X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדינת ישראל אינה יכולה לטפל בחזית אחת מבלי להתחשב בשאר חזיתותיה וגם בחזיתות רדומות כביכול ובמדינות ניטרליות
▪  ▪  ▪
[צילום: נאסר הרתעה ישראלית אישתייה/פלאש 90]

ישראל נמצאת ב'קווים פנימיים' כשהיא מוקפת אויבים ומדינות שיש לה עמן שלום קר. עם הירדנים יש לנו חוזה שלום, אבל קשה שלא להבחין באיבת הירדנים כלפינו. גם עם מצרים יש לנו חוזה שלום, וגם ממנה נושבת איבה כלפינו. כלומר, מדינת ישראל אינה יכולה לטפל בחזית אחת מבלי להתחשב בשאר חזיתותיה וגם בחזיתות רדומות כביכול.
בשנות החמישים כבר הבינו זאת, ודיברו על ׳מקרה הכל׳ - כשכל מדינות ערב תוקפות את ישראל יחד, כמו בתש"ח. לא חביב במיוחד, אך צה"ל נבנה מלכתחילה גם למצב הזה. מאז זרמו הרבה מים בירדן, והכינרת וים המלח מתייבשים. איננו במצב הצבאי שהיה בתחילת שנות החמישים, אך דבר אחד נותר קבוע - כשהמתמודדים עם אויב, צריכים להתחשב בנעשה בשאר חלקי המשוואה האסטרטגית המורכבת מאוד. מה עוד שחיזבאללה וחמאס מתואמות על-ידי אירן.
במלחמת סיני לחמנו רק נגד המצרים. במלחמת ביום הכיפורים התקשה צבאנו מאוד לבלום את הסורים ואת המצרים גם יחד (ולא הזכרנו את כוחות המשלוח הערביים, שבאו לעזרת הסורים). לעומת זאת, בשל"ג השיגה הממשלה יד חופשית לפעולה בלבנון מבלי שתהיה התערבות מצרית.
מלכתחילה, צבאנו צריך להיות גמיש ומסוגל ללחום בשתי חזיתות וגם הרחק מגבולות המדינה. הוא צריך להיות חזק, מיומן, מאומן היטב ובסדר-כוחות רציני. לכן, ויתור על כוחות שריון נראה לי טיפשי. אם נותקף על-ידי צבא/ות של מדינה/ות, נצטרך שריון, שהוא הכוח העיקרי בקרב היבשה. למיטב ידיעתי, שום צבא לא ויתר על הטנקים שלו לטובת חיילי חי"ר. רובאים מאומנים חשובים, אך יתקשו ללחום לבדם בכוח משולב של טנקים ושל חי"ר. לכוחות למבצעים מיוחדים יש חשיבות רבה, אך הם לא יכריעו מלחמה. זו תוכרע על-ידי כוח משולב שריון-חי"ר ועל-ידי חיל-האוויר. לכן, השילוב הבין-זרועי חיוני ביותר לעוצמת צבאנו. חיל-האוויר אינו יכול להיוותר 'צבא זר ולפעמים ידידותי', כנהוג לכנותו, אלא צריך להשתלב בפעילות זרוע היבשה וזרוע הים. שילוב משמעו אימונים משותפים והיכרות הדדית. זה חל גם על החילות המסייעים האחרים בצבא היבשה - תותחנים, הנדסה וסיור.
חשיבה צבאית
בניית העוצמה הישראלית על חיל-האוויר ועל כוחות למבצעים מיוחדים הנה העתקה לא-חכמה של פתרון אמריקני. אצלנו המצב אחר והבעיות אחרות, ולכן הפתרונות צריכים להיות שונים מהמתכון האמריקני.
האם ניתן לבודד את הלחימה בחמאס מהלחימה בחיזבאללה? הדבר אפשרי, אך ברור, שהמתא̤ם האירני של שני ארגוני המחבלים ישתדל להכריחנו להילחם בשתי חזיתות, לפחות, בו-זמנית, וינסה לצרף לזה את בת-חסותו, סוריה.
לכן, השיקול האם לצאת למבצע מוחץ בלבנון, או בעזה, שיסיר את האיום, ויבנה מחדש את ההרתעה הישראלית - מורכב. וטרם כללנו במשוואה מדינות ניטרליות (כמו האיחוד האירופי וארצות-הברית) ומדינות כמו סעודיה, עומאן ואחרות, שיושפעו מפעולה צבאית ישראלית. גם רשות הטרור מרמאללה יכולה לצאת מגדרה לנוכח פעולה כזו.
מדינת ישראל צריכה מהפכה בחשיבה הצבאית ובחשיבה האסטרטגית, שתוציא אותנו מהקיפאון המחשבתי, שמכה בצבא כבר יותר מחמישה עשורים, מהיום שאחרי מלחמת ששת הימים. מהפכה כזו נעשתה פעם, בשנות החמישים, לפני יותר משישים וחמש שנה - מהפכת 101 - ומאז קופא צבאנו על שמריו. האם אביב כוכבי יהיה מהפכן, שיביא את השינוי המיוחל, עם כניסתו ללשכת הרמטכ"ל, או שמא יהיה אֶפּיגוֹן, שלא יחדש דבר, וכמו כל קודמיו, ייכנע לשגרה, ויילך בתלם?

תאריך:  27/11/2018   |   עודכן:  27/11/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משוואה אסטרטגית מורכבת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ובחזית אחת היא מסוגלת ?
ארי כספי  |  27/11/18 11:37
2
מי שלא מתמודד עם בלונים
שמעון מהצפון  |  27/11/18 23:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה נסטלבאום
חברי הוועדה לבחירת המפכ"ל טוענים: דברי אלשיך על ניצבי המשטרה מבוססים על רכילות. אלשיך ילך הביתה גם אם לא יתמנה מפכ"ל חדש עד סיום כהונתו. גם פקד צ' שהגישה נגדו תביעת דיבה טוענת כי אלשיך אימץ גיבוב של הבלים ורכילות. האם אלשיך מתבסס על עובדות או רכילות? אתם תחליטו
יוני בן-מנחם
חשש בישראל שאירן החלה בהכנות לחמם את גבול הצפון באמצעות חיזבאללה. למרות המתיחות בגבול הדרום, צה"ל יכול להתמודד בכמה חזיתות במקביל, אין לשלול את האפשרות כי ישראל תנחית מכה צבאית מקדימה במקום שתבחר
ראובן לייב
ההתפרעות ההמונית, חסרת התקדים בהיקפה, שאירעה בסוף השבוע על מגרש המשחקים בבואנוס-איירס, הטילה צל כבד על ענף הספורט הנחשב בימים כתיקונם לדוגמה ומופת
איתן קלינסקי
לדור הנינים אמשיך להעניק סביבונים עם המסר של נס גדול שהיה פה. אשקוד להעמידם אל מול תמרורי האור והלקח ההיסטורי המחייב לשאול מדוע ממלכת החשמונאים נפלה אחרי 77 שנים
יוסי אחימאיר
אלוף שלמה אראל הלך לעולמו כאשר מתלהט בתוכנו הוויכוח סביב פרשת רכש הצוללות מגרמניה, והחשדות בשחיתות שמתלווים לכך    כבר לפני 16 שנה נתן ביטוי פומבי לחשיבות הצוללות המתקדמות ככלי מרכזי בהגנת המדינה וכחלק מרכזי במערך ההרתעה האסטרטגי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il