X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זוהר בן-אשר מנהל אקדמי המרכז האירופי למחקר ומימון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מה המשמעות של היותו של ראש הממשלה מנותק לחלוטין מכל מה שקורה סביבו? שהרי אם ראש הממשלה לא ידע ולא כלום כאשר כל מי שקרוב אליו פועל תחת לאפו כדי להתעשר על חשבון ביטחון מדינת ישראל, האם ייתכן שהוא לא יודע מה מתרחש סביבו גם ביחס לנושאים אחרים?
▪  ▪  ▪
נתניהו. לא יודע [צילום: Alex Kolomoisky/YEDIOTH AHRONOTH/POOL]

משטרת ישראל פרסמה את סיכומיה ומסקנותיה באשר לפרשת הצוללות. המשטרה משוכנעת כי שורה של אנשים הקרובים מאוד לראש הממשלה עברו עבירות חמורות - של שוחד וכיוצא באלה עבירות - בהקשר של ביטחון ישראל. לא סתם פרשה ביטחונית שולית אלא לב ליבה של אסטרטגיית הביטחון של מדינת ישראל שעניינה המשך קיומה של המדינה.
בין המקורבים הללו נמצא את מי שראש הממשלה רצה למנותו לראש המועצה לביטחון לאומי ושכיהן בפועל כממלא-מקומו של ראש המל"ל; מקורב נוסף הוא מי שכיהן כראש הלשכה של ראש הממשלה; והדובדבן שעל ראש עוגת המקורבים - עורך הדין האישי של ראש הממשלה ומשפחתו, שהוא גם קרוב משפחה של ראש הממשלה וגם שליחו לעניינים שונים וגם שותף למי שהיה שליחו האישי לעניינים עלומים של ראש הממשלה. בנוסף, בין אלה שהמשטרה סבורה כי יש ראיות מספיקות כדי להעמידם לדין נמצא גם מי שהיה מפקד חיל-הים ומי שהיה מפקד השייטת.
ואשר לראש הממשלה עצמו, כאן אומרת המשטרה כי לא נמצאו ראיות מספיקות כדי שיצטרף אל מקורביו כמי שהמשטרה סבורה שיש להעמידם לדין. כלומר, לפחות נכון לעכשיו, ראש הממשלה איננו חשוד. אכן, כך הוא טען מאותו רגע שהפרשה נודעה ברבים. וזה, כמובן, משמח את תומכיו ואוהדיו. לא דבק בו רבב, הם אומרים. נכון, אומנם ראש הממשלה אמר (מעניין למה) שפרשת הצוללות צללה למצולות כי (גם בה) אין כלום ולא היה כלום ולכן גם לא יהיה כלום ובכך הוא טעה טעות גסה, אבל מה שהכי חשוב לשיטתם של תומכיו, הוא זה שלפי דוח המשטרה אין המלצה להעמידו לדין.
אבל, ויש להניח שזה משהו שמטריד את תומכי ראש הממשלה לאחר שנאנחו לרווחה, מה המשמעות של היותו של ראש הממשלה מנותק לחלוטין מכל מה שקורה סביבו? שהרי אם ראש הממשלה לא ידע ולא כלום כאשר כל מי שקרוב אליו פועל תחת לאפו כדי להתעשר על חשבון ביטחון מדינת ישראל, האם ייתכן שהוא לא יודע מה מתרחש סביבו גם ביחס לנושאים אחרים, הרבה פחות קריטיים? למשל: חינוך, כלכלה, בריאות ורווחת הציבור, קשישי הממלכה וילדיה ועוד ועוד.... זה מדאיג, כי ראש הממשלה, מעבר לטענתו על הבנתו בביטחון, הוא למעשה מי שמופקד, ברמה הכי עליונה, על ביטחון המדינה.
יחסים אסטרטגיים
אז רגע. האיש טיפש? חדל-אונים? תמים שכזה שכל אחד יכול "לעבוד" עליו? איך זה שחלק חשוב בכוורת שלו מושחת והוא לא מרגיש בכך? נכון שהוא עסוק לא מעט בחקירותיו, בלהיות חשוד, אבל אין מדובר כאן במשהו שולי. כאן מדובר ביכולתה האסטרטגית העתידית של ישראל ובהצטיידות שעלותה הכספית גבוהה מכל הוצאה אחרת והמערבת גם את היחסים האסטרטגיים עם מדינה שאיננה שולית - גרמניה....
כמובן, יש גם שאלה אחרת שיש לשאול: האם לראש הממשלה אחריות כלשהי, נאמר אחריות מיניסטריאלית, לגבי מה שקורה בממלכתו? ודאי שלגבי מה שהוא עצמו הפקיע ממשרד הביטחון והקפיד לנכס לעצמו ולהכפיף אליו באופן אישי? נכון, המוסר אף פעם לא היה הצד החזק של נתניהו וממשלותיו. אי-אפשר לפות שינהג כמו, למשל, וילי בראנדט, ראש ממשלת גרמניה (בין 1966 ו-1974) שפרש מכהונתו, בלי שאיש דרש זאת ממנו, רק משום שאחד מעוזריו הסתבך בפרשת ריגול שלבראנדט לא רק שלא היה קשר כלשהו אליה אלא שאיש גם לא חשד בו. הוא רק ראה את עצמו אחראי למה שקורה בממלכתו.
נראה שאין אלא להסיק אחת מן השתיים: או שראש הממשלה ידע מה קורה סביבו ואם כך ודאי שאפילו ללא תשתית ראייתית לביצוע עבירה הרי הוא אחראי ועליו להסיק מסקנות, גם אישיות. או, לחלופין, הוא אכן לא ידע ולא כלום ואז הוא לוקה בחוסר יכולת לנהל את המערכת שעניינה ניהול מדינת ישראל ואז ודאי שעליו ללכת - ומוטב שעה אחת קודם.

תאריך:  12/11/2018   |   עודכן:  12/11/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חיל הים
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי דר
נוצר רושם ברור שהמכתב של יעלון הוא למעשה מעין "מכתב התראה" האומר שאם הוא לא יקבל תשובות מניחות לשאלותיו - בדעתו לעתור לבג"ץ. האם יגלה אחריות אזרחית?
יוני בן-מנחם
תשלום המשכורות לפקידי החמאס יתרום לרגיעה ברצועה אך ישראל מרגילה את ארגון חמאס כי היא נכנעת לסחטנות ומוכנה לדלג על תפקידה של הרש"פ. מחמוד עבאס מחזיק בידיו את המפתח לרגיעה ברצועה והמשכה מותנה בכך שיחזור לשלוט בה כפי שהבטיח לו נשיא מצרים
ציפי לידר
בשולי הכותרות: זכות הדיור בקהילה לפגועי נפש    ירושלים שיאנית הארנונה    הפשע משתלם?    ולקינוח דו-קיום בבירה
יאיר דקל
כתוב ש"רגב, בת 40, עשתה את רוב שירותה ביחידת דובר צה"ל, והיא הקצינה הראשונה המתמנה לתפקיד ובעלת רקע ממושך ביחידה"
משה חסדאי
תל אביב תעניק פרס לאריאל ברונז, אמן שהתפרסם בעקבות מופע בו תחב דגל ישראל לעכוזו    אמור למי אתה נותן פרס ואומר לך מי אתה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il