X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אני נזכר באנשים מהדור הישן שלא ידעו להתפלל בנוסח המקובל, אבל ידעו לשבת שעות בבית הכנסת, מגיעים מוקדם עוד לפני כולם ויושבים לדבר
▪  ▪  ▪
היכן הלב? [צילום: דוד כהן/פלאש 90]

בשבוע שעבר, יח' באלול נולדו הבעל שם טוב מייסד החסידות, וגם האדמו"ר רבי שניאור זלמן מלאדי - מייסד חסידות חב"ד. הסופר אלי ויזל ז"ל מנסה לתאר לנו בספרו "הנשמה החסידית" מה גרם לבעל שם טוב, לסחוף אחריו כל כך הרבה אנשים לפני שלוש מאות שנה ולהביא לנו, את אחד מהדברים הכל כך מובנים לנו היום – חסידות - לתוך עולם היהדות. אני מצטט לא מעט מתוך דברי הכתבת סיוון רהב מאיר ומוסיף גם משלי. לעיתים כהערת ביניים, ולעיתים בסוגרים עם קיצור שמי י.ק. בסיום.
היהדות של אחרי הבעל שם טוב, היא לא אותה יהדות שלפני הבעל שם טוב. תתארו לכם את היהדות בלי חב"ד ובלי חסידי ברסלב, בלי המגיד ממזריטש, רבי לוי יצחק מברדיטשב, רבי יחיאל מיכל, החוזה מלובלין ורבי אלימלך מליז'נסק. אלו רק מקצת השמות שאנו מכירים היום כאילו כמובן מאליו, אבל בזמנם, הם היו לא רק קומץ נרדף על-ידי השלטונות, אלא גם על-ידי היהדות השלטת דאז. נראה שבעשור האחרון יש השלמה עם הזרמים. אני שומע רבנים אורתודוקסים (ספרדיים בעיקר) מזכירים בנשימה אחת פוסקים הלכתיים מאשכנז ומספרד יחד עם אדמו"רים חסידיים. הרב מרדכי אליהו זצ"ל נשמע יותר ויותר גם בקרב חרדים ספרדים שלא הזכירו אותו בעבר, וברסלב זו לא מילה רעה כבר.
אני לא מתעלם מכך שבספריות של הישיבות האשכנזיות, קשה למצוא את ספרי גדולי יהדות ספרד. את ספרי הבן איש חי, שו"ת של הרב עובדיה, החיד"א או פוסקים אחרים שקמו לנו. התהליכים שם איטיים יותר אבל זה יקרה. אין ברירה אחרת.
אפשר למצוא תלמידים שלומדים מתוך ספרי הרב עדין שטיינזלץ (שעדיין יש שמתנגדים להכנסת ספריו לבית המדרש). כאלו ששרים ניגונים של קרליבך יחד עם שירי אברהם פריד (שגם הוא לא זוכה לנחת מדרשנים חרדיים שיוצאים נגדו בתוקף). אין בעולם היהדות מישהו, שהתחיל בקונצנזוס (הסכמה רחבה). יש שזכו לכך לאחר מותם, כמו הרמב"ם, ויש שלא זכו לכך עד היום. זו דרכה של יהדות חיה ובועטת. שמבקרת, מתנגדת, חולקת, ויוצרת.
נחת רוח
אפשר לדבר על התופעות השליליות שהתפתחו מכל תפיסה, אבל בגדול נראה שיהדות על כל הפיצולים שלה זורמת למקום אחד מרכזי. הסופר אלי ויזל כותב על הבעל שם טוב כך - "הוא אמר לראשונה לעניים מרודים (מתוך הפסוק "ועניים מרודים תביא ביתך". י.ק) כי כל אחד מהם קיים בזיכרונו של אלוקים ("כי זוכר כל הנשכחות אתה" י.ק.) כי כל אחד מהם ממלא תפקיד בגורל עמו כל אחד בדרכו ובהתאם לאמצעיו. הוא הבטיח כי תפילה פשוטה (כמאמר הפסוק כי "ימינך פשוטה לקבל שבים" י.ק) אך כנה מתקבלת. הוא אמר כי עגלון (מוטיב העגלון חוזר על עצמו לא מעט בסיפורי הבעל שם טוב ומצריך עיון בפני עצמו. גם העגלון הנאמן שלו שהוא גוי, דווקא גוי, אלכסיי לא נפקד מסיפוריו. י.ק) המנשק ספר תורה גורם לאלוקים נחת רוח יותר ממלכים המהללים אותו (כנראה כתזכורת על הפסוק "יהללוך המלאכים" י.ק).
הוא אמר כי גאווה שנוצרת בגלל ידע גרועה מבורות, כי מוטב לחפש מאשר למצוא (כנראה בנוי על הפסוק משיר השירים "חיפשתיו ולא מצאתיו" י.ק) גדולתו של אדם, כך לימד אותם מצויה בשפלות הרוח שלו (ביטוי שאנו מכירים משירו של אבן גבירול "שפל רוח שפל ברך" י.ק) עליו להתחיל בכך שיכפוף את עצמו לא-ל. רק כך יצמח. הוא לימד אותם כי לעיתים יש להסתפק באמונה בקיומו של הסוד ולא לדעת. כמו-כן, אדם זקוק רק למעט כדי לרומם ולהגשים את עצמו. הוא הסביר כי דמעה אחת, תפילה אחת, עשויה לשנות את מהלך האירועים".
אני נזכר באנשים מהדור הישן - אבא שלי הכ"מ, אחיו הגדול יצחק ז"ל ואמו ז"ל שלא ידעו להתפלל בנוסח המקובל, אבל ידעו לשבת שעות בבית הכנסת, מגיעים מוקדם עוד לפני כולם ויושבים לדבר. מדליקים נרות חג ושבת ויושבים לדבר דקות ארוכות עם הקב"ה. יש מחסידי ברסלב שקוראים לזה התבודדות, ויש שקוראים לזה תפילה. אני קורא לזה שיחה של אנשים פשוטים מעומק הלב. בדיוק הפוך ממה שיש לנו היום. תפילה של אנשים שיודעים ומבינים - אבל הלב איפה הוא?
ויזל ממשיך "מנגינה קצרה עשויה להכיל את כל השמחה שבעולם וכאשר משחררים אותה היא עשויה להשפיע על הגורל . לשום קבוצת עילית אין מונופול על השירים או על הדמעות". בביקורי בציון רבי נחמן שאלתי "מי המניין שמתפלל בבית הכנסת שעל הציון"? "מניין של עדה מסוימת" ענו לי. "יש מישהו שכבר שנים תופס את המניין ולא מאפשר לשום אדם שלא בקבוצה שלו להיכנס". אני מניח שזה לא היה בית כנסת שהבעל שם טוב היה נכנס אליו.
"הוא לימד להילחם בעצב באמצעות השמחה וגילה סוד: העצב נובע מכך שהאדם מתבונן רק בעצמו, והשמחה מגיעה ברגע שפוקחים עיניים להביט בבריאה שמסביב ובזולת ("הבט ושא עיניך מי נתן כל אליך" י.ק)".
שתהיה לכולנו שנה טובה ומתוקה. תכלה שנה וברכותיה תחל שנה וברכותיה.

תאריך:  09/09/2018   |   עודכן:  09/09/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
מירב ארד
אלפי שוטרים נפרסו במקומות מרכזיים ואתרי בילוי, המשטרה נערכת בירושלים כדי לאבטח את המתפללים    צה"ל הטיל סגר על יהודה ושומרון וסגר את המעברים ברצועת עזה    לקראת כניסת החוג צפויים עומסי תנועה כבדים בדרכים
אסתר שניאורסון גרי
לפי משל הבעל שם טוב - תקיעת שופר מבטאת את צעקת הבן, הרוצה לחזור אל אביו    לפי משל הרב מברדיטשוב, תקיעת שופר מבטאת את פעולת הזיכרון, זיכרון מעמד הר סיני
מירב ארד
בין הגלויות ישנה גלויה שכתב מפקד חיל-האוויר דאז, אהרון רמז ובה הוא כותב:" תהא השנה הבאה עלינו שנת ניצחון וקוממיות, שנת האדרת כוחנו ביבשה, בים ובאוויר לתפקידי עמידה בקרב ובנין מדינתנו"
אולגה רז
הסיבים וחומצות שומן "בריאים", נמצאים בתוך גרעיני הרימון    עדיף לאכול תפוח ולא מחית תפוחים    אסור לתת דבש לילדים קטנים שמערכת העיכול שלהם עוד לא התפתחה
אסתר שניאורסון גרי
ראש השנה הוא לא סתם נקודה בזמן, אלא הוא הראש של מבנה החיים של השנה החדשה    כמו הראש שמפעיל את כל חיי הגוף, כך גם ראש השנה הוא מקור החיים לשנה החדשה
רשימות נוספות
כללי זהירות לקניה וטיפול בדגים  /  גלית יצחק-אוגנוב
אבני הכותל נבדקו בדימות על-שמעי  /  עידן יוסף
נאסרה הכנסת ארבעת המינים ממדינות זרות  /  יפעת גדות
טיפים שישדרגו את שולחן החג  /  מיטל רובין
מילים חמות  /  אביתר בן-צדף
חוגגים בברוקלין  /  יפעת גדות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il