X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
למרות שעברו 36 שנה, מאז אירועי סברה ושתילה, הטראומה שהמעשה השאיר בישראל, עדיין ניכר בכל הנוגע ליחס, לפרשנות ולהבנת שכנינו במזרח התיכון הישן הפלנגות הנוצריות בלבנון - נקמו את רצח מנהיגם, שהוכרז בעזרת ישראל וצה"ל שישב בביירות, כנשיא לבנון, בשיר גומאייל
▪  ▪  ▪
הפגנת ענק של 400,000 משתתפים לערך בקריאה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקירת הטבח בסברה ושתילה [צילום: שוביץ מיליק/לע"מ]
הפגנת ענק
את הרצח ביצעו הסורים, שלא היו מרוצים מהמינוי, מדעותיו, ומשיתוף הפעולה שלו עם ישראל, והפלנגות מצאו דרך לנקום על-ידי פלישה לסברה ושתילה וביצוע הרג המוני אכזרי. ואז למרבה הפלא, הים תיכוני כולם התנערו מאחריות והטילו את האשם על צה"ל, מפקדיו והממשלה. בארץ התחילו פוליטיקאים לבחוש ולבחוש הפגנת ענק בכיכר עיריית תל אביב ולבסוף הקמת ועדת חקירה ממשלתית לחקר האירועים, בשנת 1982.

שיקולים לא ענייניים
הוועדה שהייתה מורכבת משופטים ופוליטיקאים בראשות שופט העליון כהן, הטילה אחריות על אריאל שרון, שהיה אחראי להתעלמות מהסכנה שהפלנגות ינקמו, כן מתחו ביקורת על הרמטכ"ל רפאל איתן ועל אלוף שגיא, ראש אמ"ן וקציני צה"ל נוספים, וכן על ראש המוסד שלא נתן התראה חד-משמעית. יצוין כי הרמטכ"ל רפאל איתן, שהושאר בתפקיד, הגיב על מסקנות הוועדה שנראות לו מנותקות מהמציאות ושיתכן ששיקולים לא ענייניים השפיעו על עדויות של מספר מעורבים. ראש הממשלה מנחם בגין ננזף על כך שלא שקל נכון את ההשלכות של כניסת הפלנגות למחנות.

36 שנה לאירועי סברה ושתילה
הטראומה של אירועי הטבח במחנות הפליטים, על-ידי הפלנגות הנוצריות בביירות, עדיין השאירו ניצוצים וגחלים לוחשות בחברה הישראלית עד ימינו אלה. ועדת כהן שמצאה את שר הביטחון, ראש אמ"ן, הרמטכ"ל וראשי הממשלה, לא ערים ולא מודעים היטב למתרחש, זיעזע בזמנו את השלטון בישראל.
שר הביטחון אריאל שרון, נאלץ להתפטר, הרמטכ"ל רפאל איתן, ראש אמ"ן אלוף שגיא, ראו עצמם נזופים, ואפילו ראש הממשלה בגין לא יצא נקי. הבעיה לדעתי היתה, ברוח תגובתו של הרמטכ"ל רפול, אנשי הוועדה היו מנותקים מהמציאות בשטח.
ואכן, לפי המסקנות והממצאים שלהם, התברר למי שמתמצא קצת במטריה ובאירועי האזור הים תיכוני, שאכן חברי הוועדה לא הבינו ולא תרגמו נכון את האירועים ובעיקר, בעיקר, לא פרשו נכון את המנטליות הערבית, את השבטיות, את הניגוד הדתי לאומני ואת השנאה שהייתה מוסתרת מתחת לפני השטח בין הנוצרים למוסלמים בביירות ובלבנון כולה.
אמנם נכון, שאמ"ן והמוסד הריחו משהו שיכול להתפתח, אבל גם הם הופתעו מעוצמת השנאה, והמעשים של הפלנגות. ואם אמ"ן והמוסד לא העריכו נכון, מה רצו מיתר הגופים, כמו ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל.
אם מחברים את כל מה שמצאה הוועדה, כולל הטלת האחריות על ראשי הצבא, נדמה כאילו צה"ל וחייליו שהם שביצעו את הטבח במחנות ואילו "הפלנגות" שהם ערבים נוצרים שחיו בלבנון עם המוסלמים והפליטים כמה עשורים, בשכנות טובה יצאו מעין "צדיקים".
כמובן לום עכשיו, חגגו את המסקנות וכמה פוליטיקאים לא התאוששו מכך עד ימינו אלו. לדעתי, מסקנות הוועדה היו שגויות והטלת האחריות על ראשי הצבא הייתה מיותרת וגרמה נזק לתדמית הצבא ולחלק מקציניו.
המודיעין והמוסד לא שיערו ולא העריכו שהנוצרים ינקמו ברצח המוני. גם אם היו סממנים או רינונים, זה לא היה מספיק מבוסס להתערב או למנוע. אם ראש אמ"ן וראש המוסד והרמטכ"ל לא העריכו את עוצמת הנקמה והמעשה, איך אפשר להטיל אחריות על שר הביטחון ולהגיע לראש הממשלה.
אכן צדק רפול - הוועדה הייתה מנותקת מהמציאות המקומית ים תיכונית. חברי הוועדה לא הבינו את הרוח והמנטליות של המזרח התיכון על פלגיו, שבטיו והדינמיקה הרעיונית שלהם. במקום להטיל את מלוא האשמה על "הפלנגות" וראשיה - היה קל יותר ונוח יותר להטיל זאת על צה"ל ומכאן הטעות, מכאן אי-הבנת הנושא, ומכאן אי-ההבנה הזאת ממשיכה עד ימינו אלה. כפי שבאה לביטוי בהצעות לפתרון עם הפלשתינים וחמאס, כשרוב ההצעות מנותקות מהבנת הנרטיב המוסלמי של הפרטנרים שאינם מעוניינים בהסדר אלא בעיקר במשיכת זמן בתקווה לנצחון אזורי ערבי.
הבעיה היא שלמרות שעברו 36 שנים מאז הקונספציה השגויה, אי-הבנת מנטליות האזור, עדיין קיימת וחיה אצל חלק מהפוליטיקאים בישראל, והכיוון השגוי הזה תוך אמונה מוטעית שישראל צריכה לוותר, ליזום, לייצר מהלכים - עלולה לעלות לנו ביוקר.
קחו את אבו-מאזן - הוא לא רוצה שלום, לא רוצה הסדר, הוא מעוניין בהשמדה הדרגתית או בשיטת השלבים תחילה גבולות 67, שלב ב' גבולות 48 ואולי גם אוגנדה. ואילו חמאס עזה - בהשמדת ישראל. לכן - הזהרו מנביאי שקר, ממנבאי קוו חדש בחשיבה, תפסיקו עם הכיבוש, הכיבוש ויתר הסיסמאות השחוקות ותפתחו אוזניים ועיניים למתרחש באזור ובמזרח התיכון הישן.

תאריך:  07/10/2018   |   עודכן:  07/10/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סברה ושתילה - הטראומה 36 שנה אחרי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
jחבל שהכותב נתן "פטור" ולא
בני בנקר  |  8/10/18 17:20
2
לאף אחד לא איכפת
אלטע קאקער  |  19/10/18 23:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
רוסיה כפתה על ישראל כללי משחק חדשים בסוריה באמצעות אספקת טילים מתקדמים מסוג 300-S למשטרו של בשאר אסד. ישראל חייבת להמשיך את התקיפות בשטח סוריה על מטרות אירניות כדי למנוע את התבססותה של אירן בסוריה
איתן קלינסקי
אני קורא לקוראי להצביע ע' לבחירות לעיריית תל אביב לאסף הראל לראשות עיריית תל אביב-יפו. רשימה שרואה את תושביה היהודים ותושביה הערבים של העיר תל אביב-יפו כבניה של העיר לפני טייקונים ומגדלים
אפרים הלפרין
בחודש אפריל השנה פרסם העיתונאי רביב דרוקר תמונת הודעת ווטס-אפ שקיבל מחברת הכנסת תמר זנדברג, אשר הוכיחה שהיא אשכרה שיקרה לציבור    העיתונאי אבירם זינו פרסם (לטענתו בעקיפין וללא ידיעתו) לפני כמה שנים תמונת הודעת ווטס-אפ שקרית שקיבל מתנ"צ אפרים ברכה ז"ל. בואו נמצא את ההבדלים.
אהוד פרלסמן
בשנת 2010 צורפה ישראל לארגון OECD, ומאז ועד עתה חל שיפור במצבנו יחסית למצבן של כלל הארצות החברות בארגון זה
נסים ישעיהו
גם להם ברור שפיזית אנחנו יותר חזקים מהם, כמו שהבל היה יותר חזק מקין, אבל הם מנצלים את הרחמנות שלנו ואת המוסריות המושרשת בנו נגדנו. כמו שקין ניצל את הרגישות של הבל נגדו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il