X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחר שהלבישה את הבובה באפודה החדשה הוליכה אותה אחותה אל הגשר שמעל לנהר ומשם השליכה את הבובה ואת האפודה הנהדרת שסרגה לה
▪  ▪  ▪
מלאת גאווה [צילום: נטשה פיסרנקו/AP]

בשיעור השבועי שלי בכוכב יאיר, הלכתי אצל המקורות הוותיקים והמתחדשים כדי לעמוד על מה שאמרו חכמי ישראל על מנהג הכפרות. המנהג שזכה בקרב משתתפי השיעור לתשומת לב ידידותית מרובה מעוגן בפירושו של רש"י על התיבות >FONT COLOR=BLUE<"האי פרפיסא - שרי לטלטולי" (שבת דף פ"א עמוד ב'). פרפיסא היא מילה נדירה בתלמוד ואין אנו יודעים מה פירושה אלא מתוך מה שלמדנו מפי רש"י על-פי מסורת ותיקים שהייתה בידו, "עציץ נקוב שזרעו בו". על עציץ זה, אמר רב פפא שמותר לטלטלו בשבת מפני שהצומח בו איננו מחובר לקרקע. אגב כך וללא כל קשר לסוגיה הנדונה בתלמוד מוסיף רש"י:
"ובתשובת הגאונים מצאתי: "שעושין חותלות מכפות תמרים, וממלאין אותם עפר וזבל בהמה, ועשרים ושנים או חמישה עשר יום לפני ראש השנה, עושין כל אחד ואחד לשם כל קטן וקטנה שבבית, וזורעים לתוכן פול המצרי או קיטנית, וקורין לו פורפיסא, וצומח, ובערב ראש השנה נוטל כל אחד שלו, ומחזירו סביבות ראשו שבעה פעמים, ואומר: זה תחת זה, וזה חליפתי וזה תמורתי, ומשליכו לנהר".
מקור זה עשה דרכו אל כמה וכמה פסיקות של חכמי ישראל שראו בו הארה ייחודית על הצורך הקיומי שחש אדם לנקות עצמו מכשלים בעברו או מהרהורי כשלים, ובעיקר על החרדה שלו לבניו ולבניו התמימים שהם עדיין כשתילי זיתים הצומחים בגנו. זריעת קטניות הממהרות לגדול בעציץ לכל ילד וילד, והשלכתם אל הנהר לאחר שסובבו - עציץ עציץ לכל ראש וראש - ואמרו "זה תמורתי" - חשוב היה בעיני רוב חכמי ספרד למן ראשית המאות של האלף השני מניינם, כנעלה ממנהג כפרות שעושים בעופות, עליו פסק בעל ה'שולחן ערוך' רבי יוסף קארו כי "יש למנוע את המנהג". אבל המנהג התפשט למורת רוחם של כמה וכמה חכמי הלכה שלא יכלו לסלקו אבל התריעו כי יש בו צער בעלי חיים ואפילו מדרכי האמורי.
בין כך ובין כך, מנהג שמביא רש"י מצא לו תומכים הרבה בקרב הלומדים. מיד שסיימנו את השיעור אמרה לי רעייתי, רבקה לבית גורמזנו, כי היא נזכרת מעשה בעיירה ביירומיץ שבטורקיה בה גדלה בבית אביה בו היה בית כנסת לכלל היהודים המעטים של אותה עיירה. בהגיעה לגיל חמש או שש לימדה אותה אחותה הבכורה מעשי סריגה. משימתה הראשונה הייתה לסרוג מעין אפודה לבובתה הקטנה. היא זוכרת שלאחר שהאפודה הייתה סרוגה הורו לה לסרוק אותה במסרג מיוחד למלאכה זאת ולהסיר שער סורר מן המלבוש שחובה היה לסורג אותו ממיטב הצמר, אנגורה, הצריך מסרקות אחרי גמר המלאכה בכדי לשמור על יופיו ואצילותו. לאחר שהלבישה את הבובה באפודה החדשה הוליכה אותה אחותה אל הגשר שמעל לנהר ומשם השליכה את הבובה ואת האפודה הנהדרת שסרגה לה, ואמרו איזה פסוק שהיא אינה זוכרת אותו עכשיו שבעים וחמש שנה ויותר אחר המעשה, אבל מה שהיא זוכרת הוא שלימדו אותה להאמין בכל לבבה כי מעין הקרבת מעשה ידיה הראשון של נערה בישראל הוא סגולה שכל מעשי ידיה לאורך ימיה שיהיו לרצון לפני ה' אלוקים.
שאלתי את רבקה היום אם לא נצטערה אז על אותו מעשה סריגה עליו טרחה ובו ראתה בעצמה שהיא מיומנת וידיה רב לה ליצור מה שלא היה לפני שטרחה. 'מה שאני זוכרת', אמרה לי, 'הוא כי ירדנו מן הגשר ולבי הקטן היה מלא גאווה על שהנהר שוטף מעתה ומזלי הטוב שוטף עמו לברכה שלא תעזבני בזכות השתדלותי הגדולה לעשות לבובתי האהובה מלבושים'..
אני רושם את הזיכרון הזה לדעת אם יש מי מן הקוראים היודע לספר משהו ממין המעשה שחוותה רעייתי בילדותה ולא שכחה עד לעצם היום הזה.
בברכת חתימה טובה.

תאריך:  16/09/2018   |   עודכן:  16/09/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
שני ששון
מה כדאי לאכול לפני צום יום הכיפורים? מה מומלץ לאכול אחרי ולמי מומלץ להימנע מהצום? המדריך השלם לצום
איתן קלינסקי
ערב יום הכיפורים תשע"ט חובה עלינו להתייצב נגד מדיניות של הנהגת המדינה, המובילה את מדינת העם היהודי לאיבוד צדקת מעמדה המוסרי בהתקשרותה עם הפופוליזם העולמי החדש ועם בסיס המצביעים של טראמפ הכולל בתוכו את הקו קלוקס קלאן שתומך בלהט בטראמפ.
אלברט שבות
נהוג בימים נוראים אלה לעשות חשבון נפש בין אדם לעצמו, בין איש לרעהו ובינינו לבין המציאות - אם תרצה לבריאה, או אם תרצה להקב"ה אני מאמין בקיום מי שיצר את הבריאה
ג. אהרון-חננאל, ע. מזור-בקר
צום יום כיפור בפתח מהווה אתגר משמעותי בפני הסוכרתיים ורופאיהם    ההלכה היהודית החמירה בצום זה ואינה פוטרת ממנו אלא מי שנמצא בסכנת חיים    מאידך-גיסא, מי שאכן מסתכן בצום, אסור לו לצום    אז מה סוכרתיים יכולים לעשות בכיפור?
חנה סמוכה מושיוב
המשאלה שלי הייתה, שאצליח להיות תלמידה טובה ובת יותר טובה ושהוריי יחיו ויהיו בריאים ושלא יהיו ביניהם ריבים, ושיהיה לנו כמו שאמא הייתה אומרת, "לחם לאכול ובגד ללבוש"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il