X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בתקופה זו אנחנו מציינים 45 שנה למלחמת יום כיפור מלחמת יום כיפור מראה בבירור מה יעיל יותר - ויתורים, מחוות והסדרה, לעומת ענישה צבאית והכאבה לאויב ישראל השיגה בחזית הסורית כמעט את אותו הדבר כמו בחזית המצרית אך ללא ויתורים וללא חתימה על הסכם שלום הוא דין בעזה. רק סבב לחימה רביעי יכול להביא את החמאס להכרה שלא כדאי להמשיך במאבק האלים נגד ישראל
▪  ▪  ▪
מלחמת יום כיפור [צילום: לע"מ]

אין יום שעובר בלי פולמוס בין הפוליטיקאים לגבי אופן הפעולה היעיל כלפי החמאס והתגרויותיו בעזה. בשמאל, טוענים שרק מחוות, הסדרה ולבסוף, הסכם פוליטי עם חמאס, יביאו לשקט בחזית הדרומית של המדינה. הימין, לעומת זאת, קורא לצעדים תקיפים כנגד מה שהם רואים כשחיקה מתמדת בהרתעה ואיום ביטחוני הולך וגובר כתוצאה מפריצת גדר הביטחון. לדעתם יש לנקוט צעדים תקיפים ואולי בהמשך, אף עריכת סבב מלחמה נוסף.
מי מהצדדים צודק? בתקופה זו אנחנו מציינים 45 שנה למלחמת יום הכיפורים, שלקחיה מראים בבירור מה יותר יעיל - ויתורים, מחוות ואפילו הסדרה, מחד-גיסא, לעומת ענישה צבאית והכאבה לאויב, מאידך-גיסא.
השלכות מלחמת יום כיפור מראות בבירור שענישה צבאית, כאב וסבל לאויב ושיקולים גאו-אסטרטגיים חשובים הרבה יותר מוויתורים, מחוות והסדרה.
במלחמת יום הכיפורים ישראל נלחמה נגד מצרים וסוריה. אומנם השתתפו בלחימה בחזית הצפונית גם כוחות עירקיים, ירדניים ומרוקאים, אך רק מצרים וסוריה היו חלק מתהליך ההסדרה ותהליך השלום שנחתם עם מצרים ב-1979. ידוע גם שההסדרה עם סוריה הייתה קשה שבעתיים מאשר ההסדרה עם מצרים. בחזית הצפונית, התותחים נדמו רק במאי 1974 עם הסכם הנסיגה מהמובלעת לקו הסגול, לעומת חתימת הסכם פירוז ראשוני עם המצרים שנחתם כבר בינואר באותה שנה. עשרות חיילים ישראלים נהרגו בהפגזות היומיות נגד הכוחות הישראלים במובלעת בחודשים שבין שני ההסכמים.
פי שלושה
מן המפורסמות הוא גודל הוויתורים שישראל עשתה כדי להשיג את הסכם השלום עם מצרים. ישראל ויתרה על כל השטחים שנכבשו במלחמת ששת ימים (להוציא קילומטר מרובע של טאבה שעבר לידי המצרים ב-1989) - כל חצי האי סיני ששטחו פי שלושה משטחה של מדינת ישראל (בתוך קו הירוק). הוויתור כלל כמובן גם את בארות הנפט בראס סודר שסיפקו קרוב לשליש מהתצרוכת הישראלית בזמנו - משאב כלכלי אדיר במונחים של אז.
ספק אם בתולדות האנושות, הצד החזק יותר (שבמקרה זה כיתר ארמיה שלמה ועוד מהצד המזרחי של התעלה), ויתר על כל כך הרבה כדי להגיע להסכם שלום במלחמה שבסופה הייתה ידו על העליונה. בוודאי מעטים יטילו ספק בוויתורים 45 שנה לאחר מכן. אחרי ככלות הכול, מצרים מאז ויתרה על האופציה המלחמתית לשמחתנו הרבה.
אבל בנקודה זו, צריכים לציין את הלקח השני ואולי העיקרי של המלחמה. ישראל השיגה כמעט את אותו הדבר בחזית הסורית להוציא את המובלעת והנסיגה ומפירוז קוניטרה, ללא ויתור כלל וללא חתימה על הסכם שלום. החזית הדרומית נדמה מאז, אך גם החזית הצפונית, עם אויב מר הרבה יותר, נדמה מאז אותה מלחמה - ללא ויתורים משמעותיים מצד ישראל.
ההשוואה מלמדת בבירור שהמאמץ המלחמתי האדיר של מדינת ישראל, לחימתם ההרואית של מפקדי וחיילי צה"ל בסבב הלחימה הזה בנוסף לסבבים הקודמים - הכאב שהמלחמות הללו באופן תוספתי הסבו על אויביה, הוא הגורם העיקרי שהניע אותן להפסיק להילחם בישראל ולא הוויתורים (במלחמת לבנון הראשון, ישראל יזמה מלחמה נגד הכוחות הסוריים).
סבל רב
הדפוס הזה חוזר על עצמו בעימות בין ישראל לבין חמאס בעזה שלובש יותר ויותר סממנים של עימות בין-מדינתי כמו מלחמות ישראל-ערב בעבר, כשלאחר כל סבב, ישראל השיגה יותר הרתעה. בסבב השלישי והארוך יותר ב-2014, ההרתעה הייתה כמעט מוחלטת ונמשכה על פני שלוש שנים, הרבה יותר מאשר בסבבים הקודמים.
ההתגרויות בחצי השנה האחרונה למרות מחוות מצד ישראל, מראות שאין מנוס מסבב רביעי כדי שחמאס יפנים, כפי שהפנימה סוריה וכפי שהפנימה תנועת פתח ביהודה ושומרון לאחר מבצע חומת מגן ב-2002 והמצוד נגד ראשי התנזים, שהכאב אינו מצדיק את המשך העימות.
אין ספק שלוויתורים יש חשיבות בייצוב השלום (הקר) עם מצרים אבל זאת לא הסיבה העיקרית שהיא ויתרה על המאמץ המלחמתי, כפי שהתנהגותה של סוריה תוכיח.
על ישראל, אם כן, להתכונן לסבב הבא ולהודיע על כך מפורשות לחמאס. מי יודע? אולי התבונה בקרב מנהיגי חמאס בטרם עת, מה שקורה לעיתים נדירות, תנצח לפני שיפרוץ העימות ועמו הסבל הרב לתושבי עזה.
אפשר לקוות אבל בוודאי לא לצפות לכך.

פרופ' הלל פריש הוא מרצה למדעי המדינה ולימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בר-אילן ועמית מחקר בכיר במרכז בס"א.
תאריך:  24/10/2018   |   עודכן:  24/10/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לקחי מלחמת יום כיפור והעימות בעזה היום
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ההבדל האמיתי
ארי כספי  |  24/10/18 11:03
2
קיסינגר הוא המנצח במלחמה
שמעון מהצפון  |  25/10/18 11:12
3
האיסלם אינו מתרשם מכאב
מזהה מלכודות  |  25/10/18 11:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
עידן יוסף
הוצבה ליד הגבול, בחסות "ירוק ללא גבולות" - אגודה פיקטיבית לאיכות הסביבה, המשמשת כסיפור כיסוי עבור פעילות הארגון    "זה לא ארגון ממשלתי-התנדבותי, לא ארגון ירוק שומר יער, אלא ארגון של חיזבאללה שנותן סיפור כיסוי להקמת עמדות תצפית ולפעילות בקו המגע"
עומר כרמון
ראשי הכנסייה הנוצרית בירושלים במכתב בהול לראש הממשלה: "עצור את אישור החוק להלאמת אדמות הכנסייה"    ארגון נוצרי פלשתיני: "יש לנו חופש דת גדול יותר בירדן וברשות הפלשתינית. אנו זקוקים להיתרים מיוחדים של הצבא כדי לקיים פולחן דתי. עקורי הכפרים הנוצריים איקרית ובירעם לא הורשו עד היום לשוב לבתיהם"
עומר כרמון
קראו להחזרת הגולן לשליטה מלאה של הנשיא הסורי וחגגו את "הניצחון הסורי" במלחמת יום הכיפורים    מנהיג הדרוזים בלבנון: רמת הגולן הכבושה בידי ישראל היא שטח סורי. אין כל מחלוקת בנושא. גם זקני העדה סבורים כך
עידן יוסף
שר ההגנה הרוסי עדכן את הנשיא פוטין בהשלמת העברת המערכת    דיווחים בסוריה: הועברו ארבעה מתקני שיגור ומכ"מים    האימונים בצבא סוריה החלו ויימשכו כשלושה חודשים
עומר כרמון
אינדונזיה היא המדינה המוסלמית המאוכלסת בעולם    לאחר חתימת הסכם אוסלו חלה התחממות בקשרים בין שתי המדינות וראש הממשלה, יצחק רבין ז"ל, אף ביקר בג'קרטה. אולם החל משנת 1997, כשהמו"מ בין ישראל לרשות הפלשתינית נקלע למבוי סתום, שוב התקררו הקשרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il