X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עשרה דורות של אבולוציה מוסרית היו צריכים לעבור אחרי המבול האולטימטיבי עד שהדור שב לצדקו
▪  ▪  ▪
האור בקצה המנהרה

על "נח איש צדיק תמים היה בדורותיו" אומר רש"י שהסופר המקראי הדגיש "בדורותיו", תיבה שלכאורה לא הייתה נחוצה ואפשר היה להסתפק בקביעה כי האיש היה צדיק כדי לעורר בנו הרהור כפול, אחד כי בדורותיו שמלאו חמס עמד בצדקו. סלע של יושרה ושל מידות טובות מוקף ים קוצף של גלי רשע טרופים. לא נשטף. לא נבקע. לא נשבר. על צדיק כזה בנה האלוקים שהתייאש מבריותיו את האנושות החדשה. הרהור אחד.
או שמא לא כך. בדורותיו היה רף הצדק והיושר נמוך עד שהאיש נוח, ישר דרך ממוצע היה נחשב לצדיק. אילו היה בדורותיו של אברהם, רף עליון, לא היה מגיע למדרגה של צדיק. הרהור שני.
אך יש קושי. נח היה בדורו של אברהם. על-פי החשבון שבמקרא היה אברהם בן 58 במות נוח אבן עזרא רוצה כי ניטיב לזכור ואומר על כן כי 'זה לך האות', ואברהם בן נ"ח במות נח'! אין זאת כי בגיל 58 לא עמד אברהם עדיין במבחן העליון שעשה אותו לצדיק, לא קרא עדיין כלפי מעלה 'האף תספה צדיק עם רשע', לא התהלך עדיין לפני האלוהים בכל תומו, הוא לא הטביע עדיין חותם של צדיק גמור על דורו.
הוא היה בדרך. הדור עדיין בשלו. הדור עוד לא הושפע ממנו. לתוך שנתו החמישים ושמונה עוד נמשכו הבינוניות והקנאה והשנאה שלא נרפאו כליל עשרה דורות מימי נוח. עשרה דורות של אבולוציה מוסרית היו צריכים לעבור אחרי המבול האולטימטיבי עד שהדור שב לצדקו. האור בקצה המנהרה היה. גם אם המנהרה הייתה ארוכה עשרה דורות. מנהרה אופטימית היא מנהרה שמהלכים בה הליכה ממושכת ועיקשת תוך ידיעה כי בסופה יש תקווה טובה. אופטימיות היא לא מיד. היא מבחן. היא אמונה.
בין כך ובין כך, טוב שהייתה תיבה, וטוב שהיה בה צוהר. כשהיא נחה, אפשר היה לראות מתוכה את הזוועה שהותיר המבול, את ההרס המוחלט, את העקירה של כל עץ, את ההרים שאין בהם יעל ואת השמים שאין בהם עוף ואת הדרכים שאין בהן אדם. ולרדת. לא להיוואש. להתחיל. להפוך את "בראשית" שוב לצוו החיים. איש צדיק. בדורותיו. בדורות שיצאו מן האיש שהעז לא להישבר ולטעת כרם. זה בעיניי בדורותיו.
שבת שלום. ערב שבת פרשת נח התשע"ט.

תאריך:  14/10/2018   |   עודכן:  14/10/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
הבחירות לרשויות המקומיות אינן מעניינות איש בשל שורה ארוכה של ליקויים שהגיע הזמן שמישהו יתחיל לתקן אותם לקראת הבחירות הבאות
איתן קלינסקי
צבא הגנה לישראל מצא לנכון להעניק לאמנון אברמוביץ' צל"ש, והבן של ראש ממשלת ישראל מצא לנכון להעניק לאמנון אברמוביץ' את התואר המכובד "פח אשפה של מדינת ישראל"
רפי לאופרט
הפלת המטוס הרוסי איננה משבר, היא הזדמנות רוסית ואתגר לישראל, שחייבת לוותר על האשלייה שתוכל להגיע להבנה עם פוטין מתוך עמדת שוויון    בעולם האינטרסים, "גרימת נזק" או "מניעת נזק" הם המטבעות השכיחים העוברים לסוחר
חיים משגב
כנופיות הרחוב מנסות ליצור דה-לגיטימציה מסביב לכל מי שהממשלה בוחרת כדי לשמש בתפקיד ציבורי    וגם תופעה זאת מועתקת, כמובן, מארצות הברית, ממש כמו ההפגנות האלימות שהתקיימו בשדרות רוטשילד שלא נועדו לתקן סדרי מינהל
ציפי לידר
המוטיבים המרכזיים המונחים ביסוד הפרשה כדגם לתורה כולה ומנחים אותה: להתחיל מבראשית, אייכה, ובשבילי נברא העולם    ולקינוח "כוח רב לך", שירו המופלא של הרב קוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il