X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההחלטה שנתן בשבוע שעבר ביהמ"ש עליון, פותחת פתח מסוכן לפרשנות מחמירה של אנשי רשות המיסים, כזו שיכולה להיות לה השלכות קריטיות על עסקים רבים המחזיקים נדל"ן מסחרי בישראל
▪  ▪  ▪
קניון [צילום: משה שי/פלאש 90]

דחית בקשתן של ענקיות הקניונים על-ידי בית המשפט העליון והקביעה כי לא ניתן להפריד עסק מהמקרקעין עליו הוא יושב, אינה עולה בקנה אחד עם כוונת המחוקק ופותחת פתח מסוכן לפרשנות עתידית מחמירה של רשות המיסים שיכולות להיות לה השלכות קריטיות על חלק גדול מהעסקים המחזיקים נדל"ן מסחרי.
החברות: אלדר נכסים, אשטרום נכסים, מליסרון וגזית גלוב ביקשו מבית המשפט לקבוע כי מכירת נכסיהם או חלק מהם איננה עסקת נדל"ן וכי לא ניתן לדרוש מהם מס שבח על הרווחים מהמכירה ומס רכישה מהקונה, כפי שדורשים ברשות המיסים. הן טענו כי ערכו של קניון הוא הרבה מעבר לערך הנדל"ני שלו, אך בית המשפט קבע כי לא ניתן להפריד את "השירותים הנוספים" והנכסים הבלתי מוחשיים של קניונים, כמו מוניטין, היכולת לייצר אירועים ומבצעים חכמים, איכות הניהול, הצוות, תמהיל החנויות וכל שאר הדברים שהופכים קניון למה שהוא - מותג. לפיכך נקבע כי מכירה של מניות חברה המחזיקה בקניון כזה חייבת במס שבח מצד המוכר ומס רכישה מצד הקונה, כאילו היה כל נכס נדל"ני אחר.
בתי המשפט ורשות המיסים, ביססו את החלטתם על פרשנות יבשה של הוראות חוק מיסוי מקרקעין, המאפשר למסות את העסקה למכירת מניות חברה המחזיקה בנכסים מסחריים כ"פעולה באיגוד מקרקעין". מיסוי עסקות במניות של איגודי מקרקעין, הינה פרשנות שנועדה לתפוס ברשת המס מצבים של מכירת מקרקעין במסווה של מכירת מניות, אך היא לא נועדה ליצור מיסוי עודף על חברות עסקיות אשר יש להן פעילות עסקית ממשית בנדל"ן הזה, כזו הכרוכה בסיכונים וסיכויים שאין להם קשר והשפעה על ערך הקרקע. הרי אותה פעילות עסקית וכאמור המוניטין שבעקבותיה, המיתוג והמיצוב של הקניונים האלו, הם אלו שבמרבית מהמקרים משפיעים באופן משמעותי על ערכם. לא הערך הנדל"ני, אלא ערך הנכס הלא מוחשי.
חברות כאלו לא היו בשפע בישראל של שנות ה-60, אז נחקק הסעיף ותיקוניו - עליהם נשען לאחרונה בית המשפט בהחלטתו, אך אין ספק שלא זו הייתה כוונת המחוקק. בית המשפט חטא כאשר במקום להתאים את רוח החקיקה למציאות העסקית במאה ה-21, הלך אחורה ואימץ פרשנות יבשה המבוססת על חקיקה מיושנת שאין בינה לבין המציאות העסקית הנוכחית כל דמיון.
לגישת בית המשפט אין לתת משקל עצמאי ונפרד לידע ייחודי לניהול הקניון, למדיניות השיווק והפרסום של הרשת המפעילה, לתמהיל החנויות שהיא ידעה ליצור ולקהל הלקוחות הנאמן למקום. משמע, מבחינת בית המשפט ורשות המיסים, דווקא לאלמנטים העיקריים המפרידים בין קניון אחד לאחר, אלו שמשפיעים יותר מכל על הצלחתו וערכו בעייני משקיעים - אין משקל נפרד בעסקת המכירה.
גישתה זו מביאה לכלל אבסורד, שכן במבט קצר על פריסת קניונים בעיר דוגמת ראשון לציון ניתן להיווכח כי ייתכן מצב של שני קניונים הממוקמים סמוך אחד לשני ושהשווי הנדל"ני של שניהם דומה, אך אחד מוצלח והשני כושל. מדוע עסקת מכירת המניות של הקניון המוצלח תחויב במיסיי מקרקעין גבוהים יותר? שהרי ערך הנכס שלו נקבע לא רק לפי שווי הנדל"ן עליו הוא ממוקם, אלא נגזר מכל שאר המשתנים הנחשבים לנכסים לא מוחשיים.
כעת על יזמים רבים לחשוש כי עם האוכל בא התיאבון. השאלה שעכשיו על הפרק היא האם בעקבות הרוח הגבית שקיבלה רשות המיסים, היא תנסה לתפוס ברשתה חברות אחרות שבבעלותן נדל"ן מסחרי כמו בתי מלון, תחנות דלק, מפעלים, אשר עד היום לא נחשבו כ"איגודי מקרקעין" ומעתה, מוכריהן והקונים שלהן, יכולים למצוא עצמם עם גזירות מיסוי כבדות ושלא בצדק. לפני שזה יקרה, שהמחוקק ייתן על כך את דעתו ויפעל להתאים את החוק למאה ה-21.

הכותבת היא מנהלת מחלקת נדל"ן ומיסוי אזרחי במשרד עו"ד זרקו זמיר.
תאריך:  21/10/2018   |   עודכן:  21/10/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם הללי
קבלת האמונה נחשבה בעיני בני האדם כלידה מחדש    בקבלת האמונה לא היה הבדל אם זה היה אדון או עבד או שפחה, כי הרי כל בני האדם שווים בעיני האלוהים וכך אלוהים יצר את האדם וממנו את חוה
עו"ד אברהם פכטר
נתניהו, בנאום מקיף על הישגי הממשלה עם עקיצות קטנות וגדולות כלפי המתנגדים והביקורת הארסית כנגדו    הגברת ציפי לבני, ראש האופוזיציה, בנאום קשה לוחמני, תוקפני, מלא תסכול, שנאה אישית לנתניהו והרבה דברי סרק-סרק למען הפרוטוקול, התקשורת והכותרות
ד"ר רבקה שפק ליסק
ישראל נאלצת להקים מחסומים כדי להבטיח שטרוריסטים לא יגיעו לישראל וזה גורם לאי-נוחות לפלשתינים שאינם עוסקים בטרור    אבל, זהו "הכרח בל יגונה"
יוסף אליעז
ראוי היה לחייב כל אזרח במדינה דמוקרטית להתיצב בקלפי ולהצביע    אם ירצה - יכניס למעטפה פתק לבן    ההצבעה היא חובה אזרחית שיש למלא אותה בלי קבלת תמורה למעט עצם החיים בדמוקרטיה
יהודה קונפורטס
לבד מהמחסור בכוח אדם, שמדברים עליו השכם והערב, ענף ההיי-טק סובל מעודף הביורוקרטיה בישראל, שמדכא תחרותיות ומבריח משקיעים    על הגורמים הרלוונטיים לפעול לפני שניאלץ להתעורר מחלום מדינת הסטארט-אפ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il