X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
יש לי יום יום חג: את המנגינה הזאת אי-אפשר להפסיק - על שירת האזינו, טעם החיים והניגון שביניהם וגם, כל עוד הנר דולק - עוד אפשר לתקן
▪  ▪  ▪
שלוש דרגות [צילום: יעקב נחומי/פלאש 90]

שירת האזינו מתקשרת באופן מופלא לכתוב בסוף פרשת וילך "כיתבו לכם את השירה הזאת", שבו התורה עולה מדרגה פיוטית ונקראת שירה. מדוע נקשרו לתורה כתרים של שירה? אומנם הטקסט המקראי הוא בהחלט טקסט ספרותי ממדרגה ראשונה, המשמש מקור השראה לסופרים ולמשוררים, אך ברור שלא זאת מטרת התורה, המהווה בראש ובראשונה טקסט אלוקי מקודש. לא בגלל הלשון והאמצעים הספרותיים מכוּנה התורה שירה. הסיבות הן מהותיות, הקשורות למהות התורה.
עִם שיר בלב
מה הם המאפיינים של שירה? בניגוד לפרוזה, המציינת את חיי השיגרה האפורים, השירה מצביעה על חידוש, על תופעה חגיגית בלתי שגרתית הנושאת עימה משב רוח מרענן ומשיב נפש. הוא הדין לתורה, שהיא חלק בלתי נפרד מאורח חייו של היהודי, אך ייחודה הוא בכך, שהיא נותנת לאדם את ההזדמנות להתחדש מדי יום במצוות. כבר הצבענו על כך כי מצווה היא, בתפיסה הפרשנית של חב"ד, מלשון חיבור (צוותא), המחברת את האדם אל פנימיותו ואל מהות נשמתו.
משום כך התורה אומרת: "והיו הדברים האלה אשר אנוכי מצווךָ היום". להתחבר אל עצמך כל יום מחדש באמצעות המצוות המופלאות, המכניסות חידוש ורעננות לחיי השיגרה, מעשירות אותם ותורמות (בדומה למשקולות) לפיתוח האישיות וגיבוש הזהות העצמית. דוד המלך גילה לנו את הסוד, כיצד אפשר להיות דייר ואורח בעת ובעונה אחת בבית ה', בפסוק המאַלף בתהילים: "שִבתי בבית ה' כל ימי חיי" - המשַקף את הסטטוס של דייר, ועם זאת "לחזות בנועם ה' ולבַקר בהיכלו" - המשקף את הסטטוס של אורֵח. הסוד טמון בשירה, בהתחדשות היומיומית במצוות התורה.
ואכן, מאפיין נוסף של השירה הוא הממד החווייתי. מעֵבר לכך, השירה משקפת את הצורך העמוק ביותר של האדם לביטוי ולמימוש עצמי. אכן התורה, כפי שציינו, היא כלי להַעֲצָמָה ולהגשמה אישית. המצוות מבטאות את הצורך הפנימי ביותר של האדם להתחבר אל נשמתו ואל בוראו, ונותנות לשאיפה זו ביטוי מעשי בחיי היומיום. הביטוי האימננטי של השירה הופך אותה להֶכְרֵחַ קיומי מבחינה נפשית.
הוגי שירה כבר הצביעו על שיר טוב, המוּנָע על-ידי הצורך לחיות במקום למות. הגדרה זו משקפת את חיוניות השיר, כסוג של החייאה מנטלית של האדם. את התחושה הזאת הייטיבו לבטא חז"ל באימרה: "הוי כל צמֵא לכו למים. מה מים חיים לעולם, אף תורה חיים לעולם". חיוניות, התחדשות, התרעננות וחירות אישית - תכונות אלה תורמות המצוות לאדם ומביאות אליו את טעם החיים.
ניגון של סבא
עד כאן התייחסנו אל שירת התורה במשמעותה הלירית (poetry). אך לשירה גם מובן מוסיקלי (song). משמעות זו מדגישה אף היא את הממד החווייתי של התורה בחיי האדם. דורנו הוא דור חווייתי, הנוטה להתחבר אל יהדותו דרך הרגש, כפי שהצביעה החסידוּת. המוזיקה היא הביטוי הרגשי המובהק ביותר של האדם. בדורנו, כפארודיה על השיר המפורסם של אלתרמן, ניתן לומר: עוד חוזר הניגון היהודי שזנחנו לשווא בדורות האחרונים. הטרנד של המוזיקה היהודית, שנחשפנו לו בימינו, הביא עימו שלל של דיסקים ושירים מן המקורות במגוון סגנונות מחזנות ופיוט, דרך שירי נשמה ועד שירים בסגנון הפופ והראפ. דרך המוזיקה מתחברים רבים אל המסורת היהודית, ומחדשים את המורשת של ניגוני סבא, המובילה לא פעם להתחברות אל המצוות ואל פנימיות התורה, שאותה הם חווים כניגון של החיים. "שְׁאַל אביךָ וְיַגֵּדְךָ, זְקֵנֶיךָ ויאמרו לָךְ" מעידה הפרשה על הקאמבק של השיבה למקורות, והשאיבה מאוצר חכמינו בחיי המעשה והמצוות, האופיינית לדורנו. מחדשים את הניגון המתוק של הגמרא ותרגומו בקיום התורה.
בין קשב להאזנה
המפתח לפרשה, ולקיום התורה כולה, טמון בפסוק הראשון של הפרשה: "הַאזינו השמים וַאֲדַבֵּרָה, וְתשמע הארץ אִמְרֵי פי".
כיצד נחשפים לניגון? ישנן שלוש דרגות בשמיעה. הראשונה היא השמיעה החושית, ברמה הסנסואלית, השמיעה הפאסיבית באוזן בלבד. השנייה היא השמיעה ברמה התפיסתית בתודעה (mind). זוהי דומני דרגת הקֶשב האקטיבי, כאשר הדברים הנשמעים נקלטים בתפיסתנו. הדרגה השלישית הדינמית הגבוהה ביותר היא ההאזנה, ההפנמה של הדברים, כשהתפיסה הופכת לתובנה שכלית, ומבחינה רגשית למנגינה, לזרימה פנימית.
מעֵבר לפירוש הקלאסי, שהשמיים והארץ הנצחיים הם עדות לקיום התורה הנצחית, הרי מבחינה סמלית כשמדובר בעניינים ארציים, נאמרת דרגת השמיעה השטחית ביותר - השמיעה הסנסואלית, החושית, החיצונית. לגבי נושאים גשמיים, לצורך התיפקוד המעשי ברמה הפרקטית, יש צורך להפעיל את השמיעה החיצונית בלבד, ללא קשב והפנמה. משום כך גם האמירה היא חיצונית בפה בלבד. התרבות הנהנתנית, המזרחית והמערבית - וַיִּשְׁמַן ישורון וַיִּבְעַט - לא ממחוזותינו היא.
לעומת זאת, בנושאים רוחניים, שמיימיים, לא די בשמיעה בלבד. התהליך הוא דינמי. יש צורך בקליטת הדברים ובהפנמתם, בקשב, בריכוז ובהאזנה פנימה נקנים דברי תורה ותירגומם למצוות. משום כך נדרש כאן כוח הדיבור, המשקף את צלם אלוקים, והחיבור לקדושת הבורא. זהו הנשק הייחודי של העם היהודי - הקול קול יעקב, המתבטא בתפילה ובלימוד תורה, באמונה ובקיום מצוות. "האמנתי כי אדבר", אמר נעים זמירות ישראל. דרך הדיבור, בתהליך הקֶשב לדברי תורה, קליטתם והפנמתם, מגיעים לאמונה ולקיום מצוות. ניגון התורה הופך למנגינה הפנימית של חיינו.
קידוש החיים
עם זאת, כדאי לשים לב שהתורה כורכת את השמיים, המסמלים את המצוות, ואת הארץ, המסמלת את החיים הגשמיים, בפסוק אחד. מדוע? כדי להצביע על גישת היהדות, אשר בניגוד לדתות אחרות שוללת את הנזירוּת מן החיים, ודוגלת בשילוב הרוחניות בחיים החומריים ובקידושם על-ידי המצוות. על הנזיר להביא קורבן, כי בתפיסה היהודית הנזירות היא חטא. את האכילה מקדשים על-ידי ברכות (מעֵבר לאמירת תודה, לה' כמובן - לפחות כמו זו הנאמרת לאדם על כיבוד - הברכה עוצרת את התאווה הראשונית של יצר הזלילה ומרסנת אותה), את הזוגיות על-ידי קידושין וטהרת המשפחה, ואת חיי הבהמיות על-ידי הלכות כשרות.
מול מגוון האסטרטגיות והטקטיקות של היצר המפתה, המציג את עצמו כידיד של האדם, אשר גואל אותו מקורי השינה כדי שלא יקום לתפילה למשל - בניסיונותיו הבלתי נלאים ללכוד את ה'קורבן' ברשתו - אנו מנטרלים את היצר ומשתקים אותו ברגע הראשון שהוא המכריע. את תאוות הזלילה כאמור מרסנים על-ידי הברכה, את קורי השינה מנערים בתפילת 'מודה אני' במיטה וכך הלאה. את ה'סוּר מרע' אנו מקדשים על-ידי 'עֲשֵׂה טוב', מצוות התורה. מעט מאור התורה, כדברי חז"ל, דוחה הרבה מן החושך.
כיצד להיגמל מהרגלים וממידות רעות? רמב"ם מצביע על טכניקה שיטתית, להתמקד בתיקון מידה אחת, בהדרגתיות, במשך ארבעים יום. דרך אחרת לגמילה היא על-ידי התבוננות בשמיים, בגדולת הבורא, והאזנה להם. "שאו מרום עיניכם", אומר הנביא, "וראו מי ברא אלה". ההתבוננות והריכוז בנפלאות הבריאה, מטֶבע הדברים מגמדת את הצרכים החומריים, ומעמידה אותם בפרופורציות הנכונות.
שירת התוכחה
פרשת האזינו כוללת בתוכה תוכחות רבות. למרות זאת היא קרויה שירה. בתפיסה הכוללנית, שעליה מצביע רבי נחמן מברסלב - ואשר מונחת ביסוד תורתינו הקדושה - הנפילה היא תמיד מנוף לצמיחה (גם בגישה חיובית בונה זו הקדימה התורה באלפי שנים את הפסיכולוגיה המודרנית). יש לזכור, כי כמו בחיים הפיסיים, שבלי מחלות לא היינו מכירים בערך הבריאות, ובלי העוני לא היינו מעריכים את הפרנסה - כך גם בתחום הרוחני. חוויות והתנסויות שליליות מביאות להכרת הטוב. איך אמר רבי נחמן מברסלב? כשם שאתה מאמין שאפשר לקלקל, כך תאמין שאפשר לתקן.
שבת שלום!

תאריך:  23/09/2018   |   עודכן:  23/09/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ציפי לידר / Tzipi Lider
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב אליהו קאופמן
ההתקפה של מוסי רז - ח"כ ממר"צ, על סגירת חניוני הכנרת ביום הכיפורים, מוכיחה כי מר"צ נותרה מפלגה אנטי דתית קיצונית וכי הנפת דגלי השלום והשוויון היא מן הפה אל החוץ בלבד    הפנייה שלה ל"ציבורים חדשים" היא אך ורק מלכודת חילונית אנטי דתית
אלי אלון
כל ששת השמות ששמותיהם מופיעים במודעה ומחליפים רחובות קיימים או חלקם, הם רבנים צדיקים
רפי לאופרט
הדמוקרטיה בסכנה מפני שאיננו מסכימים על פירוש המושג משטר דמוקרטי ואיננו מכבדים את עקרונות "טוהר-המידות" ו"האמת העובדתית"; אלה מידות חיוניות לבריאותה, ולא האדם המשמש ברגע נתון כראש הממשלה
עמי דור-און
ראוי שראש הממשלה לשעבר יבהיר לציבור אם הודעתו הדרמטית נהגתה בחלום הלילה או שכולה הבל
ראובן לייב
החג האמיתי של העם כולו הוא חג האסיף, שאז השמחה שורה בקרב כולם, ועל כן לא בכדי הוא נקרא "זמן שמחתנו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il