X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אין ספק כי הריחוק בשנים, הגדל מדי יום, מימיו הראשונים של סיפור העלייה לארץ ישראל מחייב הקמת אתר שיעביר סיפור מופלא זה לאזרחי ישראל (בעיקר לבני הנוער) ולתיירים. טרמינל הנוסעים ביפו יכול וצריך להיות כזה זהו "האליס איילנד" שלנו
▪  ▪  ▪
סיפור מופלא [צילום: מנחם לדרמן/פלאש 90]

בימים אלו עוסקת המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל בפעולת "הצלה" לאתר מורשת העלייה לארץ ישראל. כמי שמעורב בעשייה של המועצה לשימור אתרים (דובר המועצה) עצם הצורך להיאבק להציל אתר בעל משמעות היסטורית רק כי "הוא מסתיר את הנוף" תמוה ומוזר בעיני בעיקר משום שניתן לשמרו ולהצילו מהריסה וגם לשמור על "לראות את הנוף".
מדובר במבנה המוצב בנמל יפו, שם בין המסעדות ובתי היוקרה הנבנים עם "נוף לים", ואשר שימש לשער דרכו נכנסו אלפי עולים לפלשתינה - ארץ ישראל בשנות השלושים של המאה הקודמת.
אין ספק כי הריחוק בשנים, הגדל מדי יום, מימיו הראשונים של סיפור העלייה לארץ ישראל מחייב הקמת אתר שיעביר סיפור מופלא זה לאזרחי ישראל (בעיקר לבני הנוער) ולתיירים. טרמינל הנוסעים ביפו יכול וצריך להיות כזה. זהו "האליס איילנד" שלנו.
לעניות דעתה של המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל האתר המיצג יותר מכל את סיפור העלייה לארץ ישראל לאורך הדורות והשער לירושלים נמצא בנקודת הנחיתה ההיסטורית של העולים בנמל יפו. נייר עמדה הדומה למאמר זה הועבר לכל חברי הכנסת.
המבנה עליו מדובר היה טרמינל הנוסעים של נמל יפו ההיסטורי, בניין ייחודי בנוף החופים של מדינת ישראל, המוצב על קו המים, במקום בו היה נמל הכניסה לארץ ישראל במשך אלפי שנים - בנקודה בה "נחתו" על אדמת הארץ כל הבאים לארץ ישראל (מימי שלמה המלך, יונה הנביא, החשמונאים, יהדות ספרד, אנשי היישוב הישן, גלי העליות, צליינים, מנהיגים כבנימין זאב הרצל, וילהם הקיסר הגרמני, הרב קוק, דוד בן-גוריון ואחרים).
המבנה, הנמצא במקום עד היום, נבנה על-ידי שלטון המנדט הבריטי ביוזמת ובעידוד המוסדות הציוניים עיריית תל אביב והנהגת היישוב העברי. טרמינל הנוסעים תוכנן בקפידה בסגנון מודרניסטי על-ידי מיטב מתכנני התקופה ונחנך בשנת 1931 והיה למבנה החשוב בנמל. טרמינל הנוסעים המנדטורי הוקם כחלק מתוכנית חידוש שיפור והרחבת שער הכניסה הראשי לארץ ישראל לטובת קליטת גלי העלייה הציונית שהביאו לתנועת נוסעים ועולים מוגברת בתחומו. בין השנים 1931- 1936 עברו בשערי הנמל למעלה מ-150,000 עולים!
המבנה הוקם על חורבות בית המכס העות'מני הישן והמתפורר וככל הנראה זו הסיבה בגינה מוכר טרמינל הנוסעים בטעות כ"בית המכס" המנדטורי. שלוש מדרגות עליהן פסע כל עולה לא"י עדיין שרירות וקיימות
. בטרמינל הנוסעים נערך לבאים בידוק רפואי, מכס אישי וחיטוי חפצים ורק לאחר מעברם במבנה זה, אושרה כניסתם לארץ.
ערי נמל חשובות הקימו מוזאונים מצליחים המספרים את סיפור ההגירה לארצותיהם דוגמת "אליס איילנד", ה"רד סטאר ליין" ועוד. לאתר זה פוטנציאל גדול פי כמה בהיותו השער לארץ. האתר הוא חלק מנופה של יפו ומופיע בכל תצלום פרסום תיירותי של יפו, שימש כמרכז לחינוך ימי מצליח עד שפונה לאחרונה במטרה להביא להריסתו המיותרת.
זהו המבנה האוטנטי היחידי והמתאים לספר את סיפור העלייה לא"י, נקודת המפגש של העולה וכניסתו לארץ המובטחת. מראהו המדורדר מטעה; ניתן בנקל להפכו למרכז עולמי לחוויית העלייה לארץ ישראל (לשחזר את חוויית העלייה פיזית באמצעות שיט בסירות אל החוף וכמובן בתצוגות והפעלות בתוך המבנה).
המבנה שהוכרז כמבנה לשימור בשתי תוכניות בשל יחודו וחשיבותו (תוכנית לשימור הנמל המנדטורי ותמ"א 13 לשימור החופים) עומד בפני הריסה שתהיה בכיה לדורות. למרות הפוטנציאל הרב פועלת עיריית תל אביב להריסתו בטענה כי הוא מפריע לטיילת יפו בעוד ההפך הוא הנכון. בימים אלה עומד הנושא לקראת דיון בבג"ץ בדרישתה לעצור את "חדוות ההריסה" של שער הכניסה לישראל.
זהו השעה האחרונה שקולו של הציבור יישמע בקולו שלו ברשתות החברתיות. זעקת הציבור חייבת להוביל לצעקה דומה של חברי הכנסת. בנושא זה אין חלוקה לקואליציה ואופוזיציה. כולנו ביחד בקול רם וצלול אומרים: לא להריסה, כן למוזאון.

תאריך:  24/10/2018   |   עודכן:  24/10/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דוד בן-גוריון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זה הזמן להקמת מוזאון העלייה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נחמד לקרוא והקורא צודק ל"ת
דדי יהוד  |  26/10/18 09:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
עת להכריע בשאלת ההירארכיה בין גורמי השלטון ורשויות השלטון בישראל כמדינה דמוקרטית    "מהפכה שיפוטית" שכולה פרשנות של בית המשפט לגבי מהותו של הריבון, מהי דמוקרטיה, מקור סמכותו של בית המשפט ותיחומה ואת מי הוא אמור לשרת - איננה "מהפכה" אלא הפיכת חצר פסולה
יצחק מאיר
על אליעזר שפר ועל מתי דרובלס, חברים לדרך שהלכו יחדיו ויחדיו עצרו בה    שניהם יום אחד, יחדיו על אותו עמוד, ואני כמעט לא ראיתי
מרדכי ליפמן
פרופ' יפתח-אל: "מחאת האוהלים ב-2011 הייתה אכן ניסיון של הדור האשכנזי הצעיר לבצע הפיכה, "לא דרך מינויים הסתדרותיים ופוליטיים וגם לא דרך הממסד הצבאי, האקדמי והכלכלי, אלא דרך מאהלי הרחוב וכיכרות העיר    הוא אינו מניף סיסמאות של "שלום וביטחון", או "צמיחה כלכלית", אלא "צדק חברתי" ו"מדינת רווחה"    אלא שניסיון זה, במבחן התוצאה, נכשל באופן חרוץ    נתניהו זכה בנצחון מובהק בבחירות שלאחר מכן"
עו"ד אברהם פכטר
רודפי העפיפונים והבלונים בגבול עוטף עזה - יש פתרונות והגיע הזמן    סקרי בחירות - לקראת הבחירות הכלליות תמיד צץ כוכב תורן שנעלם מיד או אחרי תקופה קצרה מהפוליטיקה והדוגמאות לכך רבות
אביתר בן-צדף
שבועיים אושפזתי להוותי בבית-החולים מאיר בכפר-סבא    הופתעתי מאוד לטובה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il