X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אסור לבזבז את הזמן צריך לדאוג לכך שכל המדינות העשויות ליהנות מפרויקט שכבר עשה את צעדיו הראשונים יפעלו מיידית אם לא יפעלו בשיתוף, ימות ים המלח לעולם ואנו ניוותר עם הבולענים הממיתים כל חי וחלום ים המלח הפורח ומצמיח את סביבתו יהיה רק זיכרון מצער שהלך לעולמו
▪  ▪  ▪
לאיש לא אכפת [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

כמעט כל אדם בישראל מכיר את תופעת הבולענים על גדותיו המערבים של ים המלח. בולענים אלה, לא זו בלבד שהם מסוכנים לתיירים באזור שלפתע יכולים ליפול לבור עמוק ואולי אף לאבד את חייהם, אלא הם גם הורסים את תשתית הקיום התיירותית של ישובים כמו עין גדי, ואת יכולת התפעול של בתי המלון בצד המערבי של הים הנפגעים מנסיגת מי החוף ומירידת המפלס.
כאשר החלה התופעה להיחשף לעין לפני שנים אחדות, היו שטענו כי הטבע מתנקם בבני האדם המנצלים את מי ים המלח כדי "לעשות הון" כיוון שהם מנצלים את הימה לייצור פוספטים וכימיקלים אחרים, כמו מגנזיום. אולם בדיקה מדוקדקת הוכיחה שאין זו נקמת הטבע אלא תולדה של ניצול מופרז של מי הימה היחידה במינה. הוכחה ברורה לכך נתגלתה במעקב אחר גובה מפלס המים של הימה, שירד מ-401 מ' מתחת לפני הים והגיע בשנת 2017 למינוס 431 מ'. כלומר ירידת מפלס ים המלח בשיעור של 30 מ'. וזה לא הסוף. הירידה השנתית במפלס ימת המלח שעמדה על כמטר אחד בשנה, הואצה והגיעה ל-1.4 מ' בשנה. השורה התחתונה חד-משמעית וברורה: בני האדם מחריבים את פנינת הטבע הנדירה הזו.
התופעה החורבנית הזו לא נעלמה מעיני השלטונות בשני הצדדים של ים המלח - ירדן במזרח וישראל במערב שהחליטו לשתף פעולה כדי להציל את ים המוות במקום להניח לו לגווע. הפתרון שהגו היה לנצל את מי הים התיכון וים סוף ולהזרים אותם לימה הגוססת כדי להעלות את המפלס. את המים ביקשו להזרים בתעלות ולכן נקרא הפרויקט "תעלת הימים".
לא זה המקום לתאר את כל הבעיות שפרויקט כזה מעורר, אך בסופו של דבר, לאחר מאמץ רב שנים, נחתם ב-9 בדצמבר 2013 בין ישראל, ירדן והרשות הפלשתינית, מכתב כוונות להסדרת נושאי מים התלויים ועומדים בין המדינות. ההסכם העקרוני הזה עסק בחלוקת המים של מפעל התפלה שיקום בעקבה והנחת צינור להובלת התמלחת של מפעל ההתפלה לים המלח. בפברואר 2015 הפך מכתב הכוונות להסכם בין הצדדים. הובלת התמלחת לים המלח נועדה לבחון את תוצאות הערבוב של מי הימים בים המלח. רק כדי להבין את הבעיה ראוי להבהיר, כי ריכוז המלחים בימה גבוה פי עשרה מריכוז המלחים בים התיכון. ריכוז גבוה זה נובע מכך שלמים בימה אין מוצא לשום מקום.
בעבר תוכנן להשתמש בתעלת הימים גם לייצור חשמל באנרגיה הידרואלקטרית, דבר שהיה אפשרי בגלל הפרש הגבהים בין הים התיכון לים המלח. אולם גורמי איכות הסביבה הזהירו, כי חדירת מי ים למי התהום לאורך תוואי התעלות של מובילי המים, עלולה להביא שינויים גדולים בים סוף כתוצאה משאיבת מימיו. הסיכונים הסביבתיים נבדקו (בשנים 2009-2012) על-ידי קבוצות מומחים שמונו על-ידי הבנק העולמי, שמימן את העבודה, והוגשו דוחות שקבעו כי לא יהיו שינויים בים המלח בהזרמה לים של עד 400 מיליון מטרים מעוקבים בשנה; עם זאת נראה למומחים כי לא יהיו שינויים גדולים בים סוף בגלל ההיקף המצומצם יחסית של השאיבה.
זכרון מצער
הקמת תעלת הימים לא יצאה בינתיים אל הפועל בגלל כמה סיבות: המספר הרב של גורמים כלכליים חזקים התומכים או מתנגדים לתעלות, הסיבוך הפוליטי עם מספר מדינות הנמצאות בסכסוך, והיקף ההוצאות הכרוך בהקמתן.
שנים אחדות חלפו ומפלס מי ים המלח ממשיך לצנוח, הנזקים הנגרמים ממשיכים להתפתח והימה היחידה במינה הזו ממשיכה לגסוס ולאיש כנראה לא אכפת. הגיע המועד שממשלת ישראל תעשה מעשה ובמקום שראש הממשלה יטייל בעולם המתפתח ויסביר לכולם איך "לעשות ביזנס", יתחיל לדאוג קודם כל לחיזוק ביתו.
כיום אין בעיה לגייס ממון בינלאומי כדי להשלים את הפרויקט שיכול להיות רווחי ביותר. כל מה שצריך לעשות זה לבנות פרויקט על בסיס Bot למשך 30-25 שנה. משמעות הדבר פשוטה: כל הרווחים מו הפרויקט יועברו במשך שנים לכיסו של מי שיזכה במכרז ואחרי 30-25 שנה, הוא יחזיר את העסק הזה לבעליו המקוריים, קרי ממשלת ישראל.
אסור לבזבז את הזמן. אם הממשלה לא תפעל מידית, ימות ים המלח לעולם ואנו ניוותר עם הבולענים הממיתים כל חי וחלום ים המלח הפורח ומצמיח את סביבתו יהיה רק זיכרון מצער שהלך לעולמו.

תאריך:  28/09/2018   |   עודכן:  28/09/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עמי דור-און / Ami Dor-On
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להציל את ים המלח
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
להציל את ים המלח
אלמוני  |  28/09/18 22:52
2
אמר נכון ותזכורת בעיתה.
רפי לאופרט  |  6/10/18 09:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאול מנשה
הסיסמה מיוחסת לג'אמל עבדול אלנאצר    נאצר מעולם לא אמר שיזרוק את היהודים לים, אך בעידנו הושמעו סיסמאות כגון חיסולה של ישראל
משה נסטלבאום
יש להחמיר יותר את הענישה לנהגים שמעורבים בתאונות "פגע וברח"    החוק בעניין זה מטיל עונשים מרתיעים, אבל יש כנראה מי שזקוקים להרתעה נוספת כדי להבין שלא משאירים פצוע בשטח
נסים ישעיהו
הסוכות שבהם הושיב אותנו הקב"ה לא היו צורך קיומי עבורנו, הם היו משהו מעבר, לצורך הנוחות    כמעט אפשר לומר מחווה של פינוק ממנו יתברך אלינו
עו"ד אברהם הללי
משהלך העם בדרך ישרים צלחה דרכו, ומשסטה מדרך התורה חוקיה ומשפטיה, והטה אזנו להבלי הגויים, מצא עצמו משלם על חטאיו ומעלליו
אלכס נחומסון
ההתרגשות שעוררה הצהרתו האחרונה של הנשיא טראמפ על אהבתו את רעיון "שתי מדינות" מיותרת    מעשיו של טראמפ מדברים בעד עצמם    המהפך באו"ם שמובילה ניקי היילי, הקיצוצים בתקציבי אונסקו, אונרא ושאר מסגרות "זכויות האזרח", השגרירות בירושלים, הסנקציות וביטול ההסכם עם אירן בקבלו את העמדה הישראלית – כל אלו מעידים על נחישותו לשמור על ישראל כמדינה חזקה, יציבה ויצירת מציאות סביבתית שתאפשר לה את כל ההגנות הדרושות לקיומה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il