בימים אלו עוסקת המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל בפעולת "הצלה" לאתר מורשת העלייה לארץ ישראל. כמי שמעורב בעשייה של המועצה לשימור אתרים (דובר המועצה) עצם הצורך להיאבק להציל אתר בעל משמעות היסטורית רק כי "הוא מסתיר את הנוף" תמוה ומוזר בעיני בעיקר משום שניתן לשמרו ולהצילו מהריסה וגם לשמור על "לראות את הנוף".
מדובר במבנה המוצב בנמל יפו, שם בין המסעדות ובתי היוקרה הנבנים עם "נוף לים", ואשר שימש לשער דרכו נכנסו אלפי עולים לפלשתינה - ארץ ישראל בשנות השלושים של המאה הקודמת.
אין ספק כי הריחוק בשנים, הגדל מדי יום, מימיו הראשונים של סיפור העלייה לארץ ישראל מחייב הקמת אתר שיעביר סיפור מופלא זה לאזרחי ישראל (בעיקר לבני הנוער) ולתיירים. טרמינל הנוסעים ביפו יכול וצריך להיות כזה. זהו "האליס איילנד" שלנו.
לעניות דעתה של המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל האתר המיצג יותר מכל את סיפור העלייה לארץ ישראל לאורך הדורות והשער לירושלים נמצא בנקודת הנחיתה ההיסטורית של העולים בנמל יפו. נייר עמדה הדומה למאמר זה הועבר לכל חברי הכנסת.
המבנה עליו מדובר היה טרמינל הנוסעים של נמל יפו ההיסטורי, בניין ייחודי בנוף החופים של מדינת ישראל, המוצב על קו המים,
במקום בו היה נמל הכניסה לארץ ישראל במשך אלפי שנים - בנקודה בה "נחתו" על אדמת הארץ כל הבאים לארץ ישראל (מימי שלמה המלך, יונה הנביא, החשמונאים, יהדות ספרד, אנשי היישוב הישן, גלי העליות, צליינים, מנהיגים כבנימין זאב הרצל, וילהם הקיסר הגרמני, הרב קוק,
דוד בן-גוריון ואחרים).
המבנה, הנמצא במקום עד היום, נבנה על-ידי שלטון המנדט הבריטי ביוזמת ובעידוד המוסדות הציוניים עיריית תל אביב והנהגת היישוב העברי. טרמינל הנוסעים תוכנן בקפידה בסגנון מודרניסטי על-ידי מיטב מתכנני התקופה ונחנך בשנת 1931
והיה למבנה החשוב בנמל. טרמינל הנוסעים המנדטורי הוקם כחלק מתוכנית חידוש שיפור והרחבת שער הכניסה הראשי לארץ ישראל לטובת קליטת גלי העלייה הציונית שהביאו לתנועת נוסעים ועולים מוגברת בתחומו. בין השנים 1931- 1936 עברו בשערי הנמל למעלה מ-150,000 עולים! המבנה הוקם על חורבות בית המכס העות'מני הישן והמתפורר וככל הנראה זו הסיבה בגינה מוכר טרמינל הנוסעים בטעות כ"בית המכס" המנדטורי. שלוש מדרגות עליהן פסע כל עולה לא"י עדיין שרירות וקיימות. בטרמינל הנוסעים נערך לבאים בידוק רפואי, מכס אישי וחיטוי חפצים ורק לאחר מעברם במבנה זה, אושרה כניסתם לארץ.
ערי נמל חשובות הקימו מוזאונים מצליחים המספרים את סיפור ההגירה לארצותיהם דוגמת "אליס איילנד", ה"רד סטאר ליין" ועוד. לאתר זה פוטנציאל גדול פי כמה בהיותו השער לארץ. האתר הוא חלק מנופה של יפו ומופיע בכל תצלום פרסום תיירותי של יפו, שימש כמרכז לחינוך ימי מצליח עד שפונה לאחרונה במטרה להביא להריסתו המיותרת.
זהו המבנה האוטנטי היחידי והמתאים לספר את סיפור העלייה לא"י, נקודת המפגש של העולה וכניסתו לארץ המובטחת. מראהו המדורדר מטעה; ניתן בנקל להפכו למרכז עולמי לחוויית העלייה לארץ ישראל (לשחזר את חוויית העלייה פיזית באמצעות שיט בסירות אל החוף וכמובן בתצוגות והפעלות בתוך המבנה).
המבנה שהוכרז כמבנה לשימור בשתי תוכניות בשל יחודו וחשיבותו (תוכנית לשימור הנמל המנדטורי ותמ"א 13 לשימור החופים) עומד בפני הריסה שתהיה בכיה לדורות. למרות הפוטנציאל הרב פועלת עיריית תל אביב להריסתו בטענה כי הוא מפריע לטיילת יפו בעוד ההפך הוא הנכון. בימים אלה עומד הנושא לקראת דיון בבג"ץ בדרישתה לעצור את "חדוות ההריסה" של שער הכניסה לישראל.
זהו השעה האחרונה שקולו של הציבור יישמע בקולו שלו ברשתות החברתיות. זעקת הציבור חייבת להוביל לצעקה דומה של חברי הכנסת. בנושא זה אין חלוקה לקואליציה ואופוזיציה. כולנו ביחד בקול רם וצלול אומרים: לא להריסה, כן למוזאון.