת הרשות הפלשתינית ואת המצב הכלכלי הקשה בירדן כדי לנסות ולקדם את "עסקת המאה".

תאריך:  06/09/2018   |   עודכן:  06/09/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדוע חשף יו"ר הרש"פ את הצעת טראמפ?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
חוק הלאום הוא עתה עובדה מוגמרת    השלב הבא חייב להיגזר ממנו: מימוש הריבונות בפועל בכל המובנים ובכל הנחישות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: מערכת ההוראה - לא נכים על זרי הדפנה    אומן לא בכל מחיר    ולקינוח לא לשבתון
רפי לאופרט
תפקיד מערכת בתי הספר ומוסדות הלימוד הוא חינוך והוראה, כשחינוך הוא תחום הנחלת הערכים והוראה מכוונת לתחום הנחלת הידע    ללא הסכמות בשאלה מהם הערכים ומהם יעדי הנחלת הידע, שום מערכת לא תוכל לתפקד היטב ולהשיג את יעדיה    משרד החינוך חייב להיות מורה הדרך והיזם ליצירת המענה לשאלות: "מדוע"? ו"בשביל מה"?
חובב לויטס
השבת גופות החללים והנעדרים הוא תנאי מקדים, בל יעבור, לעצם פתיחתו של דיון עם חמאס בנושא הסדרה    מעבר לאספקט האנושי, מוכרחים לאותת לעולם שישראל מבינה דבר או שניים בדיפלומטיה מזרח תיכונית    כך מצהיר פרופסור עוזי רבי ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון
עמוס גלבוע
ההישג הגדול ביותר: שלא נגררה להרפתקאות ו"השתגעה"    ההימור של נתניהו על טראמפ הצליח    נכשלנו בהתמודדות עם השריפות, תוצר העפיפונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il