X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפער בין התפיסה העקרונית ליישום בפועל מתחיל כבר בגילים הצעירים הוראת האמנויות נעשית לרוב בצורה שטחית, למטרה חוויתית ותדמיתית בלבד
▪  ▪  ▪
כלי להתמודדות עם רגשות [צילום: חן לאופולד/פלאש 90]

לאורך השנה, מתפרסמים עוד ועוד נתונים ומאמרים על מגמת הפחתת שעות לימוד המקצועות האומנותיים בבתי הספר. בראשן של הסיבות המיוחסות לכך מצויינת העמדה המערכתית המוצהרת שמציבה את מקצועות הלימוד הראלים, כמו מתמטיקה ופיזיקה, כעליונים בחשיבותם על פני מקצועות כמו מוזיקה וציור. כפועל יוצא מכך, בין היתר, נוצר מחסור באנשי הוראה בתחומים אלו.
מגמה זו נראית תמוהה אל מול ההשפעות החיוביות הנובעות מעיסוק באומנויות שעליהן אין עוררין, גם למערכות המעורבות, הרואות באומנות הזדמנות משמעותית לשילוב ביטוי עצמי והתנסות רגשית וקוגנטיבית במסגרות החינוך הפורמליות והבלתי-פורמליות. מגמת ההכחדה של תחום האומנות מבתי הספר חמורה היות שהיא מחמיצה את ההזדמנות הייחודית הזו, אך פגיעתה אנושה במיוחד בפריפריה החברתית והגאוגרפית שאינה נגישה לה מחוץ למערכת החינוך.
למרות כל זאת, למען האמת, היחס שלנו למקצועות האומנותיים לא מפתיע. הפער בין התפיסה העקרונית ליישום בפועל מתחיל כבר בגילים הצעירים. הוראת האמנויות נעשית לרוב בצורה שטחית, למטרה חוויתית ותדמיתית בלבד. כך, כאשר מלמדים שיעור מוזיקה בבית ספר יסודי, לרוב המטרה המוגדרת היא ממוקדת, למשל להכין את הילדים להופעת חג מול ההורים. כתוצאה מכך, לצערי, גם במקרים המאושרים בהם קיימת הוראת מקצועות אמנותיים במערכת החינוך, הלימוד לוקה בחסר מכיוון שאין התייחסות למרכיב הייחודי של האומנויות ככלי לביטוי עצמי רגשי.
התפתחות רגשית
פעמים רבות, אנחנו חוששים מהמושג "ביטוי עצמי רגשי" והקונוטציה הטיפולית הנתפסת הנלוות לו. כחברה, אנחנו נוטים לחשוב ש"טיפולי" משמעו "בעייתי" ואולי אפילו שקיים משהו ׳פגום׳ בילד. הסתכלות זו בעייתית בעיני ומבטלת את תפקיד הטיפול בהתפתחות הרגשית של כל אדם כישות הוליסטית. זאת ועוד, אנחנו שוכחים שאכן קיימת מצוקה שילדים ונוער חווים לאורך התבגרותם בכלל ובמערכת החינוך הפורמלית בפרט. אין בי ספק כי מחסור במרחבים בטוחים לביטוי עצמי בא לידי ביטוי גם בצורה של אלימות, גזענות ובידוד ויש לו קשר לעליה במקרי הנשירה מבתי הספר מדי שנה.
במצב הקיים, יש לאומנות את הכוח להוות כלי להתמודדות עם אותם רגשות מאתגרים שמציפות את ילדינו. תהליך של יצירה, מאפשר לילד לבטא את השאיפות והחלומות שלו. מתוך העיסוק העקבי באומנות, הילדים נותנים ממד מעשי להגשמה עצמית תוך התנסות בחוויה מעצימה. מעבר להשפעה הייחודית של אומנות ככלי לביטוי רגשי בממד האישי, יש לאומנויות אפשרות להוות כלי לביטוי רגשי בממד הבינאישי. מסגרת ה׳שפה׳ של האומנויות היא בבסיסה גמישה ולכן היא מסייעת לנו לשלב בין עולמות תוכן שונים, ליצור הבנות ומוסכמות חדשות, להכיר ולהתחבר אחד אל השנייה באופן אמיתי וגלוי.
מכאן, אני קורא ליישם שתי החלטות:
הראשונה, לשים את האומנויות בסדר עדיפות שווה ערך למקצועות הריאליים במערכת החינוך ברמה ההצהרתית ויתרה מכך, ברמה התקציבית.
השנייה, הבנייה מחדש של שיעורי האומנות בבתי הספר והפיכתם למרחבים בטוחים לביטוי עצמי רגשי בקרב ילדים ונוער.
אם לא נפעל בדרכים אלו במהירות למיצוי הפוטנציאל של האומנות במערכת החינוך, נעשה עוול לילדים ולנוער כפרט, ויתרה מזאת, לכולנו כחברה.

הכותב הוא סטודנט לתואר ראשון בעבודה סוציאלית בבר-אילן. עוסק ביזמות חברתית ובתהליך של הקמת עמותה עם המטרה לבסס מסגרות חינוכיות ורגשיות שיאפשרו מתן שוויון הזדמנויות לעיסוק באמנויות בקרב ילדים ונוער.
תאריך:  22/11/2018   |   עודכן:  22/11/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - ייגנז? שושלת מפוארת, איחרו וברכה    שבת שלום
אסתר שניאורסון גרי
ולמה בתל אביב עושים זאת ליהודי חברון? מאותן סיבות שבגללן האנטישמים בעולם עושים זאת לישראל    כן ליהודי חברון יש אף עקום, כל הכסף שלנו הולך אליהם, זה לא דורש הוכחה, זה כבר ידוע
אביתר בן-צדף
עוד הערות, שכתבתי על מלחמת יום הכיפורים    המשך יבוא, כי יש עוד הרבה להגיד על המלחמה ההיא
עמוס גלבוע
גם לא היו"ר שלה    תירוצים מלוא הטנא    אבל, מה הקשר, מה הדמיון, בין מפלגת העבודה שגולדה הייתה יו"ר שלה, לבין ה"מחנה הציוני"? כלום!!
יורם אטינגר
טראמפ אינו בדלן, אלא דוגל בעצמאות הפעולה הביטחונית של ארה"ב, בניגוד לאובמה ששיעבד אותה לארגונים רב-לאומיים המבקרים בשיטתיות את מדיניות ארה"ב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il