X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בחטאים הקודמים הייתה השחתה אישית שהתבטאה בהתחמקות מאחריות, כאן לוקחים אחריות אבל בעודף המשותף הוא ההתרסה כלפי בורא עולם והוראותיו
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

כידוע, מדינת ישראל עמוסה בעיות. לפי חלק מכלי התקשורת יש כאן רק בעיות, אבל זה לא חדש, לא הבעיות ולא ההדהוד שלהן בתקשורת. אלא שלאחרונה נראה שיש התגברות גדולה, בכמות וגם באיכות של הבעיות שעימן אמורה להתמודד המדינה הזאת ומעניין לבחון אם וכיצד מתמודדים איתן. חלק מהבעיות אינן חדשות, כמו זו שסביבות עזה למשל או הרציחות של יהודים רק כי הם יהודים, ועל חלק אחר אפשר לומר שהן חדשות יחסית. לפי הדיווחים ולפי הציטוטים של בכירים בתקשורת, נעשים מאמצים לפתור את הבעיות אבל משום מה אלה מסרבות להפתר, הן מתעקשות להישאר עימנו. לא ננסה למנות כאן את כל הבעיות, רק נציין שנראה כאילו טוב להן אצלנו ואין להן שום כוונה להגר.
והשאלה היא, מדוע לא מצליחים לפתור את הבעיות? הרי יש מהן שמלוות את הציונות ואת המדינה מאז היותן, איך זה שעד היום לא נמצא פתרון לפחות לאותן בעיות ישנות ומדממות? אולי הציטוט הבא יתן לנו רמז לתשובה; אומרים משמו של איינשטיין ש"אף בעיה אינה יכולה להפתר עם אותה צורת חשיבה שיצרה אותה". אולי אפשר לשדרג את האמירה הזאת ולהוסיף שאם לא מצליחים לפתור בעיה זה אומר שתקועים באותה צורת חשיבה שיצרה אותה. ואצלנו זה הרי שקוף לגמרי, שוב ושוב מנהיגינו חוזרים על אותן אמירות המבטיחות א) או ב) או ג) כפתרון לבעיה ולכל היותר מצליחים להעלים אותה לתקופה קצרה או קצת יותר קצרה, כי החשיבה היא אותה חשיבה.
הבעיה הכי כואבת ומרגיזה כמובן זו הבעיה המדממת. נספחות אליה השרפות ביערות ובשדות ועברות הרכוש למיניהן, כולל פגיעות קשות בחקלאות ובחקלאים. שנים ועשרות שנים זה נמשך ופתרון אין. דומני כי אם ננסה לאתר את הנחות היסוד של מנהיגינו בהתמודדות עם הבעיות הכואבות, נמצא שהשאיפה לדו-קיום (שוויוני, כן?) היא המנחה אותם והיא הגורם ליצירת הבעיות ולהעדר פתרון. בדיוק כמו שאמר איינשטיין, אי-אפשר לפתור בעיה באותה צורת חשיבה שיצרה אותה. שכן השאיפה שלנו לדו-קיום מתפרשת אצלם כחולשה שלנו (כי אין אצלם כקולקטיב מושג כזה) מצד אחד, ומניאה אותנו מלהגיב קשות על פגיעות בנו מצד שני, שלא לסכן את הדו-קיום שאיננו.
ללמוד מהניסיון
בפרשת נח שאותה אנחנו קוראים השבת מספרת התורה על המבול; הוא בא כתגובה למציאות שבה ...הִשְׁחִית כָּל-בָּשָׂר אֶת-דַּרְכּוֹ, עַל-הָאָרֶץ. נח לא נסחף בזרם העכור של ההשחתה הכללית והקב"ה מורה לו לבנות תיבה שבה יינצל מהמבול ביחד עם משפחתו ובעלי החיים שיכניס אל התיבה. כי התוכנית האלקית היא (בראשית ו): [יז] וַאֲנִי, הִנְנִי מֵבִיא אֶת-הַמַּבּוּל מַיִם עַל-הָאָרֶץ, לְשַׁחֵת כָּל-בָּשָׂר אֲשֶׁר-בּוֹ רוּחַ חַיִּים, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם: כֹּל אֲשֶׁר-בָּאָרֶץ, יִגְוָע. נח עשה כפי שנצטווה וניצל מההשחתה הפיזית שבאה כתגובה להשחתה רוחנית חברתית. אחרי שנה הכל נגמר ונח יצא מהתיבה לעולם חדש; פרק א' של הבריאה הסתיים במבול וכעת מתחיל פרק ב' שבו נח הוא האב המייסד של האנושות.
כשלוש מאות שנה אחרי המבול, צאצאי נח כבר התרבו ואוכלוסיית העולם גדלה והלכה, מספרת התורה על חטא חדש של האנושות. על-רקע מציאות נוחה מאוד של(פרק יא): [א] וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ, שָׂפָה אֶחָת, וּדְבָרִים, אֲחָדִים. כי כולם משפחה אחת, לצאצאי נח עלה רעיון: [ד] וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר, וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם, וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ, שֵׁם: פֶּן-נָפוּץ, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ. לא כתוב שהתייעצו עם הסבא וגם לא בטוח שזה היה משנה, כי נח אינו מצטייר כדמות של מנהיג. על כל פנים צאצאיו החליטו מה שהחליטו ולשאלת המניע שלהם אומרים חז"ל: אמרו לא כל הימנו לב(ח)ור לו את העליונים וליתן לנו את התחתונים. כמובן, ההתרסה הזאת לא מצאה חן בעיני ה' והוא כביכול יורד לראות מה בדיוק הם עושים.
ואחרי שהוא רואה הוא מחליט: [ח] וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ; וַיַּחְדְּלוּ, לִבְנֹת הָעִיר. חז"ל דנים בשאלה מה בדיוק הייתה הבעיה במה שהם עשו? והתשובה היא בציטוט שהבאנו למעלה, החליטו שאינם מוכנים להכפיף עצמם לאיזושהי סמכות עליונה, חשבו שהם חכמים מספיק כדי לקחת את גורל האנושות בידיהם. מאוד דומה לחטאים הקודמים שעליהם למדנו בפרשה הקודמת, אבל גם שונה. בחטאים הקודמים הייתה השחתה אישית שהתבטאה בהתחמקות מאחריות, כאן לוקחים אחריות אבל בעודף. המשותף הוא ההתרסה כלפי בורא עולם והוראותיו. אלפי שנים חלפו מאז והגיע הזמן שנלמד מהם ומהניסיון המצטבר, הדרך היחידה לפתרון בעיות היא להיצמד להוראות מלמעלה.

תאריך:  12/10/2018   |   עודכן:  12/10/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן מנחם
קורת רוח בצמרת חמאס מתחילת הזרמת סולר תעשייתי לרצועה ממצרים תוך עקיפת הרש"פ והעומד בראשה    יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס זועם על המהלך ומקורביו טוענים כי מדובר בתחילת ביצוע תוכנית "עסקת המאה" של טראמפ וכי הוא יפעל לסכלה
עמי דור-און
השלכות אישיות לא פשוטות ממתינות לשני הצעירים - המוסלמית והיהודי - שהחליטו למסד את מערכת יחסיהם החשאית ולהפוך לזוג נשוי; דרוש הרבה מאוד מזל כדי להצליח בהמשך הדרך המשותפת
רבקה שפק ליסק
נעשה מאבק בכניסה הבלתי-חוקית של יהודים בדרכי היבשה ובתקופת השואה בדרכי הים    לא הוטלה כל הגבלה על-כניסת ערבים לארץ עם ויזות ולא נעשה מאמץ אמיתי לגרש את אלה שנשארו לאחר שפג תוקף הוויזה    בו-זמנית נכנסו לארץ באופן בלתי חוקי ערבים מארצות ערב דרך הגבולות הפרוצים באין מפריע
יורם אטינגר
מדינות ערב אף לא נקפו אצבע צבאית, ובקושי כלכלית ומדינית, בכל אחד מהעימותים המזויינים בין ישראל לפלשתינים: מלחמת שלום הגליל, שתי האינתיפאדות ושלושת מלחמות עזה
יצחק מאיר
מה שקורא בפלורידה, באינדונזיה, איננו מיני מבול והמבול איננו מגה פלורידה    אדם צריך לקרא לדברים בשמם - מבול, סופה, השמדת עם, שואה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il